Tablet som kortplotter

Hej
Jeg har læst flere steder at man kan bruge en tablet med et installeret kort som kortplotter, er der nogen som har erfaring med dette?
Hvad kræver det af en tablet at kunne køre som plotter ude på havet?
Og hvilket kort skal jeg bruge, skal mest sejle i Flensborg fjord, det jeg vil bruge den til er at når jeg fisker så kunne finde tilbage til der hvor fiskene står, håber nogen kan hjælpe mig til at komme igang.

Mvh. Brian
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor køber du ikke en brugt kort plotter / GPS det andet bliver alligevel noget BÆH. Den er jo ikke beregnet til det meget fugtige miljø der er i en båd
Hej Brian
Det er noget pjat at der bliver skrevet at en tablet ikke duer i fugtige omgivelser(læs til søs). Vi har en ipad med et navigationsprogram.transas isailor.det er gratis at downloade,og søkortene er billigere end dem fra
Navionics.Desuden kan en tablet/ ipad bruges til så meget andet også.
Jeg fandt engang på youtube ,en video,hvor børnene fik serveret is på en ipad.
Den var selvfølgelig "pakket ind" i en "nuud" så den var vandtæt,derfor kan man også
Tage den med under vandet og fotografere med den.
Prøv om du kan finde flere videoer på youtube,og bliv overbevist,god jagt.
Mvh Lotte

 

Ps. En tablet skal have både GPS og wi-fi,men så kan man også bruge den som kortplotter,når ma er offline.
Mvh.Lotte

 

Jeg ville ikke være nervøs for at bruge en tablet til søkort, hvis man lige har styr på nogle småting.
Man skal have sat sig ind i brugen kortsystemet, og den tablet man bruger til at navigere med må ikke bruges til andet en navigation så længe man sejler. Man skal have et powerkabel med, og helst sluttet til, så man ikke går flad for strøm, og så skal man have en reserve tablet eller smartphone med et tilsvarende kortsystem, så der er en back up, i tilfælde af svigt.
Man skal naturligvis sørge for at tabletten er beskyttet mod vind, vejr og skader.

Jeg kender ikke til lystsejlerprogrammer til søkortbrug, men blandt vi proffer er Transas blandt favoritterne, så mon ikke det smitter lidt af på de gratis udgaver også.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hej igen og tak for jeres svar, jamen jeg har besluttet mig for at jeg vil bruge en tablet som kortplotter men det er som sådan ikke til at navigere efter, den skal bruges hvis jeg fisker og finder et godt sted så kunne markere det som er punkt så jeg kan finde det igen, men jeg ved ikke om jeg skal vælge en Samsung Galaxy 7 tablet eller en Asus nexus 7 32gb.
Hvad kræver en tablet for at kunne bruges som plotter?
De har begge gps og wi-fi men det er kun samsungen der har 3G men det ved jeg ikke om er nødvendigt hvis kortet er installeret på tabletten, nogen der ved hvad der skal bruges?

Kortet SKAL være installeret på tablet'en.
Det nytter ikke, at du pludselig er uden kort fordi du mister dækningen fra netværket.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er også installeret på tabletten, så det burde vel være nok hvis bare den har gps og wi-fi i sig, 3G behøver den vel ikke have så?
Hvad er det så du vil bruge Wi Fi til?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Du skal naturligvis have 3G ! når du har det så opnår du ret mange fordele som du ikke får uden 3 G ! feks findes der masser af gratis søkort og der er også et til fiskerri hvor du kan afsætte dine fisk / fiske pladser ( app ) du kan samtidig også benytte den som AIS modtager og få din egen position på kortet ( jeg bruger bla et der hedder Shipping Exp )
jeg ville ikke nøjes med en 7 tommer !
men forøvrigt så kan de fleste telefoner i dag også bruges som gps søkort plottere

Sejleren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis