Gasfyr kondensvand

Jeg har en Vaillant gas fyr, hvor der i bunden af brandkammert er en afgangs rør til kondens vand, men ved siden af kommer der to ledninger ud, men der kan nogle gange godt komme lidt vand ud der. Har haft den vandbæger af som sidder under kondens afgang, og renset den og op i røret, men det hjælper ikke .
Er der nogen som har et bud på problemet.

Mvh. Kurt.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du spørger om ?
Hvis det er fordi der kommer kondens vand, så er det en naturlig ting ved afbrænding af gasser. Natur Gas indeholder meget små mængder vand, hvor det gammeldags kul gas indeholdt små mængder tjære og vand.
Svært og sige når man ikke har set det.
Håndværkeren, Mener du 3l vand pr m3 er meget små mængder?
Frit fra hukommelsen, jeg har ikke mine tabeller ved hånden så indeholder naturgas over 90% metan CH4. Beregningerne for vandudskillelse af vand kan derfor til dette brug se bort fra indholdet af andre gasarter (ethan C2H6) og propan C3H8.

Forbrændingen ser sådan ud:
CH4 + 2 x(O2) => CO2 + 2 x(H2O).

Jeg springer mellemregningerne over, men kommer til, at der dannes 1500 g vand pr kubikmeter naturgas der forbrændes. Altså 1,5 liter.

En kubikmeter naturgas kar en brændværdi på ca 12 kWh. et vil sige at et kondenserende fyr på 12 kW vil udskille 1,5 liter vand pr time det kører. Tager vi højde for et vist indhold af propan, å er det måske kun ca 1,4 liter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
OPRÅB. Jeg taler IKKE om hvor meget vand der må komme. Mit problem er at der kommer vand ud ved ledninge, ved siden af drenrøret. Kan der være noget som er ved at være tilstoppet . Der kommer kun vand når brænderen er igang. Når jeg er ikke er hjemme en hel dag kommer der ikke noget, men har jeg brugt meget varmt vand begynder det at komme.
Jeg vil mene at det er noget du skal lade en vvs-er se på, det er alt for farligt at rode med den slags selv. At der ligefrem kommer vand ud ved elektriske ledninger kunne virkelig i min verden gå rigtig galt, forudsat at der er strøm på de ledninger.
Jeg ved godt at det her er en "lav det selv" side, men der findes altså ting i denne verden som det er bedre at lade fagmanden rode med frem for vi amatører ud i gasfyr !
Stadig lidt svært og sige hvor det kommer fra når man ikke kan se det.. Det kan jo være alt fra en utæt pakning i brændkammeret (= farligt pga CO) til en utæthed ved vandlåsen.
Chr. har ikke lige kigget i mine beregninger, og det er 10 år siden jeg tog mit A-certifikat, og har brugt det sjældent de sidste par år, da jeg er i gang med maskinmester udd..

Jeg syntes ikke jeg kan finde et billed. Vand I ledninger er som regl en dårlig ting, kan ikke forstille hvorfor du har ledninger ned I dit drænrør.

Kommer der vand når fyret ikke køre, er der nok tale om at kedlen er gået/gennemtæret.

Nu ved jeg ikke om du har åbnet op til selve fyret, men hvis det er tyller som sidder I bunden af den lukkede del til fyret. Men så skal du åbne op og kigge. (ikke I brændkammeret)

Det kan være fra et utæt fyr til bare en løs slange eller en udlufter der er utæt.

Hvis jeg ikke husker forkert kommer der 9L ug af en m3 naturgas.


it is better to burn out than to fade away
Vandet kommer ud mellen ledninger og den pakning ledninger kommer igennem.
Har konstanteret at når brænderen ikke kører så tit, kommer der ikke kondens vand ud, kun hvis man har været i bad eller brugt meget varmt vand til andet.
Måske er det en dræn eller ligendene som er delvis stoppet .
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis