Blanding af lys grupper

Hej er her en som kan hjælpe lærlingen igen ?

Hvis en gammel lysgruppe forsyner en tænding til noget udelys i et hus og en ny gruppe forsyner tændinger i en ny-tilbygning til huset hvori den ene tænding nu også skal tænde samme udelys som den gamle lysgruppe tænder, hvad sker der så hvis man nu tænder for begge afbryder samtidigt ? giver det 400V over udelyset hvis den nye og gamle grupper er forsynet fra hver sin fase fra HPFI ?

Eller sker der ikke noget fordi de 2 faser er 120 grader forskudt.

Skal afbryderen på den gamle gruppe flyttes over på den nye gruppe, ender det jo med hele huset snart forsynes fra den nye gruppe, hvis altså fasen ledes videre i den gamle afbryderen ( hvilket jeg ikke ved endnu).

Før var den nye og gamle nemlig korrespondance, hvilket de ikke skal være mere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder 100% som om at det er ved at være tiden, til at du ringer til en fagmand.......
Skrevet af StenKrog på 18 dec 2013 18:49

Det lyder 100% som om at det er ved at være tiden, til at du ringer til en fagmand.......


Tak for svaret, havde håbet du kunne svare på det, selvom jeg er ret sikker på ved nærmere eftertanke at hvis de er på hver sin gruppe bliver det 400V (det med gruppe blanding er vist heller ikke helt efter bogen). Medmindre begge grupper kobles så på L1 hvilket heller ikke vil være for smart, må hellere finde en anden løsning.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kort : du må ikke blande grupperne sammen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af perp på 18 dec 2013 19:15






Tak for svaret, havde håbet du kunne svare på det, selvom jeg er ret sikker på ved nærmere eftertanke at hvis de er på hver sin gruppe bliver det 400V (det med gruppe blanding er vist heller ikke helt efter bogen). Medmindre begge grupper kobles så på L1 hvilket heller ikke vil være for smart, må hellere finde en anden løsning.









Jeg er helt sikker på at Sten Krog ved, hvad der sker. Du kan ikke blande de to lysgrupper. Du får godt nok ikke 400 V på din lampe, af den simple grund, at du har den ene pol på lampen forbundet til nul, og så får du 230 V mellem fase og nul. At faserne er forskudt 120 grd. betyder bare at kan være "heldig" at sikringen sprænges. Hvis du har begge lysgrupper forbundet til f.eks.L1 kan du trække summen af sikringerne fra gruppen f.eks. 20 eller 26 A afhængig af sikringsstørrelsen i dine grupper. Oprethold den gamle korrespondancetænding til din udendørslampe eller lav en tænding med et kiprelæ, så du kan holde grupperne adskilte. Du behøver jo heller ikke at føre fasen fra den gamle gruppe videre.

Du har fuldstændig ret, det er slet ikke efter bogen.

































































fase

Skrevet af S. fabrin på 18 dec 2013 19:37

<p>Jeg er helt sikker på at Sten Krog ved, hvad der sker. Du kan ikke blande de to lysgrupper. Du får godt nok ikke 400 V på din lampe, af den simple grund, at du har den ene pol på lampen forbundet til nul, og så får du 230 V mellem fase og nul. At faserne er forskudt 120 grd. betyder bare at kan være "heldig" at sikringen sprænges. Hvis du har begge lysgrupper forbundet til f.eks.L1 kan du trække summen af sikringerne fra gruppen f.eks. 20 eller 26 A afhængig af sikringsstørrelsen i dine grupper. Oprethold den gamle korrespondancetænding til din udendørslampe eller lav en tænding med et kiprelæ, så du kan holde grupperne adskilte. Du behøver jo heller ikke at føre fasen fra den gamle gruppe videre.</p>
<p>Du har fuldstændig ret, det er<strong> slet ikke</strong> efter bogen. </p>
<p ></br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br>


</br></p>
hvad mener du med at trække summen af sikringerne fra, fra hvad ?
:-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
...at du kan trække 2x 10A eller 2x 13A.

Altså summen af dine to sikringer, hvis du blander to grupper, så fremt faserne er de samme...

Du må se at få fat i en elektriker til at hjælpe dig. Ærlig talt, så virker det ikke til at du har styr på det her.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis