Tilbygning - Skelregler, tag højde og kælder

Hejsa. Kæresten og jeg er gået igang med at undersøge, om hvad der bedst vil kunne betale sig, for at få mere plads, og få opfyldt vores drømme. Hvis vi skal blive boende, i vores nuværende hus, kræver det, at vi får lavet en tilbygning på et tidspunkt. Og det er dette som jeg ønsker at vide en masse mere omkring, mht. regler omkring skel og alt det med højder osv.  

Jeg har prøvet at lave lidt lækkert paint arbejde som I kan se herunder. Det skulle gerne forestille vores matrikkel. 
Lige nu er der et hus på 98m2 og en carport som står i skel mod den nabo mod "øst", og 50cm fra skel med den nabo mod "nord" Tallene på tegningen er nogle ca. mål mellem husmure, og skel.

Vores ønske er at lave en vinkel tilbygning på huset. Jeg har tegnet 2 eksempler, den blå skal illustrere en bygning hvor der stadig er x afstand til skel. Og den grønne illustrere at murene står i skel, eller meget tæt på skel linjen.
Den nuværende carport vil blive revet ned, og flyttet ned til starten af indkørslen. 

Jeg søger nu nogle links, og beskrivelser af de regler og love, som jeg skal kende til, med hensyn til at bygge til, og specielt omkring de regler der omhandler bygninger mod skel.  Jeg kender desværre kun meget lidt til reglerne selv. Og jeg kunne da også bare google mig til det hele selv, men nu har jeg oprettet en tråd, da jeg ved der er mange kompetente folk her på siden. Også for at hjælpe mig selv, og have alle links,spørgsmål og svar samlet et sted. Og måske er er endda andre der kan drage nytte af de svar der vil komme i tråden. 

Nogle af de spørgsmål jeg har er følgende:

1: Hvor tæt på skel må jeg bygge mit hus, som skal opføres i mursten. Og må jeg bygge tættere på, hvis jeg bliver enig om det med naboen og får lavet et dokument på tilladelse til det?

2: Højden på taget, har også noget at sige mht. hvor tæt der må bygges, hvordan er reglerne der?

3: Når der laves tilbygninger mod skel, er der nogle regler mht. vinduer. Der må vist ikke være et vindue ud mod naboens have hvis man bygger tæt på skel?

4: Jeg kunne godt tænke mig at få et kælder rum, til noget værksted og hobbyrum. Er dette meget mere besværligt, når det nu skal ligge i forlængelse den nuværende gavl? 
4b: Hvordan er reglerne for en kælder. Kan jeg selv vælge om kælderen skal tælle med som beboelses kvadratmetre, eller om de vil være "ikke egnet til beboelse" men kun opbevaring, og hobby rum?  Dette har jo specielt noget at sige da jeg har fjernvarme og betaler x kr pr beboelses kvadratmeter jeg har.

Jeg håber på et konstruktiv debat, og er min tegning eller beskrivelse mangelfuld må I spørge ind, så skal jeg prøve at uddybe.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik googlet mig frem til denne side, som beskriver reglerne omkring skel sådan rimelig godt. http://www.vejle.dk/Borger/Bolig-og-byggeri/Byggeri/Regler-Byggeretten.aspx

Der står at der skal være min. 2,5m til skel, fra en tilbygning. Er dette en regel man kan omgå, eller få dispentation til at overskrive, hvis der laves en skriftlig aftale med naboen omkring dette?

Du kan jo altid prøve at søge dispensation, for om du må bygge tættere på skel end de 2.5m, der må så nok ikke være vinduer, ud mod skel.

Undersøg også om der er lokalplaner, der skal overholdes.

Er ikke sikker på du må ligge din carports, indkørsel i skel. Er der noget med, den skal ligge 5 meter fra vejen.

Der kan måske også være krav om, antal p pladser på egen grund.

Jeg synes ikke lige at kunne finde google mig til om der må være vinduer mod naboerne, hvis man overholder de 2,5m. Eller hvor langt fra skel, skal man være før der må komme vinduer i. Og har det noget at sige at det er et badeværelse, hvor ruden vil være sandblæst.?

carporten kommer til at ligge som den gør nu, bare længere nede mod vejen. Carportens ene side, ligger i skel. og i forlængelse af carporten er der ligusterhæk, så selve indkørslen ligger ikke i skellet.

Hvis du holder dig 2.5 m fra skel, må du gerne have vinduer den vej.

Det er kun hvis du er nærmere end de 2.5 m, den kan blive et krav, at der ikke er vinduer.

Jeg mener carporten skal ligge min. 5 meter fra vejen, der kan være forskellige krav i lokalplaner mv.

Jeg googlede lige lidt, og fandt frem til at det også kun er 2,5m mod vej, og sti samt skel. Det står i dette link. Dog kan der selvfølgelig være lokalplaner der overtrumfer bygge reglementet. http://www.vejle.dk/Borger/Bolig-og-byggeri/Byggeri/Regler-Byggeretten.aspx
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis