Storm 28. okt 2013 - video svendborg - vildt.

Hej - jeg faldt over at klip på YouTube af stormen / orkanen fornylig.

Det er fra svendborg.

http://www.youtube.com/watch?v=fKoeiX8-NUo

http://www.youtube.com/watch?v=fKoeiX8-NUo

Jeg kan bedre forstå, at der var flere både, som sank i Svendborg sund, når jeg ser på denne video.

Lige nøjagtigt hvor i Svb. det er - det kan jeg ikke sige se.

Men vildt - det er det.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jeg så svare på, det er Vestbroen der vender op mod Svendborgsund broen, der havde vind og bølger frit spil til med fuld knald at ødelægge. Beton muren som ses på klippet er den Vestlige del af den oprindelige lystbåde havn, der står på pæle så strømmen /vandet kan komme under. Havde vandet ikke kunnet komme under ville skaderne muligvis have været endnu størrer. Det store hvide hus der kan skimtes i baggrunden er den tidligere Vindeby kro hvor Vindeby lystbådehavn også ligger.
Ja - ok

-- jo -  jeg havde en idé om, at det var lige på vestsiden af "den runde lystbådehavn", men var ikke sikker.

Det viser bare, at man får smadret sine ting, hvis de ligger lidt udsat.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tja, der var sikkert et par "baljer" eller tre der blev degraderet til synk den dag. Ærlig talt fatter jeg ikke folk ikke får deres "skiv", enten halet op eller sejlet til et sikkert sted når de ligger så udsat med den vejrmelding der blev lovet.  Der var faktisk masser af tid at nå det i/på.  Det vil nok ikke være usandt, at postulere at har selv været ude om det hvis ......................   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Måske det skyldes en stivnakket havnefoged, jeg har hørt fra et par stykker at bare det at få lov til at lægge båden ind i den sikre, det kan være svært.
Men der findes desværre også bådejere der "glemmer" at tilse deres både
Skrevet af Håndværkeren på 22 nov 2013 23:56
Måske det skyldes en stivnakket havnefoged, jeg har hørt fra et par stykker at bare det at få lov til at lægge båden ind i den sikre, det kan være svært.
Men der findes desværre også bådejere der "glemmer" at tilse deres både
Tja arbejdssky havnefoged'er .................      Når man ikke vil hjælpe hinanden frivilligt i vanskelige situationer, plejer man nu og kunne leje en plads for natten. Men det er måske ikke ligefrem kotyme på de kanter ?? 

Når folk er glemsomme har de sgi også selv været ude om det.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hm - ja måske har der været nogen som ikke har været forudseende nok - og flytte båden ind et sikkert sted.

Men på den anden side, så sank der et par store dyre både på et både-værft inde i bunden af Svendborgsund. Ifølge avisens omtale, så havde bådene banket broen i stykker og et par stykker - af de meget dyre, som ventede på eftersyn/reparation var gået til bunds. Trist.

Jeg går ud fra at bådeværftet har været forudseende og gjort hvad de mente der var nødvendigt - og derfor vil jeg tro, at stormen / orkanen var uventet kraftig OG samtidig kom fra en ekstra uheldig vinkel.

Men nu bagefter kan vi jo nemt sige, at:
Man SKAL lægge sin båd ind et beskyttet sted samt lave dobbeltfortøjninger samt tilse det INDEN stormen bliver vildest (når det er vildest, så skal man gå indendøre, for ikke at blive slået ihjel af alt muligt flyvende skrammel) og også tænke på, at fortøjningerne skal have længde, så det passer til mega højvande. Og når stormen aftager igen, så skal man tilse båden igen og indstille fortøjningerne til mega lavvande, som ofte kommer dagen efter.

Eller tage båden på land i forvejen. Man kan nok ikke gøre det FOR grundigt.

Vi selv slap med en slidt fortøjning samt en flyvende tagsten derhjemme - så jeg klager ikke. mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Da jeg for nogle år siden havde en Solus, lå jeg nede i B havnen, Mommark havn den var jo blevet opdateret med flydebroer, der trods fiskernes advarsler var lagt forkert ud.
Jeg fik selv fribordet godt ridset og der røg en klampe agter bare under en N-Ø lig stiv kuling, de store fendere jeg havde sat på båden var simpelthen revet i stykker så jeg satte et par store gummi dæk på broen. Hun lå med 25 mm. fortøjninger og kunne give sig godt for når båden var oppe på en bølge var broen nede i en bølgedal så det var ret vanskeligt at ligge der, jeg kravlede rund på alle fire bare for at kunne komme ud på broen.
Nå men der lå en anden båd der nede også og ejeren ville ikke forstå at der skulle løse fortøjninger på båden, den var altid spændt fast ind til broen. Resultatet udeblev heller ikke, den fik revet et stort hul i siden og sank, samlige klamper var revet af.
Denne gang var det jo ikke bare en storm, men en fuld orkan på Kegnæs fyr blev der målt vindstød på 54 sekm. ved fuld orkan regnes der med en hastighed på 32 sekm.
Tja, en gammel vis skipper sagde en gang til mig. Når du har med vand at gøre, bør du altid forvente det uventede vil ske. Så er du altid sikker.

Og det kan ikke passe, man ikke er så lokalkendt på stedet at man kan regne ud hvad der eventuelt kunne ske !!!  I mine øjne vil jeg kalde det dorskhed, kort og godt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu var det lige det med de flydebroer at et stort Finsk firma havde regnet ud at broerne skulle ligge sådan, de har aldrig været på stedet, kun set billeder og tegninger søkort ect. Og deres computer havde så regnet på vind og strøm og kommet frem til at broerne skulle udlægges på en bestemt måde. Så skal sådan nogle gamle fiskere der kun har brugt havnen i de sidste 50 år ikke komme med gode ideer !
Mod kumunal dumhed kæmper selv guderne forgæves
Konen kørte over broen mens det blev filmet.

Ikke sjovt i en Citroen c1.

Men Svendborg Sund broen blev der ikke advaret om.. Den var åben hele tiden, i modsætning til Rudkøbing og Siø dæmningen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis