Hus med gulvvarme bliver ikke varmt

Hej med jer.

Jeg har et problem efter det er blevet koldt uden for.

HUSET
Jeg har købt mig et hus fra 1976 med krybekælder, huset er isoleret til engeriklasse B og har derfor 300mm mellem gulv og krybekælder. Huset er ca. 136 kvm hvor alle gulvene er lavet af træ(bambus) badeværelset har jeg lige lavet og er derfor helt nyt med klinke gulv.
Gulvvarme slangerne ligger selvfølgelig under gulvet, men selve tilførelse fra fyret ligger i krybekælderen. Slangerne er isoleret med rørskåle 13mm

FYRET
Jeg har et gasfyr fra 2012 type Vailiant 246 samt varmvands beholder af samme mærke. Der er ikke nogen udendørs sensor og man kan derfor kun stille på fremløbs temperatur samt varmtvands temperatur.
Da jeg overtog huset i sommers var der ikke lavet nogen rigtig gulvvarme styring, dvs alt var lavet med almindelig ventiler. Jeg har monteret gulvvarme styring og fået indreguleret de forskellige rum efter hinanden.

PROBLEMET
Vores problem er at der kan maksimum i disse kolde tider kun kan blive ca 18 grader i de forskellige rum.

INDSTILLING
Da jeg ikke er bange for at pille ved tingene selv så har jeg luret at min fyr køre med det der hedder rest spærretid. Fyret køre i en kort periode og stopper så i ca 20min, denne har jeg ændret til 10min, men syntes ikke rigtigt det har hjulpet det store.
Min gulvvarmeshunt står på 37grader og fyret er stillet på 42grader.

Hvad syntes i jeg skal gøre for at få mere varme i mit hus, er der evt andre indstillinger på fyret jeg skal ændre på.

Tak for hjælpen

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt nogle radiatorer op så luften kan blive varmet op , gulvvarmen er åbenbart lavet forkert , alt for megen varme fiser ned og går tabt................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nu er det lidt svært at blive klog på om det kun er i badeværelset eller i hele huset der er gulvvarme ??

Men generelt, skal enten flowet i anlæget eller fremløbs temperaturen hæves, for at i kan få mere varme i hytten. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
er der cirkulation nok på din gulvstreng? og er gulvet ensartet varmt? jeg har gulvvarme i hele hytten dog i beton, men når det er koldt skal min pumpe stå på max for at der kommer varme nok ud.
du skal måske os kigge på hvor kold/varm din retur er. hvis den er meget kold vil et øget flow hjælpe. men det vil self os øge dine varme udgifter


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Enig med Gert. Fremløb, returtemperatur skal måles, så du kan se om der afsættes noget varme i gulvet eller om det hele ender i intet.

Gulvvarme kan være noget listigt, for de enkelte kredse skal være indreguleret rigtigt. Hvis kreds A er dobbelt så lang som kreds B, så skal det være dobbelt så meget flow i A som i B. Dette reguleres på gulvvarmemanifolden i teknikrummet, hvis der er sådan en manifold i dit hus. Jeg kender ikke til gulvvarme fra midt-70'erne.
Du kan kontrollere om indreguleringen er i orden ved at måle returtemperaturen på hver kreds. De skal være stort set ens.
Ellers skal du i gang med at justere. Du kan finde en justeringstabel ved at google fabrikatet på din gulvvarmemanifold.

Hvis kredsene ikke er indreguleret rigtigt -lad os sige at de alle står helt åbne- og den korteste kreds er 15 meter og den længste er 60 meter, så vil den korte kreds have et flow der er ca 4 gange højere end den længste, men faktisk burde den lange få 4 gange sp meget som den korte. Den korte kreds blive et by pass for den lange.

Det næste jeg lurer på er, at dit fyr er med modulerende ydelse. Så vidt jeg kan se mellem 5,7 og 25,7 kW ydelse. Jeg har ikke læst hele manualen, men jeg gætter på at man kan indstille minimum og maximum ydelserne. I et hus som dit og med de nuværende udetemperaturer burde 5,7 kW være mere end nok til at opretholde et par og tyve grader indendørs.
Hvis nu den laveste grænse af en eller anden grund er justeret op, så vil fyret starte op og varme vandet, men det går alt for hurtigt og derfor slukker fyret igen inden der er blevet afsat varme i huset. Så går der et stykke tid inden fyret igen er forbi den blokeringstid, det er sat til, hvorpå det hele gentager sig. Det giver alt for lidt varme i huset.
Idealt set, så skal fyret regulere så meget ned, at det lige præcis vedligeholder den rigtige temperatur hele tiden.

Der er endelig den grumme mulighed, at slangerne ligger uden varmefordelingsplader eller andet, der kan aftage varmen og fordele den ud over gulvfladen, eller at der på anden måde er noget helt tosset i konstruktionen, men lad os nu tage de nemme muligheder først.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg glemte måske at skrive at mit gulvarme system ikke er fra 70érne

Huset er blevet gennem renoveret i 2012 og i den forbindelse er der også lavet nye gulve samt gulv varme system.

Gulvet er lavet korret med varme fordelingsplader og jeg har selm monteret gulvarme manifolden da jeg overtog huset i sommers. Derfor ved jeg også at jeg har indexreguleret det korrekt så der er lige meget flow på alle rummenen som også passer overens med at der ikke er nogen rum der varmer end andre.

Gulvene er lige varme uanset hvor man er henne, så det jeg søger er indstilling af mit fyr eller fremløbs temperatur

Som i også skriver så er det som om at fyret stopper inden varmen er kommet ud i rummene og her efter starter spærretiden.

Jeg skal prøve at måle på fremløb og retur temperatur
Annonce
Når gulvvarmen er rigtigt opbygget og er indreguleret korrekt, så er vi lidt mere på den grønne gren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hvis fyret stopper inden varmen når ud, er dit flow for langsomt, eller dit fyr for stort. hvis du har en af de fine nye A pumper som selv regluere, er chancen stor for at den kører min. jeg har luft/vand varmepumpe, og den kan slet ikke fungere ordentlig med en selv regulerende pumpe. så den kører altid trin 2 eller 3

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis du kun har stillet temperaturen på fyret til 42 grader kan jeg da godt forstå at du fryser,
sæt din temperatur op  til 60 grader , og evt. shunttemperaturen til 40, så burde du kunne
holde varmen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Nu har jeg sat gasfyret til 60 grader og shunt temperatur til 40
Min cirkulations pumpe til gulvvarmen er en Alpha 2L og står på CP1 (konstant tryk lavt) som er beskrevet i manualen.

Er der andre indstillinger jeg skal lave på fyret? Jeg har nemlig downloaded den avanceret manual og der er ret meget man kan ændre, men dette kraver viden eller råd fra andre før jeg ændre på det. Men som sagt så køre den med restspærretid efter det har kørt på 10min
har du fået varmen igen ???

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis