Gipsloftet opsat - spartling

Hej

Så er jeg endelig blevet færdig med opsætningen af gipsloftet, og skal til at spartle det, hvortil jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med fremgangsmåden. Jeg havde tænkt mig følgende:

- Samlingerne spartles med en grov sandspartel.
- Herefter ilægges armeringstape, der trykkes ned i spartelmasesn.

- Samlingerne spartles igen, denne gang med en medium sandspartel.

- Samlingerne spartles 3. gang, igen med en medium sandspartel.

- Der slibes.
- Herefter grundes loftet og malingen kan begynde.

Ved skruehullerne spartles der 2 gange med medium sandspartel.

Kan samme sandspartel benyttes i alm. rum såvel som vådrum?

Hvor længe skal spartelmassen tørre før der kan spartles igen?

Er der én, der kan anbefale en bestemt type spartelmasse? Jeg havde tænkt mig at købe en af de lidt dyrere, men er selvfølgelig interesseret i at få mest for pengene.

Mvh nybyggeren

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Første gang spartling foretages med en godkendt gipspladespartelmasse, som arbejdes ned imellem gipspladerne i samlingerne(der må gerne være 2-4 mm afstand mellem pladerne), derefter kan der anvendes sandspartel.

Husk en bred spartel (35-40 cm) og loftet fuldspartles.

Læs pjecen: Hvor går grænsen som kan downloades på producenternes hjemmesider.

I badeværelse kan anvendes ovenstående så længe det er lofter der er tale om, ellers anvendes vådrumsspartelmasse.

Regn med 1 behandling pr dag så er du på den sikre side.
Nu underskriver du dig selv som nybyggeren. Så hvis det var mig ville jeg nok tænke om ikke det var billigere og bedre at få en maler forbi til at svinge den spartel for dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fuldstændig korrekte behandlinger, du skal dog skifte den grove sandspartel ud med en der mere velegnet til at opsætte papirstrimler i

Pas på når du ligger strimlen i og trykker efter med spartlen at du ikke får alt spartelmassen trykket ud igen, der skal være nok spartelmasse oppe bagved strimlen til at den kan hæfte ved gipspladen, ellers vil du opleve at strimlen buler.

Vi bruger enten den fra Beckers der nu hedder Breplasta J, eller den fra Sigma der hedder Letspartel Medium, de er begge gode at arbejde med, synker minimalt og hvad der er utroligt vigtigt er også at de er nemme at slibe i...

Som tidligere nævnt i tråden skal du i forbindelse med spartlingen ikke forvente at du kan behandle mere end en gang i døgnet.

Og ja, på lofter bruger du den samme i alle rum.

God arbejdslyst.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak for svar.

Så i stedet for grov sandspartel benyttes en Letspartel Medium?
Og herefter armeringstape/papir.

2x medium sandspartel.

Slibning.

Jeg giver det 1 døgn at tørre i pr. behandling.

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
Lige exactly

Spartel med sandspartlen, ilæg papirstrimmel i den våde spartelmasse, vent til dagen efter.
Spartel 2. gang, vent til dagen efter.
Spartel færdig, vent til dagen efter.
Slib, fej eller støvsug overfladen for at tage det værste slibestøv, grund med mikrodispersgrunder og 2-3xmaling så er du færdig.

Brug en refleksfri loftmaling, den slører en lille bitte smule eventuelle småfejl

God arbejdslyst.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg siger mange tak for de gode råd

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
... ja gør som malermartin beskriver ............ men brug aldrig en billig spartelmasse, fx fra jemogfix, til spartelstrimlen , da den indeholder alt for lidt bindemiddel............ med mulighed for revnedannelse senere ..............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Skrevet af malermartin på 07 feb 2014 07:37

Vi bruger enten den fra Beckers der nu hedder Breplasta J, eller den fra Sigma der hedder Letspartel Medium, de er begge gode at arbejde med, synker minimalt og hvad der er utroligt vigtigt er også at de er nemme at slibe i...

Mvh
Martin
Den Sigma letspartel medium som Martin henviser til kan faktisk fås for kr. 118,- for 10 liter


Sigma Letspartel Medium


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Her tror jeg desværre at der er tale om et tilfælde af "hvis en handel virker for god til at være sand, så er den det formodentligt EISOE

De sælger en del af varene under kostpris, du kan kun købe varene ved bankoverførsel, deres prispolitik er sørme speciel, en Sigma Decor glans 5 til 899kr og den i glans 10 som er bedre kvalitet koster 389kr, du kan kun købe via bankoverførsel, der er kun afhentning eller via deres brede netværk, de fortæller bare ikke hvor det er muligt at få leveret til, på forsiden står der at de er lukket på grund af flytning, under deres levering står der intet...

Kender dem ikk skal jeg understrege, så kan nemt tage fejl, men det virker sørme mærkeligt, jeg havde nok handlet et andet sted

www.malermester-hansen.dk
Skrevet af malermartin på 08 feb 2014 17:52

Kender dem ikk skal jeg understrege, så kan nemt tage fejl, men det virker sørme mærkeligt, jeg havde nok handlet et andet sted

Jeg må give dig ret - mit indlæg var et resultat af en hurtig søgning

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også