For kraftig udsugning på bad

Vi bor på 3. sal i en ejendom op til 4. sal. Ifm. renovering af bad i 2006 blev der opsat en tallerkenventil. Vi synes dog, udsugningen er alt for kraftig. Der er derfor meget koldt på badet, og det kan være svært at få vores små børn til at gå i bad eller bare på toilettet. Der er gulvvarme, men da badeværelset kun er ca. 1 x 2,5 m, kan badeværelset ikke varmes nok op, selvom varmen er skruet helt op.

Andelsforeningen vil/kan ikke skrue ned for udsugningen. Dog dannes der hurtigt skimmelsvamp i vindueskarmen, fordi der jo altid er meget koldt og fugtigt.

Viceværten har foreslået os at putte vat i udsugningen, så den ikke suger så kraftigt! Efter vores mening et tåbeligt forslag, da der vel derved dannes skimmelsvamp i selve udsugningsrøret!

Kan vi selv sætte en form for spjæld op? Fx. http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Bad-ventilatorer-Oevrige--Thermex-Vindstop-oe100-mm-til-murroer-213581.html

Det virker som om, det kun er de dage, hvor det blæser meget, at der er rigtig, rigtig koldt. Ellers er der bare koldt!

Tak for hjælpen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den viste ventil er beregnet til at hindre at det blæser ind gennem rørene og ind i rummet, du skal have et jalousi spjæld du montere uden på ventilatoren så du kan justere luftmængden den suger med, ellers skal du udskifte ventilatoren til en fugt styret. 
Hej Rikke,

Jeg står selv med samme problem i min lejlighed, og har på nuværende tidspunkt løst det med et stykke pap, som jeg sætter foran ventilatoren (den er ikke optimal). Grundet jeg ikke har haft tid selv, har jeg ikke monteret en elektrisk ventilator med jalousi ( eller lameller ), som automatisk vil lukke for ventilationen, hvis det ikke er fugtigt.

Hos BilligVVS som du linker til har en en fin ventilator her: Ventico-AWB-100-ST



Det kræver dog du har adgang til 230V for at kunne styrer ventilatoren, og så skal du selvfølgelig tænke på at den monteres i en vådrums zone, så jeg vil anbefale du kontakter din lokale el-installatør til at udføre arbejdet korrekt, så du hverken har risiko for at få stød eller kortslutning.

Håber det hjælper dig til en løsning 
Hvad med sådan en, så kan du bare justere hvor meget den skal være åben.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/udsugningsventil-438

Mvh Thomas Hansen

hansen kom med noget brugbart ej det hjælper ikke at sætte en fugtstyret ventilator op da luften stadig vil blive suget igennem uden den kører. men den justerbare er nok løsningen
hansen kom med noget brugbart ej det hjælper ikke at sætte en fugtstyret ventilator op da luften stadig vil blive suget igennem uden den kører. men den justerbare er nok løsningen
Annonce
hansen kom med noget brugbart ej det hjælper ikke at sætte en fugtstyret ventilator op da luften stadig vil blive suget igennem uden den kører. men den justerbare er nok løsningen
Er det sådan én her i har sættene ? : http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Ventilationsroer-Tilbehoer-Fittings--Ventilations-udsugningsventil-100mm,-inkl-ramme-639458.html
Der kan du jo dreje på stykket i midten, og justere hvor meget den skal være åben.


Det går jo ikke at sætte en anden ventilator op, hvis der er central udsugning på hele bygningen.


Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Vi bruger filtermåtter i ventilationssystemer i eltavler. Det er for at hindre støv i at komme ind i tavlen. Men de har en sideeffekt ( som vi så ikke er interesseret i ) men som måske kan hjælpe med at løse dit problem. Disse filtre kan fås med forskellige fitreringsklasser ( tætheder ) og de nedsætter luftgennemstrømningen en del - måske kan du bruge den " sidegevinst " ?

Mener at en G3 på 10mm tykkelse nedsætter luftgennemstrømningen med 20-30 % men er ikke sikker.


http://www.filterhuset.dk/category/filtermaatte-1/?gclid=CIvSr4CvxLwCFYELcwodu3UARw

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Endelig er der den grove metode, en kæp ind i ventilatoren

For mig lyder det nemlig mere som om jeres gårdmand er bedøvende lige glad med problemet, det er jo ikke ham der skal betale den extra varme i pumper ind i det rum.

Sæt en lille varmeovn op 400W , da gulvvarmen ikke er nok til at varme rummet op ,det er jo kun et vinter problem, blokerer ventilatoren vil give masser af skimmelsvamp , det er et dårligt ingeniør arbejde , for lidt varme i gulvet og for stor  udluftning..................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis