Montere ekstern føler på eksisterende Danfoss radiatortermostat?

Min mor har en radiator under vinduet i sit soveværelse, hvor termostaten er monteret nede ved gulvet, i et hjørne klemt inde mellem vinduet og et skab.

Hun undrer sig over at den altid er varm, og jeg tror årsagen er at kold luft trækker ned langs gardinet, som går ned til gulvet. Der er for lidt cirkulation i det hjørne.

Jeg tænker at en termostat med ekstern føler kunne være løsningen.

Og nu spørgsmålene:
  • Kan sådan en føler monteres på en eksisterende Danfoss-termostat, eller skal man købe et sæt bestående af termostat+ledning+føler?
  • Hvor monterer man bedst føleren. Nær gulvet, midt oppe på væggen, eller ... ?
  • Plejer brugte termostater at være fuldt funktionsdygtige? Så vidt jeg forstår, har Danfoss en unik konstruktion med en gasfyldt kapsel, som ikke bliver slidt.
  • Findes der trådløse følere (elektronisk på en eller anden måde), og har nogen erfaring med dem?
Jeg har prøvet at kigge på sortimentet på Danfoss' sider, men det  er for fagfolk - lidt for indforstået.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Jeg har i flere tilfælde haft monteret termostat med fjernføler i stil med denne:
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Ventiler-Tilbehoer--Danfoss-RA-2992-Termostat-Fjernfoeler-175719.html
Alt efter hvilken type ventil der sidder på radiatoren, er sådanne termostater lige til at klippe på, og så kan man sætte føleren der, hvor luften passerer frit omkring den.
Det lyder til, at det er en uheldig placering for den nuværende.
Jeg har ingen erfaring med elektroniske følere, i den sammenhæng, men det vil også kræve en eller anden form for strømforsyning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Vi har en, der er drejet ind over radiatoren, da den sidder ved hængselsiden bag en dør, og den er lige til at klikke af og på som de andre. Så er der et tyndt kapillarrør med føleren, der så sættes på væggen eller hvor du vil have den.
Jeg kan ikke se på den hvad den hedder udover danfoss.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis