mercury 35 hk hvor akslen sidder fast i motor delen

hej jeg har en Mercury 35 hk hvor akslen sidder fast i motor delen så jeg ikke kan skille den af kan kun skille den ½ cm af HJÆLP nogle forslag ??????????
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug ikke vold, brug en større hammer.
Mange gange har de der speciel mærker også specielt værktøj. Men hvad er det for en aksel du sige der sidder fast ?
Jeg går ud fra det er akslen fra motoren ned til gearkassen der drille, de kan godt ruste ubehjælpelig fast.
Men har du fået adskilt gearforbindelsen, den kan også blokere, så du ikke kan adskille.

Hvis det er akslen der sidder fast:
Alt afhængdig af alder, kan det være akslen er rustet fast, oppe i motoren, det skyldes at akslen ikke har været smurt med fedt.
Der findes nok ingen køn metode, til at adskille, men kan du få motoren vendt på hovedet, og få noget rustløsner til at løbe op på rette sted, og lad det virke i et døgns tid.
Nogle banker kiler ind, brug træ eller plast, andre går mere dramatisk til værks, og laver en opstilling ned træktalje ol.
Jeg gætter så lige på, at der også er en del der siger, det kan ikke betale sig at rode med så gammel en motor. For sidder akslen fast, hvad så med stemplerne er de også tæret fast i cylindrene. Hvad med lejerne især krumtap lejerne kan hurtigt blive ødelagt hvis du er for voldelig !
Hvis det er en gammel motor du har fået gratis kan det måske betale sig at rode med, men ellers bliver det nok en streg i regningen.
Skrevet af Håndværkeren på 12 dec 2013 09:57
Jeg gætter så lige på, at der også er en del der siger, det kan ikke betale sig at rode med så gammel en motor. For sidder akslen fast, hvad så med stemplerne er de også tæret fast i cylindrene. Hvad med lejerne især krumtap lejerne kan hurtigt blive ødelagt hvis du er for voldelig !
Hvis det er en gammel motor du har fået gratis kan det måske betale sig at rode med, men ellers bliver det nok en streg i regningen.
Vrøvl, det er et kendt problem med en lidt ældre påhængsmotor og har INTET med en fastgroet motor at gøre overhovedet.

Som Je_ns skriver. Rustløsner, nokke frem og tilbage og eventuel talje eller en "forsigtig" hammer med klods i mellem, så skal benet nok forlade motoren.
 
Bare klø på med forsigtighed.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hej har vendt den på hoved og proppet rust løstner ned i for ca en 3 mdr sidden og kilet noget i den men intet sker tro jeg vil kigge på gear skiftet men hvor sidder den spændt sammen henne ????
Annonce
hej
Akselen er ikke spændt fast men sidder i krumtappen og ned i gearet ved hjælp af en not gang. så kan du ikke løsne akselen efter at den har stået tre måneder, kan du være sikker på at den motor er gået til de evige motorjagtmarker.

Jeg kender ikke lige din motor...

På min 15 hk Mercury årg. 00, skal gearforbindelsen adskilles helt oppe under motorhætten.

Som på denne 25 hk her.

www.youtube.com/watch?v=cKD26YcZPT0

Når du har kunnet rykke motoren ½ cm, er det nok ikke akslen der sidder fast, men fordi du ikke har adskilt din gearforbindelse

Men hvilken årgang er din motor ?????

Hej.
Hvis den kan rykkes 5 mm er der en vej frem, og en teknik, der skal til.

For mange år siden stod jeg med et problem med en bil, som jeg så kørte hen og snakkede med værkføreren om, og beskeden var bare: Du kommer bare med den, så klarer vi det for dig!

mvh

 varmetossen

Du kan næsten sikkert regne med at strålerne i krumtappen er rustet væk, og så er det slut med den. Det er desværre sådan at, man ikke adskiller en motor, som ikke fejler noget, så bliver det ikke smurt, men ruster, og når det sker, sidder akslen fast, da rust vokser, og det sker med en voldsom kraft.
Jeg har set det flere gange, kun på MERCURY.
Derfor kan det være ret risikofyldt at købe en ældre motor af det mærke.
Bruger du meget vold ødelægges vandpumpe og gearhus.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis