Hvor stor radiator skal der bruges?

Hej

Jeg står og mangler en radiator ude i garagen så jeg kan få lidt varme på derude, jeg har set en i Tyskland til billige penge, der står den er på 1400watt men hvad svarer det til (det er IKKE en el-radiator) ?
Min garage er på 32m2 med 75mm isolering i loft og så får jeg også 75mm isolering udvendigt på gasbetonen her til sommer, lige nu har jeg 12 grader derude da jeg har mit pillefyr stående derude men meningen er at der skal en dør ind til fyret så vil ikke få så meget varme derfra når døren er i, men er 1400watt nok til at kunne varm det rum op?
Skal bare kunne varme det op til 17-18 grader så er jeg tilfreds.

God weekend.

Mvh. Brian
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg ved ikke hvordan man specificerer 1400 Watt for en vandbåren radiator, men så er der en standard et sted for temperatur og gennemstrømning.
Det generelle vil være, at jo større varmeafgivende areal radiatoren har, jo mindre fremløbstemperatur kan du nøjes med.
Og det vil altid være en fordel at minimere tab fra fyr og rør og sætte radiatorer hvor det behøves.
Den fysiske størrelse bliver et gæt, men jeg ville tage to radiatorer, gerne dobbelte på måske 80 x 150 cm.
Har også engang haft en tredobbelt, vel 25 cm høj og 180 cm lang. Den kunne godt nok levere varme.

mvh.

 varmetossen

Forskellen er fuldstændig ens på en vandbåren og el radiator når vi snakker Watt, de afleverer nemlig nøjagtig den samme mængde varme når de bliver fodret efter foreskrifterne/normerne.  

Du skal nok have to radiatore, en i hver side, for at få varmen jævnt fordelt. Men hvor store de skal være har jeg ikke helt styr på, da isoleringen ikke er ret tyk i loftet. Er der  en ordentelig tæt dampspærre i loftet ?? Og hvor tæt er porten ??? Du bør nok give nogle flere oplysninger før ...... 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ved den isoleringsstand du vil få kan du regne med ca. 75 W pr.m3 rum som tommelfingerregel.
Og når du ikke kræver så meget varme kan du selvfølgeligt regne med mindre.
Men vil mene du skal mindst op på 3 stk af de nævnte.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 04 jan 2014 01:13
Ved den isoleringsstand du vil få kan du regne med ca. 75 W pr.m3 rum som tommelfingerregel.
Og når du ikke kræver så meget varme kan du selvfølgeligt regne med mindre.
Men vil mene du skal mindst op på 3 stk af de nævnte.
Rettelse.

Jeg mener ca. 75 W/m2  så 1 kan måske gøre det - ellers 2

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej igen og tak for jeres svar, jeg har ingen port i garagen da det er blevet lavet om til et værksted :-) den radiator jeg har set har målene 600x800mm, havde håbet jeg kunne nøjes med en radiator derude da jeg har lidt problemer med at få plads til en i den anden ende af værkstedet men kan heller ikke sætte en op der er større der hvor jeg havde tænkt den skulle sidde men må prøve at sætte den op og se hvor meget varme den giver derude og er det ikke nok må jeg gøre plads til en mere i den anden ende, det vigtigste er ihvertfald bare at jeg kan holde fugten ude.
Annonce
Med den isolerings tykkelse ville jeg nok sige 100W m2 dvs 3 radiatorer........jeg ville sætte en luft/luft varmepumpe op , den ville  snildt varme de 32m2 op og til billige penge...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Det bliver dyrt at holde det opvarmet til 16-17 gr. når du ikke har mere isolering.

Har du overvejet at have det opvarmet til 8-10 gr. og så varme det op når du skal bruge det, sæt det radiator op du har tænkt på, og brug den til det.

Sæt så sådan kalorifer til centralvarme vand op, den kan hurtigt hæve temperaturen til 18-20 gr. Og du spare en masse på varmeregningen.....

Hej igen
Jeg har hørt at 8-10 grader ikke er nok hvis man vil undgå fugt i garagen ?
Hej igen
Jeg har hørt at 8-10 grader ikke er nok hvis man vil undgå fugt i garagen ?
Skrevet af grisling på 04 jan 2014 17:32
Hej igen
Jeg har hørt at 8-10 grader ikke er nok hvis man vil undgå fugt i garagen ?
Jeg har en varmepumpe i sommerhuset med 8/10 gr. funktion - og stiller den altid på 10 gr.
Når vi ikke er der i vintersæsonen. Vi har ikke problemer med fugt, men ved da godt at dugpunktet kan være højere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis