Danfoss ECL Comfort 110 - hvorfor er den så dyr?

Jeg overvejer at opsætter sådan en her i huset da den iflg. energirapporten vil kunne spare os for en del penge årligt.

http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/320383_MNU17513777_SIT20.html

Jeg kan se den sælges for ca 3600 kr på nettet, og det ser ud til at man desuden skal købe et par følere osv. og sætte til før systemet er komplet.

Så er det jeg spørger, hvorfor koster det lille apparat det samme som en hel iPad?

I bund og grund er det en boks der modtager værdier fra 4 målere og kan spytte strøm ud på to udgange når den synes. Fuldstændig samme princip som et stegetermometer der tænder en alarm når temperaturen når et vist niveau, bare 100 gange dyrere. Og hvis man vil have den udgave med timer (ca. lige så komplekst som et digitalt armbåndsur) får man lov at betale endnu en god sjat oven i...

Kassen indeholder så vidt jeg kan se, et par relæer og en strømforsyning, en simpel computer og et display og nogle knapper. Umiddelbart vil tro komponenterne kunne købes for 500 kr til sammen på nettet, så hvorfor koster den det 7-dobbelte?

Er de formler som den bruger til at udregne hvornår der skal åbnes og lukkes for varmen, virkelig så komplekse og proprietære at danfoss kan lave en boks der fungerer meget bedre end hvis jeg selv satte mig ned og skrev lidt kode som regnede på sensor-data og derefter tændte og slukkede for pumpen? Eller det bare manglende konkurrence og kundernes magelighed der gør at boksen er så dyr?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har sikkert taget tid at udvikle det lille apparat og hvem tror du selv skal betale for det, desuden skal du tænke på at der laves andet på den fabrik. Var det så kun en afdeling der udelukkende lavede lige netop den dims, kunne den måske være billigere. Men det koster en del hvergang der skal skiftes værktøj til fremstillingen.
Og hvem tror du skal betale for alt det ?
Da I-Pad kom på markedet kostede den også noget der lignede en Bondegård !
Jamen Esben. Siden det nu er så enkelt og ikke kan koste ret meget, vil jeg mene du bør gå ind i branchen og sælge dit lignende koncept.

Kan du sælge din meget bedre udgave for ca. halv pris, burde du nemt kunne løbe med hovedparten af de lignende anlæg der sælges på verdensplan.  

Det er så bare at smøge ærmerne op og komme ud af starthullet.

PS. Vil ej undlade at gøre opmærksom på, at ironi kan forekomme i ovenstående indlæg.


Åh ja. Besparelsen er måske stærkt overdrevet når anlæget kommer op ude i de små hjem, som man vil lade folk tro.  Men det er så min sølle mening.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange dele er meget lidt kompliceret og kunne sikkert laves selv, men man skal tænke på at dem der laver dem skal teste dem og yde garanti på det de laver, og samtidig tjene penge på hvad der måske er en meget lille produktion..
Ja der er flere grunde til prisen, du betaler for :
Garanti for at produktet er 110% iorden og holder mange år.
Garanti for at produktet er testet efter alle kunstens regler så den virker når du får den.
Videreudvikling af produktet.
En god behandling hvis du får en reklamation (Og grundig behandling)
og så betaler du for at vi stadig har rigtig rigtig meget af vores danfoss produktion her hjemme i Danmark !!

Arbejder selv på Danfoss (Dog inden for industrial refrigeration)



Skrevet af Pizzabager på 18 nov 2013 20:55
og samtidig tjene penge på hvad der måske er en meget lille produktion..
Vi har en "filosofi" eller forretningskoncept hvis man kan sige det sådan på Danfoss der hedder Core & Clear, i grove træk vil det sige at er der ikke penge i det laver vi det ikke Medmindre selvfølgelig produktet er en nødvendighed for at kunne sælge et andet produkt !

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis