Hjælp til Jolle spørgsmål


Hej Folkens, 
Jeg er ny her på forummet og håber på at få lidt hjælp.. 
Jeg er den heldige ejer af Jollen på billedet ovenfor. Den er 16 fod og af glasfiber. Mit spørgsmål går på, om jeg kan fjerne den bagerste af de to "bænke" uden at det går udover stabiliteten og levetiden af jollen??....
Vh Thomas


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Hvis det er det sæde jeg har markeret med et rødt kryds, så tror jeg godt du kan fjerne det, men det er jo selvfølgelig med til at stabilisere siderne, men nu er der jo en form for ringdæk så tror jeg ikke det vil give problemer.

mvh jens

Det ligner en ældre Sigerjolle. Hvis det er rigtigt har den ikke dobbeltbund, og den har heller ikke klinker i skroget, og er derfor ikke så stiv. Men du kan jo måle bredden ved toften inden den kommer i vandet, og så se om det ændres væsentligt, når den kommer i vandet med det udstyr, du normalt har ombord. Toften kan vel pilles af, uden at ødelægge noget.
I øvrigt en rigtig dejlig jolle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Tak for svar til jer begge! @ Lynæs nu spørger jeg lige dumt.. Hvordan kan jeg se om den er dobbeltbundet eller ej? og om der er klinker i skroget?.. Man kan sagtens fjerne den uden at ødelægge noget.. Lige en sidste ting hvad vil du sige er en væsentlig ændring af bredden?

Vh Thomas

Hvis du kunne fjerne det andet sæde i stedet for, vil det som jeg ser det være bedre, da det ser ud som om det bagerste sidder næste midt i båden, og så give en bedre afstivning.

Hvis du mangler afstivningen, kan du se siderne "blafre" når du sejler i bølger.

En klinkbygget glasfiber båd, ligner lidt som om den er lavet som clinker-built på billedet.

Er den dobbelt bundet er der støbt en plade fast i bunden og beklædt med glasfiber, og ofte lufttæt, så det er med til at gøre båden synkfri.

Det ser ud som om du har løse bundplader.

Jeg tror ikke den plade er original, jeg solgte dem selv engang, og da var der bundbrædder, dejligt at man ikke skulle sidde med fødderne i vand, hvis der kom vand i båden.
Båden blev senere ændret agter, gjort bredere for at øge fartmuligheden.
Sigerbådene blev importeret af Sigerbåde i Århus fra sidst i 60erne. De var lavet i Norge, så vidt jeg husker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Folkens,

Jeg genopliver lige min gamle tråd. Først tak for svarene dengang. Jeg kan berette at det ikke har været noge problem at fjerne toften.
Nu har jeg imidlertidigt et andet spørgsmål. Jeg har nemlig været så uheldig at få stjålet min 5 hestes mariner påhængsmotor. Når nu jeg skal ud at købe en ny kunne jeg egentlig godt tænke mig at få lidt mere fart på båden. Er det forsvarligt at smide en 15 hk på ovenstående jolle?

VH Thomas

Ser din jolle ikke sådan her ud, som på billedet?

Så er har den, som jeg ser det, et deplacement skrog, så får du ikke fornøjelse af en større motor.

Grov tommelfingerregel for deplacement både, er at max fart er: længden i vandlinien = max fart i knob.

Prøver man at presse den yderligere, trækker den bare hækken ned, og trækker en kæmpe hækbølge.

Jeg ville ikke sætte mere end en 8 hk motor på.

Men måske andre brugere bedre bud, især hvis de selv har haft sådan en båd.

Vil holde med Je_ns. Alt over 6-8 hp er spild af benzin da farten kun stiger maginalt ved og fyre flere hp af, da du begynder at sejle op af bakke i stedet når hækken synker.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo den ser præcis sådan, godt spottet :-) ok så vil jeg "nøjes" med en 8 hestes. Tak for svar
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis