Vinkelgear til pedalbåd

Hejsa!

Jeg vil gerne bygge en pedalbåd med skrue, men jeg synes, at det er svært at finde et egnet vinkelgear til projektet... 

Jeg har naturligvis brugt langt tid på internettet, men de gear jeg kan finde, synes at være for store og tunge til mit projekt.

Et gear som det underneden virker umiddelbart oplagt, men det vejer 4,1 kg - det synes jeg er alt for meget...

http://www.grene.com/shop/action/pr...Comer+L25A

Jeg vil gerne lave det så simpelt som muligt - altså noget i stil med en pedal på hver side af vinkelgearet og en aksel bagud til skruen. Det kunne desuden være fint, hvis der var en gearing, der øgede udgangshastigheden...

Er der nogen der har et bud på, hvor man kan finde sådan et gear?

Mvh Thomas

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har engang haft, et vinkelgear fra en pedalbåd, det var ikke ret stor, som jeg husker det, var gearingen 1:7 ( nej jeg har det ikke længere)

Måske et fra en el gearmotor ville kunne bruges, de findes ret små, men om det vil virke, når det bruges modsat ved jeg ikke, det afhænger af gearets opbygning. (du vil skulle bruge indgangsakslen, som udgangsaksel.

I en to trins sneslynge sidder der også et lille vinkelgear, men der er vist ikke udveksling i

Kan tilføje det gear som jens omtaler vist også sidder i/på små fræsere, måske et besøg ved den, forhåbentelig flinke, lokale plæneklippermand han hjælpe dig.

Dog skal du være opmærksom på hvis du bruger et gear omvendt (udgang som indgang og indgang som udgang). Hvis der er stor udveksling på gearet, er det formodentelig udført som et snekke gear og et sådanne kan ikke bruges omvendt pga stor friktion, hvis det i det hele taget kan drejes.

Godt nyår ønskes.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I en gammel bog jeg har fra det heden gangene Populær Mekanik var der en der hed 13 Både de selv kan bygge. Her i var tegninger til hvordan man kunne bygge sådan en pedal båd, her forslår man at der sætte et stort kronhjul ( tandhjul ) på kranken af en cykel og et spids hjul på akselen til skruen. Der er endda tydelige anvisninger til hvordan det skal laves. Desværre virker min scanner ikke pt. ellers kunne jeg have skannet det ind til dig.
En anden mulighed er at finde en gammel påhængs motor som ikke duer længere, der kan du bruge vinkel gearet.
Mange tak for jeres svar! Der er da nogle muligheder, som jeg lige skal have undersøgt nærmere...

Mvh Thomas
Jeg ved ikke om det er stort nok, men der er nok lidt støj når man bruger det.
http://www.ebay.com/bhp/vintage-hand-crank-drill
Annonce
Du skal nok regne med at du skal have propellen op på en 5 gange i forhold til en omgang på pedalerne. Ellers skal propellen være forholdsvis stor.
Hvorfor ikke bare lave et selv? Et tandhjul fra en cykel og en kæde der snos en halv omgang? Eller en rem, den er endnu nemmere at sno.. Og gear ingen bliver som man behager
Skrevet af subwoof på 03 jan 2014 21:28
Hvorfor ikke bare lave et selv? Et tandhjul fra en cykel og en kæde der snos en halv omgang? Eller en rem, den er endnu nemmere at sno.. Og gear ingen bliver som man behager
Nu kunne jeg godt tænke mig at se dig dreje en cykel kæde en halv omgang og så få den til at køre over et par tandhjul med passende afstand inden for en halv m. penge.
Og det bliver først spændende at se når du får den til at virke, hvor det store tandhjul på cykel sidder i prammens længderetning og det lille tandhjul der skal sidde i prammens tvær retning med en aksel pegende agter over. 
Den med rem duer heller ikke, friktionen i en stram rem bliver for stor og vil ikke kunne holde i det meget våde miljø den skal sidde i !

Nej det lidt en tanketorsk, jeg tænker åå at lave en vandret til lodret. Det dur ikke her, hverken med remme eller kæde.. Dog kan en kæde sagtens drejes rn halv omgang, men det går jo ikke tricket.
Og remme virker altså fint i vand, jeg har en pumpe der kører med samme rem, på 6 år, den er i vand 365 dage om året :-)
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis