Cykelstativ af gamle cykler

Hej Folkens 

Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal have lavet nogle gamle cykler om til stativer. Er der nogle der har nogle fede ideer til hvordan man kan lave et eller flere stativer ud af en cykel? 
Jeg tænker selv man kunne bruge forgaflen i en forkortet udgave til at kile cykeldækket ind i, eller måske den bagerste del af stellet. Hvad tænker i?

Mvh Lasse
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænk på hvis børn faldet ned over dine strittende cykel stiver, nej den er ikke gennem tænkt
Hvis du skal genbruge cykeldele, kunne hjulene være noget. 
Et hjul der er skåret over ved navet og svejst sammen i bunden, så de danner et V, hvor du vil kunne presse cyklen ind i mellem...

Men den bedste løsning er oftest den mest simple... lav en dyb rille mellem 2 fliser, det er nok til at holde en cykel   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Var det nu ikke bedre at reparere dem og sælge dem, eller er de for elendige, sælge dem som skrot. Så der kunne blive til et rigtigt cykelstativ
Tanken er, at de cykler der kan repareres skal ud at køre igen, eller at de enkelte god dele skal genbruges, men grunden til at cyklerne skal laves om til stativer er fordi der ligger en kæmpe ressource i de mange cykler der bliver smidt ud hvert år. De står overalt, fx i Aarhus midtby hvor jeg færdes. Kunne man i stedet for at dumpe gamle cykler i stativer nede i byen aflevere dem og bruge dem til at skabe nye stativer ville det være en ækonomisk og miljømæssig gevinst. Tanken er at vi skal bruge så meget som muligt så vi ikke skal bruge energi på at smelte materialerne om og alligevel bearbejde dem igen.
Samtidigt kan det være en øjenåbner for folk der smider deres cykel hvor kæde og bremser ikke virker, eller hvor hjulet er ekset væk, hvis man kan bruge dem til at skabe bedre plads til de cykler der rent faktisk virker.
Hej.
Ideen er fin, men som Håndværker siger, er du nødt til at tænke noget sikkerhed ind i det, da det kan blive ting, der står ubevogtet.
Det skulle nødig blive noget, der er som at falde ned i en tandharve, børn eller fuldskab.
Måske forgafler monteret i en ca. 45º vinkel med et stop til hjulet.
Baggafler kan bare monteres ved siden af hinanden og vil være et fint sted at sætte forhjulet ind (min egen cykel er for god til at jeg kunne finde på at stille den i et stativ, der kun støtter på lidt af fælgen).   

mvh

 varmetossen

Annonce
Du har helt ret Klaus. Vi tænker dee skal boltes fast, og det er klart at "klemmerne" ikke skal pege op i luften, men ned i jorden. Samtidigt skal der ikke være nogle skarpe spidser eller noget man kan skære sig på, det er klart. Det største issue lige nu er nok om man kan bruge delene til at lave en ramme der kan boltes fast, eller få tyngde nok i stativet til at det ikke vælter.
Ville egerne i et hjul kunne holde til belastningen hvis man presser et cykeldæk ind imellem dem som Henrik snakker om? Jeg overvejer om man skal svejse en plade eller noget andet på hjulet for at give konstruktionen mere styrke?
hvis du skære bagenden af, stiller den på hovedet, skære den af så den passer i højden, svejser den fast på sadel stangen, så kan man stille cyklen i de riller hvor dækket sad på den gamle cykel, men der skal svejses og alt muligt, mon ikke det var bedre at skrotte de gamle lig, for så bliver det da genbrugt, i stedet for at bruge masser af resurser på ting som sandsynligvis ikke vil virke alligevel.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Keder du dig lige lidt Henrik  siden du er inde og svare på så gammel en tråd
her er jo kun gamle tråde, her sker ikke en skid.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tror du bevæger dig i de forkerte kredse, kig hellere under ubesvarede eller ulæste der er dagligt nye !
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis