Bøjning af rundstok til gelænder vindeltrappe

Hej har sådan en vindel / spindeltrappe til første sal hvor der er sort pvc håndtag. synes det ser ret kedeligt ud  . Jeg har så en 5 meter land 4,5mm tyk rundstok i bøg liggene i haven og tænkte kan man mon selv bøje den rundt så den kunne bruges oven på gelænderet . altså fjerne det grimme pvc og montere rundstokken oven på.  Eller vil det være en umulig opgave og få ordentligt og hvis ja hvordan . Hvor lang tid har jeg fra man tager den ud af damp til at få den ind i huset og forme den
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være smartest hvis du deler den rundstok op i flere dele, da du ellers vil få svært ved at bøje den rundt meden den stadig er til at arbejde med, du skal regne med at så tynd en liste vil miste bøje evnen efter max. 10 minutter. Og man kan altså ikke genkoge træ hvis det ikke lykkedes første gang.
Hej
Spændende projekt.
Mit umiddelbare bud ville være at lave en ring evt af træ, og bøje listen rundt om, det bør gøre det en del lettere at fixere listen imens
den tørre.
og så evt. som Håndværkeren skriver, dele den op i flere dele.
Samlingerne kan godt laves pæne.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej   hvis man ser på gamle svungne håndlister/gelændere , er de alle samlet i ´´svinget´´
af et eller flere stykker træ , afhængig af hvor snæver radius der kræves.
Der findes en teknik , som kaldes stukning , hvor træet indspændes i en stålform og påvirkes med et stort tryk i træets længderetning, hvorved det bliver kortere . Herved kollapser den indre struktur i træet og det bliver let formbart. Det kan sammenlignes lidt med en harmonikabælg .Dette er jo bare ikke lige en LSD opgave. Hvis jeg skulle lave det ville jeg lime et antal groft tilpassede stykker træ sammen og høvle og slibe dem til på stedet . Jeg er ikke bekendt med andre teknikker der gør det muligt at bøje så kraftigt bøgetræ 4,5cm  hilsen Johnny S.

Johnny cnc
He ja trappen er hel rund så ikke nok med den skal bøjes rundt i en cirkel så skal den jo også gå op ad hvis i forstå hva jeg mener. det er en rimelig stabil jerntrappe så har muligheden for at bruge gelænder baluster hvis man kalde dem det som indspændings halløj jeg tænkte lidt på at spænde den en med en masse skruetvinger helevej op . men problemet er om jeg kan nå og hive den ud af dampen ( 5 meter kloakrør med tapetdamper tilslutte ) og få den ind i huset og spænde den fast inden det er forsent. .
Annonce
He ja trappen er hel rund så ikke nok med den skal bøjes rundt i en cirkel så skal den jo også gå op ad hvis i forstå hva jeg mener. det er en rimelig stabil jerntrappe så har muligheden for at bruge gelænder baluster hvis man kalde dem det som indspændings halløj jeg tænkte lidt på at spænde den en med en masse skruetvinger helevej op . men problemet er om jeg kan nå og hive den ud af dampen ( 5 meter kloakrør med tapetdamper tilslutte ) og få den ind i huset og spænde den fast inden det er forsent. .
Har snakket med en snekker det er droppet kan se det er langt forbi hvad jeg kan præstere. Starte en ny tråd om pvc gelænder udskiftning
Skrevet af Mr Maggo på 03 dec 2013 15:21
Har snakket med en snekker det er droppet kan se det er langt forbi hvad jeg kan præstere. Starte en ny tråd om pvc gelænder udskiftning

Fornuftigt, det er ikke en opgave for amatører, selvom jeg da tror du kunne have fået meget sjov ud af det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis