Rille TV kabler i væg - og måske et strømkabel?

Hej alle LDS'ere


Jeg er for nylig blevet husejer, og skal derfor i gang med en hel række spændendeprojekter i den kommende tid. Jeg har allerede haft stor glæde af de mange indlæg her på siden!

Mit næste projekt er at rille HDMI kabler og et lille IR forlænger kabel ind i væggen så disse kabler kan løbe fra stuen ind til et tilstødende rum. Samlet længde kun ca. 1,5 meter. Målet er at undgå tv-møblet under TV'et i stuen til mac mini, playstation mv.

Jeg vil meget nødig ende med at lave noget ulovligt, så før jeg går i gang i morgen middag, vil jeg høre om nogen vil være behjælpelig med at svare på følgende:


1) Er det lovligt selv at lægge HDMI i væggen? Det bliver gjort i flexrør og muligvis afsluttet i en indmuringsdåse på stuesiden (lige bag tv'et) og direkte ud af rør ind i et kommode-møbel på den modsatte side. Kablerne er naturligvis helt uden samlinger blot alm. 3m lange HDMI kabler.

2) Ville det være en fast el-installation hvis jeg i det samme rør også trak et helt alm. (blødt) strøm kabel som strømforsyning til TV'et? Der vil igen ikke være nogen samlinger på kablet eller i væggen. På den ene side vil der være en stikdåse hvor jeg slutter strømkablet til hvorefter det løber igennem røret og direkte ind i tv'et. Altså et alm. strømkabel som det kommer fra producenten, blot ført igennem ca 1,5m 45mm flexrør på vejen.

3) Hvis ikke 2'eren er lovlig vil jeg naturligvis tilkalde en elektrikker der kan lave en seperat løsning for strømtilførslen. I så fald påtænker jeg at opsætte et lille stik-udtag (uden afbryder knap) lige ved siden eller evt. bag tv'et hvor den kan få sin strøm. Andre foreslag er meget velkomne


På forhånd mange tak for hjælpen!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke blande 230 volt installationen med andre ting, og du må ikke bruge "bløde" ledninger i installationen.

Så træk to rør

Måske kan 230 volt installationen, give støj i dine signal kabler ???

Hej Je__ns


Tak for hurtigt svar Fedt!

Så HDMI og IR kabel skal trækkes for sig selv - det er helt fint, og giver jo god mening ift. signalstøj som du siger.

Jeg er dog lidt overrasket over at et alm. blødt strømkabel bliver ulovligt bare fordi det lige løber i en meter rør - og som jeg tolker dit svar er det stadig ulovligt selvom det er "sit eget" seperate flex-rør, så længe det er et blødt kabel?

Kan man konkludere at:

1) bløde el-kabel aldrig må passere igennem en mur, være dækket under spartel/puds eller andet?

2) At den eneste rigtige og lovlige løsning, er en ny dåse opsat af en aut. elektriker, ikke sandt?


Igen, mange tak for svar!
Det er helt korrekt, både 1 og 2. Dog må blød ledning gerne anvendes, hvis den trækkes uden på muren, evt. i en kabelkanal, men det vil jo være lidt dumt, når du får HDMI-kablet gemt af vejen.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej

Vil bare sige at du kun kan have for få kabler da det jo er svært at vide hvad du får
af elektronik i fremtiden.
Nu ved jeg ikke im det er muligt i dit tilfælde men jeg har et 100*50 mm firkantrør
lagt ind i min væg hvor der er hul bag tvét og bag hifi møblet.
Har været glad for muligheden for flere kabler end jeg regnede med i starten
og har mulighed for at skifte et defekt kabel.

Hilsen Jan
Tak for input Kermit_369 og Jan!

Mht. størrelsen på kablet holder jeg mig på 40-46mm som jeg er klar over betyder at de 4 HDMI stik og IR kablet aldrig kommer til at kunne blive udskiftet når først installationen er lagt ind, desværre. Jeg kommer til først at trække de 4 kabler igennem flexrøret og derefter ligge flexrøret ind i væggen.

Årsagen til at holder det på et minimum er at jeg usikker på om hvorvidt væggen er bærende, og selvom det kun er et horisontalt snit på ca 30cm lodret og 50cm vandret tør jeg ikke gøre mere ved væggen.


Vil folk her, helt fraråde overhoved at rille i en væg såfremt den er bærende?



Tak!
Annonce
En update, efter en lang og lærerig dag i gør-det-selv arbejdets tegn.

Grundet bemkyring over at rille 45-50mm ind i en 10cm dyb (formentlig) bærende væg endte jeg med en lidt anden løsning.

I stedet har jeg blot boret/mejslet et ca 45mm hul direkte igennem væggen, og på den anden side hvor kablerne kommer ud kørt kablerne (4 x hdmi, ingen strøm) i en kabel-skinne ind i møblet (større køkkenskuffe) hvor hifi-enhederne skal stå. Den modsatte side af væggen er helt skjult, så det er helt fint at der løber en kabel-skinne her, og med denne løsning kan jeg relativt nemt tilføje eller udskifte et kabel.

Jeg har dog en ny udfordring som jeg håber nogen vil komme med et input til. Jeg ønsker at få strøm ind ved den skuffe hvor enhederne skal stå. Jeg kan naturligvis trække noget stikdåse værk, men jeg ville allerhelst etablere en ny stikkontakt dedikeret til disse enheder.

Er det lovligt for en autoriseret elektrikker (naturligvis) at opsætte et enkelt strømudtag bagerst i et køkken-skab? Kontakten vil være tilgængelig blot man åbner skuffen og vil ikke være dækket af en bagplade eller noget.

Jeg tænker lignende installationer må findes ifm. køleskabe, bordopvaskere og den slags?

Tak!

Jeg mener ikke der er noget ulovligt, i en stikkontakt i et skab.

Men du må ikke føre en blød 230 volt, ledning gennem et hul i vægen.

Tak igen je__ns

Det bekræfer min elektriker forhåbentlig i morgen.

Jeg trækker ingen bløde 230v ledninger i væggen - kun HDMI og IR kabler, det har jeg forstået er lovligt nok. TV'et får strøm fra "stue-siden" af væggen, og her kommer den endelige løsning an på hvad min elektriker foreslår når han kommer forbi

Strøm til enhederne som skal stå på køkken-siden ønsker jeg at etablere en ny kontakt til inde i selve skabet. Det håber jeg virkelig kan lade sig gøre på lovlig vis.
Hejsa!

Har lige læst hele tråden igennem, og vil bare lige høre hvordan installationen er endt op med at blive? :-)

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også