Fjerne gulvplanke midt i gulvet

Hej

Jeg har et originalt fyrreplankegulv fra 1929 i stuen. Desværre er den ene murede støttepille i krybekælderen væltet. Jeg skal derfor ned ovenfra for at lave det. Jeg kan nøjes med at fjerne 4 planker og har tænkt mig at save (med alm fukssvans) fer/not fri mellem 2 brædder og så løfte brædderne skrå op. MEN hvordan får jeg lagt det sidste bræt ned igen, når jeg er færdig? Kan jeg være så heldig, at jeg ikke behøver at skære fer/not over? eller skal jeg satse på en grå gummifuge el. lign bagefter?

Vh

Carsten


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil lave en "lus" som den lyse du ser nederst på billede, altså skære en stykke af det "gamle" gulvbræt,  og skære en stykke der passer 100, og lime det med snedker lim. så når du tager brædderne op, skær et lige snit med en rundsav, vip de brædder op, og lav "lusen" når du montere det hele igen. hvis der evt er farve forskel på brædderne, så er det noget der vil fortage sig på sigt,, her tænker jeg hvis du køber nye brædder til af lave "lusen" med,,





Har du lidt mellemrum mellem brædderne, kan du prøve at "dykke" sømmene helt i bund, så de ikke har fat mere, og se om du kan lirke det op.

Lykkes det at få det op på denne måde, kan du skære undersiden af noten, på det sidste bræt du lægger igen, og lime det fast.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Tak for alle svarene!
Når nu jeg er dernede, overvejer jeg om der skal lidt forstærkning under strøerne. Der er Ca. 1,7 meter mellem støtte punkterne. Og jeg vil så støtte midtvejs. Kan jeg bare sætte en 10x10 trykimprægneret stolpe op med et vinkeljern i begge ender? Eller er der en mere korrekt måde? Det virker som om der er støbt bund.

Vh
Carsten

 

Hvis der er støbt bund. tager du nogle mursten, og klodser de nye gulvstrøer op med, evt knudsen kiler i toppe for af få afstanden til af passe, sådan så gulv strøen ligger i spænd mod gulvet.
Der var egentligt ikke fordi jeg ville lave flere strøer, men blot lave flere støttepunkter til de eksisterende. Det var her 10x10 stolpen kom ind i billedet Går det.?

Vh
Carsten

 

Annonce
Der var egentligt ikke fordi jeg ville lave flere strøer, men blot lave flere støttepunkter til de eksisterende. Det var her 10x10 stolpen kom ind i billedet Går det.?

Vh
Carsten

 

Der var egentligt ikke fordi jeg ville lave flere strøer, men blot lave flere støttepunkter til de eksisterende. Det var her 10x10 stolpen kom ind i billedet Går det.?

Vh
Carsten

 

Altså du vil bruge 4/4 til af klodse under de gamle strøer,
hvis det er korrekt, så husk murpap i bunden, ned mod underlaget, og som tidligere skrevet, en knudsen kile i toppen, til lige af justere afstanden,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis