Hvor er jeg træt af el-fuskerier!!

Må lige ha luft....

Da jeg overtog huset blev jeg gjort opmærksom på en masse fejl i elinstallationen (huset købt før det der nye krav om eltjek), så vi endte med en større forsikringssag. Heldigvis ikke noget bøvl med forsikringsselskabet, men det var jo dræn irriterende alligevel....

I dag sidder jeg så og skal skifte en stikkontakt ved gulvet på sønnikes værelse da jeg gerne vil ha en dobbelt stikkontakt. Det går glat, men bagefter virker den anden stikkontakt på værelset ikke. Jeg havde set at der var en samlemuffe bag kontakten jeg skiftede, så der blev jo nok sløjfet videre til den anden. Og den var nok gået lidt løs i muffen. Så af med den nye dobbelte stikkontakt for at stramme samlemufferne. Men alt var som det skulle være. Jeg opdagede så, at dem der har lavet værelset har valgt bruge et panelunderlag. Det er jo fint nok -MEN de har valgt at sætte dem INDE i træpladevæggen som om det var en forfradåse! Og bag ved panelunderlaget kan jeg igennem et lille hul se, at der er mindst to samlemuffer. Og fasen der går videre til den næste stikkontakt er røget ud af samlemuffen bag panelunderlaget! Og de er jo totalt umulige at komme til med mindre at jeg flår den panelunderlag ud af væggen. Men det kræver jo så at den skal lappes osv osv. ARRGGHHH!

Ja undskyld - bliver sq så gal over den slags..... Skulle jo bare skifte en stikkontakt :-( Krydser fingre for at den kan nå at komme med på den gamle sag, så jeg kan få ejerskifteforsikringen til at betale denne også.... 


 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke fordi jeg ikke forstår din frustration, men nogle gange er det altså hårdt at være husejer.

Jeg er bange for at vi stille og roligt bevæger os mod amerikanske forhold, hvor man kan sagsøge bukserne af hinanden for de mest sindsyge ting, og med det resultat at alle er nød til at tegne alskens forsikringer på alskens ulykker 

Det er også derfor vi ser ejerskifte, el, brand, ulykke, kasko, råd, svamp, naturkatastrofer, osv osv.

Jeg tror at vi skal passe på med at tro at vi kan forsikre os ud af alle problemer, for der opstår bare nogle andre problemer.

Men selvfølgelig er det pisse frustrerende når man opdager fortidens synder, feks skulle jeg sætte en ventilator op i vores bryggers og borede igennem væggen for at opdage at der sad et blændet vindue inde midt i væggen, i vores ellers fine træhus  
Jeg må da indrømme jeg blev sur over det ekstra arbejde det medførte, men omvendt var det ikke noget jeg gik til forsikringen med...        

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hey Henrik.

Meget af det kan jeg kun give dig ret i. For mener personligt selv heller ikke at man skal koble hovedet fra og så påstå at alle andre skal sagsøges og skal løse ens problemer.
Det jeg bliver gal over i denne sammenhæng er, at det er ubetænksomheder der gør at næste person i rækken får en masse unødigt bøvl. For hvis man nu ikke liiiige havde lavet den lette løsning, men brugt en halvtime mere på projektet så havde man ikke stået i dette nu.....
Er selv rendt i en del af den slags i mit gamle hus... Det der generer mig mest er at man altid opdager det i forbindelse med noget man regnede med kun villle tage 5-10 minutter, men at det bliver langt dyrere i både tid og penge... Og oftest koster en tur mere i byggemarkedet.
Lige præcis, tusse! Samt efterfølgende klagesang fra fruen over samme :-P
Jeg er også totalt enig, men hånden på hjertet, har vi ikke alle sprunget over hvor gærdet er lavest i en snæver vending og lavet "en godt-nok"  

I har selvfølgelig ret i hvor belastende det er, når "hjemmestyret" står og skuler ondt til en, over "en bagatel" der så tager en hel dag  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
tror nu mange gør det i bedste mening og mener ikke det betyder noget. eller folk gør det for at spare. tænk hvad en trikker skulle have for at komme ud og sætte en enkelt kontakt op.
Selv skulle jeg i sidste måned renovere vores gang og ville derfor fjerne de sidste rester af stofledninger i hytten. Det var rart at få den brandfælde væk. Men da jeg fik loftet ned kunne jeg se at alle ledninger førte ind over vores toilet og var samlet i en indmuringsdåse der var skruet fast i toiletloftet. Der var sat nyt loft op på toilettet og der var bestemt ingen dåse at se nedefra, så jeg måtte splitte en del mere og lå halvt inde i etageadskillelsen med en bajonetsav og koben for at kunne få det fri. Det tog vel 3 timer at fjerne 2x2m gammel ledning....
Hejsa..
Er villig til at give jer ret lidt hen af vejen ;-).. Men når man køber hus syntes jeg altså godt man må tage hjernen med selv.. Har man fx ikke forstand på el, vvs samt kloak .. så får man selvfølgelig undersøgt de ting, er der noget galt betaler sælger, og er det ikke noget galt betaler man selv.
Det er gode penge at give ud, da fejl på de ting kan medføre stor skade både på hus og mennesker.. Og det har man jo altid kunne gøre selv, nu er det så blevet en krav vedr el..
Undre mig rigtig meget over hvilke problemer folk herinde har, når de fx lige har købt hus.. syntes godt man må tænke selv.. :-)
Næsten alle får en tømmer til at se om taget, spær m.m er ok.... alt andet glemmer de ;-).. lidt for dumt.. (efter min mening)
Mvh Jan

Jeg synes ikke det er fair, at sige at man ikke tænker sig om når man køber et hus med tons vis af fejl. Jeg købte mit første hus for 4 år siden og har set MEGET klamp. Men det var ikke noget jeg havde en chance for at se.. de havde fjernet bærende vægge, så dele af taget ikke var understøttet, de havde lavet skiftet kloakrør ud, men lavet fald den forkerte vej, de havde lavet en sten faskine, som vi først opdagede da vi lavede kloakarbejde, da vi ifølge BBR havde direkte afledning til vandløb i området. De fik en kæmpe vandskade kort efter vi flyttede ind, på grund af en messing ballofix var utæt, danse havde spændt den for hårdt. Så jeg synes ikke det er fair, at konkludere at jeg ikke tænker mig om, for jeg havde fagfolk med og kigge, men vi gravede ikke haven op, eller rev vægge ned, for at se, hvad der var bag eller under jorden.


Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)

Det er en gammel tråd at tage op igen men ja....jeg er i hvert fald glad for der er ejerskifteforsikring til I de fleste tilfælde... Har selv haft meget glæde af dem  

Kan sagtens følge de frustrationer der opstår når folk har lavet for meget fusk i huset. Syntes især tit det er el folk selv mener de kan lave.

Jeg har mødt mennesker der ikke kunne finde ud af hvad 20% af 100 kr var, men de ville ikke have noget problem med selv at skifte deres gruppetavle ud, for det var spild af elektrikeren, for det var jo næsten bare en ombytning???

Især spots bliver der fusket med. Mange mener at de ledninger der er monteret mellem spotsene og stikkene kun er vejledende og man selvfølgelig godt kan klippe i dem og forlænge dem med en kronemuffe. Jeg har set et hus der var 2 år gammelt hvor spotsene varmonteret direkte i glasulden og der var helt brændt rundt om spotsene og ledningerne var begyndt at blive stive pga varmen.

Nå undskyld, men jeg kan blive ved med at fortælle de mest mærkelige historier om el fusk.

El er dog det mest farlige at pille ved selv hvis hovedet ligger et andet sted og man ikke har undersøgt hvad man selv må. En lille ting kan være hvordan man spænder en samlemuffe, selv om det lyder simpelt nok, så kan man i mange tilfælde rive ledningerne ud igen selv om folk tror de er spændt godt nok?

jeg siger mig ikke fri for at have lavet ting som må skrives på listen som godt nok, men derfra til ulovligt er 2 forskellige ting.

Held og lykke med byggeriet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis