Ny top til muret skorsten

Jeg har en ældre muret skorsten hvor brændeovnen står lige under. Jeg har problemer med vand der løber ned af røgrøret, og det lugter ikke specielt godt.

Jeg tænker at lægge en top på i rustfrit stål ovenpå den af cement. Desuden med en regnhætte så jeg undgår vandet løber ned i skorstenen.

Er der nogen der ved om det er en holdbar løsning, og evt forslag til en anden løsning?

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske en ide at fjerne alt det gamle og sætte en ny hætte med skrå kanter og drypnæse på det skal rage ud over den gamle skorsten og max være 10 cm. over røret. Jeg har en rund stålskorsten hvor jeg selv har fremstillet en større hætte der når ud over selve røret, det kan dog stadig regne ned når vinden slår vandet ind over. Men det er kun når ovnen ikke er i brug om sommeren.
Jeg har haft en murer til at se på det. Der blev lavet ny inddækning i efteråret, og skorstenen er blevet pakket ind i plast på siderne for at udelukke at den "drikker" vand.

Derfor kan det (iflg. min murer) kun være vand der løber ned i skorstenen, der er problemet.

Så valget står mellem:
- skorstenstag i beton, der stilles løst på afdækningspladen
- finde frem til en løsning med en stål/zink-afdækningsplade med tilhørende skorstenstag, der kan monteres ovenpå den eksisterende afdækning

Som midlertidig løsning må jeg se mig nødsaget til at lægge 4 bondesten og en tung flise ovenpå.

Eller er der andre gode forslag?

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Hej.

Jeg havde også problemet at der kunne regne ned i skorstenen og på et tidspunkt med virkelig kraftig slagregn løb der vand ud ved den nederste renslelem.
Der var ikke lavet nogen skål i bundne av skorstenen der kunne rumme lidt snavs.. så der blev hugget en lomme og desuden fremfremstillet en "hat".
Hatten er ret enkel, det er to kraftige stykker fladjern eder er svejset i poppen og med rundstænger i de fire hjørner.
Plus et par vandrette der er svejset til hjørnestolperne.
Hjørnestolperne er sat så de går ned i selve skorstenen og holder den fast i det daglige.
Hele hatten er varmt galvaniseret og kan nemt løftes af når der skal fejes skorsten og ellers sidder den fint og fast. Måske ikke den absolut kønneste måde, men enkelt og ret effektivt.

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis