Nyt gulv

Jeg har købt en lejlighed, hvor der er et gammelt trægulv. Desværre er dette blevet malet 2-3 gange og lakeret inden, jeg har fået af vide, at det er så slidt og overmalet, at det ikke kan høvles ned, hvorfor jeg nu skal have lagt et andet. Jeg har tænkt mig at lægge et kvalitets laminat gulv, Pergo eller noget i den stil. Mit spørgsmål er om jeg burde rive hele gulvet op og lægge noget nyt underlag til laminatgulvet, eller jeg bare skal lægge det oven på det nuværende?

Det nuværende er 130-150 år gammel og derfor meget ujævnt som sådan noget bliver, under det ved jeg der ligger ler sten, som man bruge til isolering dengang. Vil jeg få et dårligt resultat, hvis jeg bare lægger det nye gulv oven på og, hvordan gør jeg, hvis jeg lægger et nyt?

Umiddelbart tænker jeg, hvis der skal lægges et nyt, at jeg fjerner gulvet samt stenene under, derefter skal der noget ny isolering i og måske noget dampspærre? Ovenpå skal jeg vel lægge en form for krydsfiner som underlag? Det drejer sig om ca 40 kvm, hvad vil dette koste mig at lægge og er det den rigtige fremgangsmåde, eller skal jeg bare lægge det ovenpå, det gulv der er nu? 



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en stue lejlighed eller en etage oppe ?
Det bedste ville naturligvis være at fjerne det gamle gulv og ler indskuddet, og så få isoleret rigtigt, der er dog lige det at fjerner du det gamle gulv skal du nok regne med at bjælkelaget skal forstærkes måske endda skiftes. Og så kan du få lagt et rigtigt bræddegulv igen, frem for spånplader og laminat gulv. Det vil nok koste nogle knaster men på den lange bane give dig en god besparelse på varmeregningen.
Har du en ide om hvad de forskellige løsninger vil koste til 40 kvm?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vil give håndværkeren ret.

Massivt trægulv er ofte billigere pr. m2 end laminat gulv, jeg ville ligge et rigtigt trægulv igen, eg eller ask. Hvis der er kælder under og den er opvarmet ville jeg ikke fjerne leret da det vil isolere meget bedre mod lyd end alt andet isolering. Måske du skal skrue nogle lige 1" brædder på bjælkelaget for at rette gulvet inden du ligger nyt. Det kan du checke med stramme muresnore . Pas på du ikke køber for billige planker eller en for blød træsort (fyr). Hvis jeg skulle skifte mit 100 år gamle gulv her ville jeg vælge eg med faxe hvidolie igen, som jeg har lagt i køkkenet, jeg gav 400 kr. pr. m2 for 13 år siden. Det er 25 mm tykt og massivt, fra en producent der hedder hørning, købt dengang i Bauhaus. Det med hvidolien er en efterbehandling jeg selv har givet det. Mærker fra stolben sker ikke på denne type gulv. Husk at checke spændet/afstanden imellem bjælkerne inden du vælger tykkelse.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Er det sådan et gulv her du snakker om, eller misforstår jeg det?

http://www.stark.dk/produkter/gulve/Plankegulve/Massiv/

Det er jo lidt dyere end de 400 kr pr kvm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Eller det er måske lamel I tænker på? Det er en smule billigere kan jeg se

http://www.stark.dk/produkter/gulve/Plankegulve/Lamel/Eg-Plank-Lamelgulv1/

Det lyder som om I arbejder med det, er der noget jeg skal undgå, noget folk tit bliver trætte af i længden, men fristet til i starten?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Umiddelbart vil jeg fjerne det gamle gulv og isolere mellem de eksisterende bjælker for mindske risikoen for fodkolde gulve.
Og jeg vil også vælge en massiv plankeløsning.
Om det skal være fyr, douglas, eg eller ask er et personligt valg. Og priserne varierer da med den massive fyr som den billigste løsning.

Jeg købte nogle massive ask planker jeg har brugt til bordplade på et hjemmelavet plankebord med et kraftigt galvaniseret stål stel...
Jeg købte dem på savværket i Korint på sydfyn. De har forskellige løsninger og du kan finde dem her:
http://www.plankegulv.com/select-ask_.php
Klik lidt rundt på deres side og du kan finde forskellige løsninger.

Inden du "bare" bestille gulvet er det vigtigt at du vurderer det gale bjælkelag, dels for at checke om det fortsat er frisk, dels vurderer om det kan bære uden forstærkninger (det nyværende gulv er ujævnt) og så er der nok en rimelig risiko for at du må have gulvet rettet op.
Det kan klares med kraftige (rette) brædder der skrues på siderne af de eksisterende bjælker.

Alt i alt er det en rimelig opgave, men ikke noget du klarer på en time eller to.....

MVh Njord :-)

MVH Njord
Det er ingen af dem du linker til, de er beregnet til at lægge oven på et eksisterende gulv dem du linker til. Det du skal have fat i er fulde planker, så der er du nød til at bevæge dig ned til en fysisk butik, og der sker ikke noget ved at henvende dig flere steder. De rigtige har kun not og fer, ikke noget i enderne, da de skal gå fra væg til væg i rummet.
Nej det er klart Jeg prøver bare at få en ide om det inden jeg går ud og snakker med dem. Min kammerat har fortalt mig, at der nok skal rettes op på det (han har ikke set det selv) og så skal der gulvplader under. I er lidt blandede om isolering? Der er vaskekælder under, den er opvarmet fordi hele varmeanlægget står dernede, men ellers ikke som sådan. Der er ingen lukkede døre mellem kælder området og opgangen, så det er nok samme temperatur ca 5-15 grader vil jeg tro her om vinteren, uden at have målt det dog. Bare for at få en ide, hvilken pris snakker vi om for de 40 kvm (ca)?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også