trafo på loftet

Nu har jeg jo fået lavet en termografi af huset, og vil nu gå i gang med at hælde noget isolering ind det.

På vores overetage , har den tidligere ejer lavet 12v  halogen belysning(ser ud til at være lavet med de rigtige bagdåser, på sport'ne) , og der sidder så en trafo oppe på et af spærrene(i kulden).
Nu kunne jeg godt tænke mig at lægge en 3-400mm isolering derop, så hvordan er det med sådan en trafo ?
Kan jeg flytte den op på et dertil indrettet "hanebånd" så den kommer fri af isoleringen ?

Og hvad med samledåser(marine dåser), må de dækkes af isolering ?   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der er inde i love og regler ?

Må jeg dække en dåse med isolering ?

Det jo en samling, men er den skjult ?

Tja jeg er i tvivl  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du har ret Håndværker... men der er så meget der skal laves og så lidt tid 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Traforen vil jeg flytte - den udvikler jo varme så den skal ikke være pakket ind.
Omkring din marine dåse - så vil det da være nummer et at den er synlig. Men bare den er tilgængelig uden alt for mange kraft præsentationer vil det være iorden efter min vurdering. Man skal kunne komme til at arbejde med skruetrække og tang mm i dåsen...

Du kan jo lave et bræt med en pil og teksten "EL-DÅSE" som fortæller at der er en dåse under isoleringen og slå den fast på sparet oven over dåsen.

SB afsnit 6-----
526.3
Alle forbindelser skal være tilgængelige for inspektion, kontrol og vedligeholdelse,
med følgende undtagelser:
– Samlinger på kabler i jord.
– Tilstøbte eller indkapslede samlinger (f.eks. med krympemuffer).
– Forbindelser mellem den kolde ledning og varmeelementet i lofts- og gulvvarmeanlæg og
varmekabler.
Hej,

Jeg er enig med Daniel P, flyt transformeren, og jeg ville også få flytte dåserne iht. SB 526.3

Så er du sikker på at det er efter reglerne, og bliver der engang en fejl, er det nemt at fejlfinde uden at skulle "rode" i isoleringen.
Annonce
Tak for svarene.
Ja, jeg havde hele tiden tænk at flytte trafoen, pgra varmeudvikling (og det er rimeligt nemt at forlænge tilgangskablet, uden at røre 12v. siden) .

Det med at flytte dåsen er jo mere krævende, da det kræver udskiftning af kabler og en gammel rørinstallation der skal "tunes".

Nu er jeg jo oprindelig elektriker men har ikke arbejdet som sådan i de sidste 20 år, så jeg har kke fulgt med i regler og love 

Nu tror jeg jeg venter til det bliver lidt varmere i vejret med at kravle rundt på loftet, så jeg lægger en slagplan mens kulden bider 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Søde Henrik.
Det tager ofte år at planlægge hvad der kan laves på en dag 
Helt ærligt, du overvejer vel ikke seriøst at have dåser liggende under din isolering, det er imin bog fusk ogklamp.
Nej det er jo netop derfor jeg spørger...

Personligt ville jeg mene at det måtte være det samme som en skjult installation, men på den anden side, kan man jo godt lave dåser, der sidder svært tilgængelige steder som brønde, over hængelofter mm...

Ja Jørgen, man siger at, planlægning er det halve arbejde... og værktøjet den anden halve 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En dåse over et hængeloft med feks 60X60 aftagelige plade er altså ikke svættilgenglige. Og her snakker vi om at gemme det væk under 400mm isolering, det er i min bog klamp. I en brønd ved feks en pumpe e.lign er der bare ikke andre muligheder og igen det er ikke gemt væk!
om det så er lovligt at gemme væk under din nye isolering tvivler jeg for øvrigt stærkt på!!
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis