Nyt gasfyr..

 Til udskiftning af min gode gamle bosch mini 11 kedel, har jeg valgt et vaillant i ca. samme størrelse. Har i forvejen en næsten ny kombi varmtvandsbeholder, som jeg ønsker at beholde, og gasmand synes det var en god ide..
 Spørgsmålet lyder - er det en god ide at kunne køre varmtvandsbeholderen med som buffer ( som radiator) hvor fremløb så skal være min 55gr., eller skal der tilsluttes vanligt, så fyret styrer varmen til den.. Jeg har fravalgt klimastyring, fordi gasmand ikke mente det gav den store gevinst..
  Vh. Carsten

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ingen her på LDS. der kan hjælpe spørgeren med hans meget vanskelige spørgsmål.
Skrevet af cdp på 19 dec 2013 16:08
 Til udskiftning af min gode gamle bosch mini 11 kedel, har jeg valgt et vaillant i ca. samme størrelse. Har i forvejen en næsten ny kombi varmtvandsbeholder, som jeg ønsker at beholde, og gasmand synes det var en god ide..
 Spørgsmålet lyder - er det en god ide at kunne køre varmtvandsbeholderen med som buffer ( som radiator) hvor fremløb så skal være min 55gr., eller skal der tilsluttes vanligt, så fyret styrer varmen til den.. Jeg har fravalgt klimastyring, fordi gasmand ikke mente det gav den store gevinst..
  Vh. Carsten
Jamen det er et godt spørgsmål Carsten. Formoder selv ikke der ikke er nogen gevinst ved at gøre det på den nymodens nåde, når du har fravalgt klimastyring. Nu afhænger besparelserne ved klimastyring, som jeg fornemmer det, i høj grad af hvor godt huset er isoleret og hvordan rørføringen er lagt, da det er der jeg fornemmer den store besparelse skal hentes. Der er garenteret andre der har en hel anden mening.

Det har aldrig været til ejerens skade, at holde varmeanlæget så simpelt som muligt. Bare et besøg af en "ekspert" hvert tredje år til vedligehold/reperation, kan med dagens energipriser, æde besparelsen op. Derfor ville jeg personligt vælge den måde du nu kører din VVB på nu. Keep it simple, så virker det hele tiden.

God jul. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg forstår simpelthent ikke spørgsmålet!
Er det fordi det Nye fyr er med vvb? eller er det fordi der sidder en varmepatron I din vvb?
Hvad vil formålet være ved opvarme en tank op som buffer hvis du ikke har solvarme eller ligende?
klimakontrol er somregel en udeføler og så en styring som styre indetemp. baseret på udetemp og ønsket indetemp.
Der er altid er thermostat I fyret.....

it is better to burn out than to fade away
Jeg vil nok sige at dit spørgsmål er stillet temelig knudret op, kunne du ikke beskrive det lidt bedre ?
Uha - håber jeg kan præcisere spørgsmålet. Nuværende er en vvb med elpatron. Om sommeren nøjes jeg med el, og lukker ned for fyret.
Det nye fyr, som bliver installeret medio januar, skal kobles denne vvb, fordi den kun er et par år gammel og passer i størrelse til husets forbrug. (60 liter)
Så kommer det væsentlige : Opvarmning og vvb er jo koblet via en styret shunt, som prioriterer opvarmning af brugsvand, når dette kommer under eks. 55 grader. På mit nuværende fyr sker dette ved max. kedeltemp. for at det går så hurtigt som muligt.
- men!! - ved installation af nyt fyr, kunne jeg ønske en sløjfe om denne shunt, så jeg valgfrit kan køre cirkulation begge steder samtidig. Fordelen jeg ser - fyret får færre start/stop grundet varmereserve i vvb og kan måske holde flere år. Temperaturen skal tilgæld helst ligge på min. 55 grader.
Håber det giver mening, og tak for alle svar..
God jul

 

Annonce
Synes det skal sættes op som man plejer, kan ikke se nogen fordel i at "køre" begge steder samtidig, det kan gøre det surt at være i bad som nummer 2 eller 3 i de kolde måneder..
Hvorfor har du overhoved kørt med elopvarmning, gassen er da billigere end el til enhver tid????
Ja drop den el opvarmning, det er for dyrt at kører med. Og hvis dit gasfyr har pausestart så få det fjernet, det er ganske unødvendigt !
Ja jo øh, det er vist lidt mere indviklet end min fantasi evner og bringe mig, selv på en dejlig morgen efter en god nats søvn. Derfor meldes der pas herfra.

God jul alligevel.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Takker for svar..
Det bliver gasfyr til varmt vand, koblet som 2 kreds på normal vis.
Vh. Carsten


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis