Efterbehandling af lysninger

Hej..

Jeg har fået udskiftet et par store store glaspartier, og derved også fået lavet nye lysninger i mdf.

Dem skal jeg have gjort pæne. Samlingerne er ikke helt glatte. Væggene omkring har glasvæv på.

Kan man spartle og slibe dette og derefter lime glasvæv på og male?

er dette den rigtige måde, eller er der en smartere måde?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et foto af dine lysninger vil være godt om du kan gøre det, fotos siger meget mere end det skrevne ord.

Kommer an på hvad du mener med samlingerne ikke er helt glatte, kan det ikke spartles så du kan male efterfølgende? (spartel så grundigt og lidt som muligt, desto mindre skal du slibe bagefter)

Alternativt kan du lave det om, men det er selvfølgelig et større arbejde.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
jeg prøver lige med et par billeder





LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan ta' det øverste stykke af, og lave en not (rille) og lave en (sløjfe) et stykke træ eller x finer i samme tykkelse som noten, lime sammen under spænd, både på den lange & korte led. 

Alternativ til sløjfe:

Er "fisk" (om du kender denne samle metode) som er ovale træstykker 2 stk. skulle være tilstrækkelig.

Dette kan gøres ved at spænde 4 stk. træ på i bredden af din lysning med nogle skruetvinger 2 3 cm fra samlingen tvingerne spændes rigtig hårdt læg evt. et stykke sandpapir imellem så klodserne ikke glider. og spænde sammen på den måde ligeså i tykkelsen.

Læg en klods på så du ikke laver trykmærker, det vil bevirke at du får en meget pænere samling.

Det er sådan de fleste håndværkere ville gøre. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
det er lavet af en håndværker
Det er en lorteløsning tømreren har valgt, men de gør det bare SÅ tit...

Hvis du vil have væv/filt/tapet på, er den eneste chance du har for at få det til at holde ude på kanten uden at det vil revne eller bule, at spartle et hjørnekantbånd i.

Vi bruge Knauf Corner Flex Edge Tape, og lad nu ikke en eller anden ihærdig farvehandler bilde dig ind at den version der bliver selvklæbende når du gør den våd er skide god, det er noget L---, vi sendte hele skidtet retur, det skal være den der spartles på

Det er nemt gjort, du gør bare som hvis det havde været et papirbånd til gipssamlinger, godt med spartel ind under og så trykker du båndet i med en spartel uden at trykke alt spartelmassen ud, der skal ligge noget under båndet, så venter du til det er tørt og spartler en gang mere, så er der klar til vægbeklædningen.

Det er ikke altid det er nok, vi har før haft bøvl med det alligevel, på trods af ovennævnte fremgangsmåde, men det er den mest succesrige løsning vi har kunnet finde...

Samlingen på midten af pladen plejer ikke at give problemer, det er ihvertfald meget sjældent, så det er bare at spartle den fin og glat

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
mange tak. det vil jeg prøve

Du har sikkert allerede fået løst dit problem, så først nu datoen for trådens oprettelse.

Måske var den håndværker ikke så dygtig, når han/hun laver noget sådan, eller har haft alt for travlt til at udføre klasse arbejde, trist at nogen vil levere og lægge navn til noget sådant. (det havde taget mange min. ekstra at lave det ordentligt)

Når man skal betale, bør man så forvente at modtage godt udført håndværk, jeg synes det.

Alternativt til mit 1. svar kan være at lægge f.eks. et stykke 6 mm x finer oven over samlingen lime og bore/undersænke for et par skruer for at få det til at "lande"

Spartles/males efterfølgende.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også