Flow på gulvvarme

Hejsa. Jeg har lige et spørgsmål omkring gulvvarmeflow.
På mit naturgas fyr har jeg mulighed for at indstille cirkulationspumpen til forskellig indstillinger. ( 50% 60% 70% 80% og 100%.) nu er mit spørgsmål om det bedst kan betale sig at have et langtsomt flow, således at vandet afgiver mest mulig varme til gulvet inden det kommer retur til fyret, eller som flovet skal være hurtigt således at fyret ikke skal varme vandet op så tit, da retur temp jo må være varmere ved et hurtigt flow?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja det er vist nærmest ligegyldigt, da du jo beholder varmen i anlæget. Køretiden på fyret bliver den samme da det skal lave nøjagtig det samme kWh for at varme hytten op. Du skal lige huske på at vandet i et normalt gulvvarmeanlæg bliver tilsat "koldt" vand fra returen for at få temperaturen ned. Du kan nok ikke forvente at spare mere end et par Wh eller fire på elregningen ved at nedsætte flowet.

Håber svaret til dit svære spørgsmål kan bruges. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for svaret.
Jeg regnede heller ikke med at sparer så meget strøm ved at nedsætte flowet. Det var mere om man kunne lave en besparelse på m3 gas ved at ændre på flowet, så fyret ikke skulle varme vandet op så ofte.
Fyret varme vandet op ret ofte syntes jeg, det er godt nok kun på lav flamme, men alligevel.
Er du sikker på at dit gasfyr ikke køre med pause start, der er mange af de gasfyr der blev installeret de sidste 20 år der har pause start, en ganske unødvendig foranstaltning, som kun Dong tjener på ! Jeg boede for ca. 8 år siden i et hus med gasfyr der pause startede hver gang der var gået et vist antal sekunder, da jeg spurgte vvs manden der servicerede det om det var nødvendigt, var svaret først at det tog så lidt. Da jeg så fortalte ham den gamle om mange bække små o.s.v. kunne han godt se det og slog det fra. Så prøv at tage tid på hvor lang tid der går imellem hver af de små opstarter, jeg sparede næsten 1 kubik meter gas på det.
Skrevet af fam-noer på 09 jan 2014 22:47
Mange tak for svaret.
Jeg regnede heller ikke med at sparer så meget strøm ved at nedsætte flowet. Det var mere om man kunne lave en besparelse på m3 gas ved at ændre på flowet, så fyret ikke skulle varme vandet op så ofte.
Fyret varme vandet op ret ofte syntes jeg, det er godt nok kun på lav flamme, men alligevel.
Jo men ser du, gulvvarmekredsenes returvand har en temperatur der ligger på næsten samme nivo som husets rumtemperatur, det kan du ikke ændre på ved at stille på pumpen. Hvis du sænker pumpeflowet for meget ender du formodentelig i den situation at huset ikke kan opvarmes i kolde perioder. En anden ting er at jo lavere flow du har på vandstrømmen jo langsommere reagere systemet på udefra kommende temperaturændringer.

Hvis fyret ikke skal varme vandet op så ofte, skal du bare sænke inde/rum temperaturen.  Det er faktisk den eneste måde du kan spare på gassen, ligegyldigt om du så kører med højt eller lavt flow på pumpen.

Personligt vil jeg gerne give 1-2 kr. mere i ugen for at holde en konstant indetemperatur.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej..
Der er lidt religion i det der... i min verden, handler det om at gulvet har en konstant temp. altså: gulvarmen skal køre hele tiden, og holde den temp du vil have i de forskellige rum, og IKKE starte og stoppe konstant.. og få gulvvarmen til det er ski ikke nemt.. jeg reguler på både fremløb temp. samt flow i forhold til udetemp.
kører vi med brændeovn er der også stadig knald på gulvvarmen. Så gulvet bliver ikke kølet ned når først vi sætter varmen på.
Håber det gav lidt mening, skal lige siges jeg syntes det er vildt spændende at lege med, og gør det både på job og hjemme, så klø på, og finder du ud af noget spændende så del det endelig ;-)
Mvh Jan J
Annonce
Tak for de fine inputs. En helt anden ting. Kan det passe at fyret begynder at varme vandet, selvom der reelt ikke er behov for det?

Hvis jeg f,eks har opnået den ønskede temperatur i samtlige rum, og alle termostater er lukkede på gulvvarmen, burde fyret så reelt ikke gå i "dvale" og vente med at varme vandet op igen, når en af termostaterne åbner op og "kalder" på varmt vand?

Mit fyr starter nemlig ca. for hver 5 minut, lige meget termostarterne er åbnet eller lukket.

Kan komme med et fint eksempel. Alle rum er opvarmet til 21 grader, derved lukker samtlige termostater på fyret (disse er synlige og meget nemme at se om de er åbne eller lukkede)
På fyrets display står der varmepumpeefterløb. Når der så ca. er gået 5 minutter, så starter brænderen og varmer dernæst vandet op nogle grader. ca. 5-10 grader. når brænderen har kørt i ca. 4 minutter så stopper den og slår igen over på varmepumpeefterløb. (det skal lige siges at det måske kun tager 1 minut at opnå den ønskede vandtemperatur, men fyret fortsætter med at varme i ca. 4 minutter)

I mit hovedet virker dette som spild af god gas, når den brænder selvso alle termostater er lukkede.

Håber i forstår hvad jeg har skrevet :-)
Skrevet af fam-noer på 18 jan 2014 13:31
Tak for de fine inputs. En helt anden ting. Kan det passe at fyret begynder at varme vandet, selvom der reelt ikke er behov for det?

Hvis jeg f,eks har opnået den ønskede temperatur i samtlige rum, og alle termostater er lukkede på gulvvarmen, burde fyret så reelt ikke gå i "dvale" og vente med at varme vandet op igen, når en af termostaterne åbner op og "kalder" på varmt vand?

Mit fyr starter nemlig ca. for hver 5 minut, lige meget termostarterne er åbnet eller lukket.

Kan komme med et fint eksempel. Alle rum er opvarmet til 21 grader, derved lukker samtlige termostater på fyret (disse er synlige og meget nemme at se om de er åbne eller lukkede)
På fyrets display står der varmepumpeefterløb. Når der så ca. er gået 5 minutter, så starter brænderen og varmer dernæst vandet op nogle grader. ca. 5-10 grader. når brænderen har kørt i ca. 4 minutter så stopper den og slår igen over på varmepumpeefterløb. (det skal lige siges at det måske kun tager 1 minut at opnå den ønskede vandtemperatur, men fyret fortsætter med at varme i ca. 4 minutter)

I mit hovedet virker dette som spild af god gas, når den brænder selvso alle termostater er lukkede.

Håber i forstår hvad jeg har skrevet :-)
Selv om du har 21 grader i alle rum, starter fyret alligevel for at vedligeholde de 21 grader. Du skal huske på at lidt af varmen siver ud til omgivelserne uagtet hvor godt huset end er isoleret. Det er lige nøjagtig det tab fyret skal erstatte. 

Og fyret skal vel også varme det brugsvand op, der kommer ud af den varme hane ???

Men, lad mig lige spørge hvor mange m3 gas bruger du årligt ???

Det er måske mere relevant og spørge om hvad det koster i danske velbeskattede kroner at varme hytten op, igen årligt ???

Sidst og ikke mindst, hvor stort er huset ???

Og så ved jeg ikke hvad der menes med "varmepumpeefterløb".

Har du da en varmepumpe slutter til anlæget også  ???

Hvilket gasfyr er det du har ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af fam-noer på 18 jan 2014 13:31



Tak for de fine inputs. En helt anden ting. Kan det passe at fyret begynder at varme vandet, selvom der reelt ikke er behov for det?







Hvis jeg f,eks har opnået den ønskede temperatur i samtlige rum, og alle termostater er lukkede på gulvvarmen, burde fyret så reelt ikke gå i "dvale" og vente med at varme vandet op igen, når en af termostaterne åbner op og "kalder" på varmt vand?







Mit fyr starter nemlig ca. for hver 5 minut, lige meget termostarterne er åbnet eller lukket.







Kan komme med et fint eksempel. Alle rum er opvarmet til 21 grader, derved lukker samtlige termostater på fyret (disse er synlige og meget nemme at se om de er åbne eller lukkede)



På fyrets display står der varmepumpeefterløb. Når der så ca. er gået 5 minutter, så starter brænderen og varmer dernæst vandet op nogle grader. ca. 5-10 grader. når brænderen har kørt i ca. 4 minutter så stopper den og slår igen over på varmepumpeefterløb. (det skal lige siges at det måske kun tager 1 minut at opnå den ønskede vandtemperatur, men fyret fortsætter med at varme i ca. 4 minutter)







I mit hovedet virker dette som spild af god gas, når den brænder selvso alle termostater er lukkede.







Håber i forstår hvad jeg har skrevet :-)
Det ser dog ikke ud til at du har fattet hvad jeg skrev, så prøv lige at læse det igen. DU HAR EN UNØDVENDIG PAUSESTART PÅ DIT FYR, FÅ DET SLÅET FRA







Hvis fyret varmer brugsvandet op, så står det i displayet, så er ret sikker på at det ikke er derfor det starter op.

Sidste år brugte jeg 1380 m3 gas og huset er fra 1967 og er 152 m2, dog med efterisolering og helt nye vinduer og døre.

Der er ikke sluttet varmepumpe på systemet.
Og hvordan slår man denne funktion fra?????????
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis