Hvordan griber jeg det her rod an? (afslibning+maling)

Folk har været så venlige til at hjælpe, så nu prøver jeg lige igen

Følgende er en overordentligt pæn måde at sige det på: De tidligere ejere kunne hverken finde ud af at male eller vedligeholde!!!
Det gælder ikke blot på nedestående billeder, men generelt i hele huset! 

Jeg vil gerne have male min entré hvid og lagt en stor pæn måtte udover hele gulv arealet, da nuværende ganske enkelt ser forfærdeligt ud! På den måde kan man også gå en med våde sko fra sneen, uden at skal bekymre sig.

Jeg har prøvet at løse problematikken både med, at gnide med sandpapir i håndkraft samt anvende maskine, og jeg kan ganske vel ikke få det til at se "pænt" ud så jeg kan male. Det gælder frem for alt trapperne. Jeg aner ikke hvad det er, men det er nærmest ætset ned i.

Skal jeg male eller lakere trappen? Jeg vil gerne have den naturlige farve og struktur tilbage, men jeg tror ganske enkelt ikke det kan lade sig gøre.
Har i en idé(r) til hvordan jeg får slebet det ordentlig rent så jeg kan få malet? 










Gode eller dårlige inputs er velkomne


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at det er trappetrinene du mener

De er behandlet med linoliefernis, det der sker når du sliber på det er at linolien, på grund af varmen ved friktionen, bliver blød igen og derfor sætter sig i dit sandpapir som en klistret masse.

Det du kan gøre er, at der findes det der hedder en slibeolie, som man kommer på inden man sliber, det gør at det gamle fernis ikke er så tilbøjelig til at klistre fast til dit sandpapir imens slibearbejdet står på.
Når du så har slebet dem pæne er de klar til at behandle med det du nu ønsker at behandle dem med.

Men det er et hårdt stykke arbejde og, syntes jeg, svært stykke arbejde.

Jeg ville ikke selv orke at gå i gang med det, en gulvmand tage omkring 250kr plus moms pr. trin og det syntes jeg er godt givet ud, men måske jeg er for mageligt anlagt

God arbejdslyst.

MVh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tror du skal have noget lakopløser / brun sæbe på trappen, ellers kommer du aldrig i bund med den. Lakresterne samler sig i løbet af 2 sekunder på sandpapiret, så du ingen vegne kommer.

Hvordan du skal gribe gelænderet an, må jeg melde pas på. Brun sæbe kunne være en mulighed, dog en noget omstændig en. En varme pistol kunne måske også være en mulighed, alt efter hvilken slags maling der har været brugt.
Jeg havde en trappe noget lignede med det fernis lort på både trin og vanger. Trinene gav jeg noget lakfjerner som løsner det meste og så kunne resten slibes væk med grov sandpapir. Men luft godt ud imens og brug en ordenlig maske for det er kradse sager. Altså en ordenlig maske der beskytter mod dampe fra opløsningsmidler (En alm. støvmaske hjælper ingenting)

Jeg valgte så at slibe vangerne matte og bare give det en gang hvid lak, da det anden blev for tidskrævende.
Pengene til en god skraber vil også være givet godt ud, f.eks. DENNE eller DENNE

Køb også en meget fintandet fil, hvis du  ikke har en, så kan bladene slibes op mange gange.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også