Hjemmelavet vin på vinsæt.

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin ( den har jeg misbrugt nok ) - så opretter en selv

Nok om det - det var den tråd, der fik mig til at genoptage vinfremstilling - dog ikke på havens frugter ( endnu ) - det kommer til efteråret - vil lave en portvin på blommer fra haven og hyben, som jeg har masser af på klitroserne ved sommerhuset.

Men tilbage til overskriften.

Jeg startede med et vinsæt - 5 dage ! - smagen var fin - men lidt tynd.
Gik så over til en anden kvalitet, der tager længere tid og er dyrere - men alle pengene værd.
Mange vil nok sige at det er " snyd " at købe vinsæt - men min oplevelse er rigtig god - det var mest for at få en succesoplevelse og følge opskriften slavisk - så kunne det ikke gå galt - det gjorde det heller ikke

Har nu 21 l Nebbiolo stående til modning og den første er der ca. 10 l tilbage af - den er tappet på flasker og får lov at ligge et halvt års tid.
Det er en helt anden oplevelse - god og kraftig, vinder helt sikkert ved lagring.

I næste uge står den på at sætte Chardonnay, Merlot/cabernet og en øl - English brown ale over - så må vi se. Det med øllen vil de fleste helt sikkert sige er snyd - for det er også et ølsæt, hvor alt det trælse forarbejde er gjort.

Det er nemt - meget nemt, det største arbejde er faktisk rengøringen af flasker og udstyr - det er et must for et godt resultat.

Nå - men en lille beskrivelse af hvor let det er :
Køb et vinsæt - og lad være med at købe de billige sæt - at betale lidt mere betaler sig som nævnt fuldt ud.

Alle instruktioner ligger i pakken, der indeholder alt der er nødvendigt ( - udstyr naturligvis - mit første vinsæt kostede ca. kr. 800,- incl 2 gærspande, hævert,termometer,gærrør,propapparat m.m )

Startsæt

Gør alt pinligt rent - og sæt det over ( der er udførlig instruktion i sættene ) - ca. 1 time.Rumtemperatur alm. stuetemp. 20-25 gr.

Lad det gære i 2-3 uger - og omstik til en ren gærspand for at komme af med gæraffaldet. Derefter klaring i et par uger - køligt ( jeg bruger ikke klaringsmiddel fordi det tager lidt af smagen/fylden )

Derefter omstikning til ren gærspand og lad det modne - gerne mere end et par måneder hvis man kan . man kan også stikke om til 5 eller 10l BIB og lade det modne i et mørkt skab.

Voila - klar til flaskning ( jeg bruger både flasker og BIB-poser - det er meget nemmere)

Jeg fortsætter med " snydemetoden " - det er rigtig druesaft fra kendte druer - og jeg er altså noget mere til rødvin end hedvin

Og til slut kan vinen måle sig med gode kommercielle vine - er blot billigere og sjovere

Det kedelige :

Den første Nebbiolo jeg lavede kostede 17-18 kr./flaske incl. BIB-poser,etiketter og propper - det kan naturligvis gøres billigere men er efter min bedste overbevisning ikke det værd at spare.

Ikke for at reklamere men jeg har købt mine ting her :

Vinsæt

Et godt udvalg og en fantastisk service og viden omkring øl- og vinfremstilling.

Har i lyst at gå i gang bidrager jeg gerne med erfaringer fra min genoptagelse af vinbrygning.





Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Synes ikke jeg vil fortsætte i tråden om blommevin... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Åbnede lige en flaske af Nebbioloen fra december til bøffen  - nu er den ved at være der

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tror jeg er ved at lære det .

Mit 3.die ølbryg ( lavet med basis i et Nut Brown Ale ølsæt ) tilsat 1 kg spraymalt i stedet for sukker, 100 g. brun farin, 1 enkelt stjerneanis, lidt revet appensinskal og 100 gram mørk chokolade har nu karboneret i knapt en uge - fint med kulsyre og tilpas bitter ( har ikke tilsat ekstra bitterhumle som jeg gjorde i den første ) - og ikke så juleølsagtig som den sidste - smager rigtigt godt ( ender på ca. 5 % vol. )

Så glæder jeg mig til den har stået på køl og modnet en uges tid. ( passer ret fint med påskefrokosten )

Jeg skal sq nok lære det ( og " læretiden" er jo heller ikke kedelig )

PS.: for lige at berolige husarerne - så har jeg masser tilbage af de første 2 bryg - men de bliver bare bedre af at stå

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Super :-).
Mine gæster til påskefrokosten i går foretrak min hjemmelavede "påskebryg" fremfor den fabriksfremstillede som også var på bordet :-)
Så det fortsætter jeg med at lave

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det var da noget af en sejr!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan ikke andet end blive i godt humør af at læse om dine meritter i bryghuset.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af Chr. på 21 apr 2014 23:08
Man kan ikke andet end blive i godt humør af at læse om dine meritter i bryghuset.

Chr.
Takker

Kom hjem fra næsten 2 ugers påskeferie i sommerhuset i går - fik skiftet en tagside når nu jeg alligevel var der .

Så nu er jeg ved at omstikke en Nebbiolo og en Cabernet/merlot. - er ved at have et pænt lager stående til lagring.

De ekstra 800 - 1000g sukker og tanninen giver lige det sidste til rødvinene - så de bliver ca. 15 % og fyldigere.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Wow det lyder lækkert med hjemmelavet vin - det vil jeg helt klart overveje at give mig i kast med. Tidligere har jeg lavet hjemmelavet blomme og solbær snaps til diverse julefrokoster og det var en kæmpe succes!
4. ølbryg på flasker i går.

Igen baseret på et nut brown ale ølsæt.

Denne gang med tilsat brun farin,meget lidt anis og naturligvis maltekstrakt i stedet for sukker. Smager fint og knapt så sødt som de 2 tidligere - men tegner godt.

Dem jeg allerede har liggende er blevet meget bedre efter ca. 1 måned køligt.

Næste gang bliver det et lidt dyrere ølsæt med en anden ( Newcastle Dark ale  ) og bedre ølgær end den, der følger med.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå, nu er mine 2 sidste vine snart klar til flaskning - Nebbiolo og Cabernet/Merlot.

Så for ikke at komme til at kede mig har jeg bestilt en Rioja som jeg så vil prøve, det er Spansk druesaft jeg har bestilt til det.

Ølproduktionen er sat lidt på " hold " indtil jeg får ombygget min gamle kummefryser til køl . Har allerede den nye termostat i hus - mangler bare det digitale termometer - så er jeg klar til ombygningen.

At lave øl kræver muligheden for køl - og skuret er for varmt nu

Den gamle kummefryser har flere gange været på vej på genbrugspladsen - nu får den så sit andet liv  - og som tidligere nævnt i andre tråde så må man jo ikke gå ned på udstyr

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 18 maj 2014 14:30

Ølproduktionen er sat lidt på " hold " indtil jeg får ombygget min gamle kummefryser til køl . Har allerede den nye termostat i hus - mangler bare det digitale termometer - så er jeg klar til ombygningen.

At lave øl kræver muligheden for køl - og skuret er for varmt nu

Den gamle kummefryser har flere gange været på vej på genbrugspladsen - nu får den så sit andet liv  - og som tidligere nævnt i andre tråde så må man jo ikke gå ned på udstyr
Æv - det gik slet ikke.

Efter jeg havde skiftet termostaten og skulle nyde succesen satte jeg den til - og en fin røg og knitren kom fra fryseren..........

Den har nok stået for længe uden at være brugt - færdig er den ihvertfald - så nu må jeg ud at lede efter et billigt gammelt køleskab så jeg kan få gang i produktionen igen - sønnen har lige aftaget 20 stk. af mit sidste bryg


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis