Spørgsmål om båd som bolig.

Kære alle.

Jeg er lidt af en landkrappe, men når jeg endelig kom ud på søen, var det altid fantastisk!
Sagen er den jeg kigger pt. på en motorsejler med stålskrog, som jeg godt kunne tænke mig at arbejde med og få gjort klar til beboelse.

Hvis i kan svare på nogle af nedenstående, ville det være rigtigt skønt.
  • Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til at have et stålskrog, hele året? Hvordan er det med glasfiber, kan det tåle at ligge i vandet vinteren over?
  • Hvilke forsikringer er lovpligte?
  • Er det muligt at opvarme båd vha. el?
  • Gode råd og fifs?

Et evt. link til hvor jeg kan få information, regler, mv. for at bo i en båd hele året, ville også være skønt.

Håber i kan og vil hjælpe!

Tak

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Vigtigt hvis du køber en stålbåd, at der er tilstrækkelig tykkelse tilbage i pladerne, der er ikke så usædvanligt, at der skal skiftes lidt, og det er ikke helt billigt.

Med mindre den er i rigtig fin form, skal den måske sandblæses, og epoxymales, også en dyr affære.

Når det er et stålskrog er det vigtigt at den er "vinter isoleret", og der/bliver udført korrekt.
Elvarme er bestemt en mulighed.
Måske havnen du ligger i kræver en ansvarsforsikring, og skal du låne penge i banken, vil de nok have den kaskoforsikret.

mvh jens
Tak Jens.

Fedt at vide.
Ved du hvor tyk stålpladerne bør være?
Og er det nemmere at holde andre skrog? Tænker stålet må være det bedste i vintertiderne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej jeg tror ikke der er en standard tykkelse, der er afhængig af båd fabrikatet.

Jeg kender en der købte en Motiva (staveplade) stålbåd, han fik den på land, og fik lavet en ultralydsmåling af pladetykkelsen, og sælger betalte så for at få udskiftet, de plader der trængte.
Han måtte så selv æde sandblæsning, og epoxy.
Hej.
Du skal regne med den skal på land en gang imellem, hvert eller hvertandet år for at checke begroninger og tærezink og hvad der kan være opstået af skader.
For et træskib er den største frygt vel pæleorm. For jernskrog er det tæring, der er afhængig af jernets kvalitet, og som Jens skriver er en scanning en rigtig god ide.
For glasfiber osmose og ydre skader.
Vedrørende opvarmning så lad være at vælge luftvarme, og el-varme er for dyrt.
Se på de nordiske campingvogne: vandbåren centralvarme med varmerør med ribber,
der cirkulerer luft under bænke og op bag ryglæn.
Har selv boet i campingvogn 1 1/2 år, incl. et to-tre-årigt barn, altså to vintre. Her var forbruget en 11 kg gasflaske om ugen til varme og varmt vand til bad.
Og der skal være gangplads, altså plads til at komme rundt uden konstant at skulle kante sig, og man skal kune rette sig op !!
Held og lykke. Det lyder som et godt forsøg

mvh 

 varmetossen

El opvarme en stålbåd.. Så skal du være sikker på at broen du skal ligge på kan leverer strøm nok.
Ved vil i mange havne kræve en bi måler. Samt at der er el nok på broen.

Minus 10 grader uden for en stålbåd, vil godt nok kræve en del strøm.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Helt generelt men specielt når der er tale om et stålskrog, skal man være meget opmærksom på risikoen for galvanisk tæring når man er koblet til landstrøm. Jeg har lige set et aktuelt eksempel på at en foldepropel var tæret væk på 1 år!! pga der har været en krybe støm. Installationer som feks. en vandvarmer kan typisk være stedet man skal checke!

Dyrman
Hej.
Du kan sagtens bo i en stålbåd hele året.
Der går mange historier om stålbåde, ikke mange har hold i virkeligheden, men selvfølgelig vil enhver båd forgå, hvis den ikke bliver passet. En propel kan ødelægges på grund af galv. tæring, men det kan den på alle både.
Hvis f.eks Havnen eller Marinaen du ligger i har uorden i deres installationer med nul og jordforbindelse kan det gå helt galt. På en stålbåd skal man altid afmontere jordledningen.
Jeg har fået bygget en stålbåd, som blev færdig fra værft i 1990, og jeg har stort set boet på den lige siden. Den er slooprigget og er 41 fod. Pladetykkelsen varierer fra 20-4mm 20 mm under køl og i stævn-10 mm i bundpladen over køl, fribordet er 6mm, og ruffet et lavet af 4mm plade.

Vi ville ud at sejle langt, og vurderede at det eneste sikre materiale var stål. Det viste sig at være en god beslutning, for i Skotland blev vi mast op mod en kaj af et 1500 tons surwayship der passerede forbi. resultatet var nogle store buler på styrbord og bagbords låringer.
Selv om vores båd var næsten ny var den kun ansvarsforsikret. Havde vi haft en båd af andet materiale, havde det været slut med at sejle. Vores båd der vejer 20 t blev løftet helt op af vandet, så der har været tryk på.
På vores tur over Biscayen i begyndelsen af Februar kunne vi se på Navtek´en at der lå 38 containere og flød rundt på vores rute mod La Curona. Jeg siger ikke at der intet sker med en Stålbåd, men senere så vi en Stålbåd på land i Oestende med nogle gevaldige dybe hakker i stævnen, dog var der intet hul.- De havde ramt en Container.
Med hensyn til varme i en stålbåd, er det jo ikke værre end i en Glasfiberbåd. De fleste ordentlige Stålbåde er isoleret, hvorimod man sjældent isolerer en glasfiberbåd. I gamle dage var Glasfiber bådenes materiale meget tykkere en på de moderne både, og det kan mærkes. Min båd er isoleret med 50mm hårde A-bats, men udover det er hele båden garneret med 15mm massiv Mahony, som jo også isolerer.
Jeg har i øjeblikket et Kabola E3 Pottefyr, som opvarmer båden via radiatorer. Skal man bo hele året, er centralvarme langt at foretrække. Det er også muligt at installere kalioferer med blæser på systemet, hvis man ikke har plads til så mange radiatorer.

Jeg tror desværre at du meget nøje skal undersøge hvor du har mulighed for at få en tilladelse til at bo i din båd. I dette overformynderiske land er den personlige frihed temmelig beskåret hvis man går imod "strømmen", hvis du forstår hvad jeg mener. I Brøndby kører der en sag om hvorvidt man må bo på sin båd, det skyldtes at en enkelt mand som blev misundelig, og derfor klagede til Miljøstyrelsen.
Der er intet problem, med Havnen eller kommunen, men resultatet kan blive at man i Roskilde bestemmer at det er forbudt at bo på båden hele året. Det skal siges at folk har boet her i over 20 år, og at alle der har fået tilladelse fra Kommunen, skulle bevise at de havde solgt Hus eller Lejlighed. Havde de det fik de Folkeregister adresse på Havnen.
Du undrer dig måske over at jeg skriver dette, men hvis det bliver forbudt i Brøndby, vil det gælde for hele landet.
Jeg håber ikke at mit indlæg har knust dine drømme, bare klem på.

BUREAUKRATI ER EN MÅDE AT GØRE DET MULIGE UMULIGT !

johnbegood2

FLUCTUAT NEC MERGITUR
Hej med dig,

Husk lige at tjekke kulde broer, jeg er ikke sikker på hvor stort problemet er i motorbåde, men i flere af de ældre sejlbåde af stål er det et problem. Der kan efter sigende sidde is på disse i de værste måneder, men de er relativt nemme at afskærme.

Derudover vil jeg bekræfte de andre i at El opvarmning er for dyrt, samtidig med det faktum at de færreste havne har power nok til det. Vær til sidst også opmærksom på at en affugter er et must, hvis man ønsker et godt indeklima.

Udover det er der ikke andet for end at gøre det, det er super skønt at vågne op til frisk havluft hver morgen :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også