spartel

Når man sætter gipsplader op så er de fra producenten med spatel samlinger.
Men hvis man laver en samling af nogle rester af gips, og selv rasper samlingerne så forsvinder papiret og man kommer ind til den bare gips.
Spørgsmål hvad spartler man så med ??
Jeg spørger fordi jeg har spartlet som alm samlinger, og 3 md efter hæver alle de hjemmelavet samlinger op-træls.
Hvor ligger fejlen ??

100% klamp

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
okay, det lyder besynderligt...
har du lavet lige så store "afgratninger" som dem pladerne er født med ?
har du brugt armerings tape eller papir strimler ?


Jeg har faktisk den modsatte oplevelse. Jeg lavede et loft, hvor de kun var en samling af pladerne der var med de fødte kanter, resten var nogle jeg lavede selv.
Et par måneder senere kan jeg (når lyset falder rigtigt) se en svag skygge på "maskinsamlingen" hvorimod mine egne står helt fint.
Det skal dog siges at jeg ikke har noget væv på pladerne, og de er bare blevet malet direkte.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det lyder som om du har forsøgt at efterligne fabrikkens spartelgrøfter.

Normalt affaser man bare de skarpe kanter, og sætter pladerne op med et par millimeters mellemrum.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
der er sat filt op og ja jeg har forsøgt at efterligne fabrikkens spartelgrøfter .
Gipspladerne er sat op på tagkrydsfiner som er sat op på lægter bag dem 100 mm isolering bag det 20 cm gasbeton blokke og puds.
Måske er problemet at jeg blev rådet fra at bruge fugtspærrer




100% klamp

For det første skulle der have været en dampspærre, og krydsfinerpladen skulle have været en gipsplade så du har en tolagsløsning.

Den manglende dampspærre forårsager at fugten fra rummet kondenserer et sted ude i konstruktionen, og giver meget stor risiko for fugtrelaterede skader, som skimmelsvampe- trænedbrydende svampe- rådskader.

Det kan nemt være sådanne skader, der forårsager dine defekter i overfladen nu, men det at du har en kombination af krydsfiner/gips, giver erfaringsmæssigt også stor risiko for revnedannelser o.l. i overfladen, da krydsfineren er langt mere bevægelig end gipsen.
Du skal ikke efterligne spartelkanterne men gøre som nævnt i denne tråd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kan jeg løse problemet med en gang 2k alfix spartel og maling ?

100% klamp

Nej du skal have pillet konstruktionen ned og sat din dampspære op ellers er det som skrevet før grobund til skimmelsvamp. Så det er den hårde vej men så kan du også købe nogle ny gipsplader med spartelkant.

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også