12 V spot slår fra

Hej

I vores badeværelse har tidligere ejer monteret 4 stk. 12 V spot, som alle er forbundet til Lübcker Halopower 12 V mini trafo.

For nyligt gik den ene pære. Selvfølgelig den i brusekabinen. Satte en ny pære i som holdt et par timer.

Kunne så regne ud, at det nok ikke var pæren, som den var gal med. Tog den nye pære ud igen og tændte for lyset. Der sidder en dæmper på. Efter at det havde været tændt i ca. 15 min. for fuldt blus, slog det hele fra. Efter et stykke tid kunne jeg tænde for det igen. Det er stadig status. Fuld blus = det slå fra. Skruer jeg lidt ned for dæmperen, virker det ok med undtagelse at den udgang, der går til pæren i brusekabinen.

Jeg tænker, at det er trafoen, som er træt af livet. Jeg tænkte egentlig, at jeg bare ville købe en ny.

MEN

Jeg smuttede lige en tur op på loftet og gravede lidt i isoleringen. Jeg kan så konstatere, at alle spot er monteret direkte i loftet/isoleringen. De bliver pænt varme!

Hvis det er ulovligt, hvilket jeg et eller andet sted regner med (der er lavet så meget andet klamp i huset...), så er løsningen jo ikke bare at købe en ny trafo. Så skal det laves ordentligt. Hvad gør jeg?


Mvh. Jakob Jørgensen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det mig ville jeg, få sat nogle godkendte spot op, jeg ville vælge 230 volt Gu10, der er rigtig mange pære at vælge imellem, og du slipper for trafoen på loftet.
Og hvis du undrer dig over, at du ikke kan finde f-hat mærkede spots, er det fordi det mærke er udgået i april 12. Du kan se de nye symboler her: http://www.sik.dk/content/download/3206/38941/version/1/file/SIK-Meddelelse+Elmateriel+9-09.pdf

Om dine nuværende spots er lovlige afhænger af hvordan de er mærket. Prøv at pille et spot ud, og se efter mærkerne - enten de nye eller de gamle.
Tak for svar Jens. De ser fine ud dem du linker til.

Mine er formentlig fra midt 90'erne, så de er jo næppe godkendte. De sidder ikke i noget hus af nogen art. Der er bare boret et hul i loftet og så i med dem.

Hvilken type kabel bruger man til at sløjfen mellem de spots du linker til?

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Hvis du kigger ind på databladet for DL spotsne kan du se hvilken type kabel, der skal bruges. Til DL400 skal der f.eks. bruges 90 graders varmebestandigt kabel.

Daxtor laver nogen, hvor der kan anvendes almindeligt 70 graders kabel, f.eks. http://www.greenline.dk/Indbygningsspot-mm-12/Indbygningsspot-230V-518/Daxtor-Easy2Setup-rund-indbygningsspot-11882

Der findes nogle af de små flade 12V spots, som er godkende til direkte montering, så det er ikke sikkert dine spots er ulovlige.

Så har jeg taget et par billeder. Kan ikke finde noget f-hat el. lign.


Mvh. Jakob Jørgensen
Fandt lidt facts

http://products.reggiani.net/PDFPrint.aspx?lang=en&iid=reg7711

Mvh. Jakob Jørgensen
Kan de be-/afkræftes at nuværende løsning er ulovlig? I så fald vil jeg have bestilt nye spots, så den kan blive lavet.

Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg tvivler meget stærkt på, at de er lovlige. 35W og så lille afstand til isoleringen virker ikke som noget man ville tillade (i dag i hvert fald - måske de var lovlige de blev monteret). De små flade, som må monteres direkte i isolering plejer at være max. 10W.
F og F-hat mærkerne kom først i hhv. 1996 og 2002, så det er nok grunden til at dine spots ikke er mærket

Jeg ville skifte dem lige meget hvad. Og som je__ns foreslår til 230V /GU10. F.eks. dem fra Daxtor, som kan monteres med almindeligt kabel. Og når du er i gang, så sæt nogle LED pærer i også - der kan spares rigtig meget strøm. Du skal dog være opmærksom på, om din lysdæmper virker med LED, hvis du vælger den løsning.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis