Tidsstyrede radiator-termostater

I diverse byggemarkeder kan man købe billige tidsstyrede termostater til radiator, hvor man så kan sætte den til at skrue op/ned på bestemte tidspunkter. Men de er alle til ventiler på tilgangen til radiatoren.

Alle vore radiatorer har ventil på udgangen. Kender i nogle tidsstyrede termostater, der passer til ventil på udgangen?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skulle der være forskel på dem, de gør nøjagtigt det samme åbner og lukker. Jeg er faktisk ret sikker på at de er fuldstændig ens. Det er jo ikke ventilen du skifter men kun selve thermostaten altså under forudsætning at du har almindelige thermostater nu !
Vrøvl. Der er stor forskel:
Returtermostater måler på vandets temperatur og regulerer så denne er konstant. Termostater på fremløb måler på rummets temperatur, og holder denne konstant.

Jeg er ikke bekendt med, at der findes tidsstyrede termostater, som kan sidde på returløb.

Men du kan jo få sat ventiler på fremløb. Det vil under alle omstændigheder øge komforten.
For en del år siden havde jeg et hus hvor opvarmningen var med fjernvarme, der var retur thermostaterne nøjagtigt samme slags som dem der sidder på fremløb, og de målte rummets temperatur ikke vandet, sagde vvs manden der hjalp mig med en ny varmtvands beholder.
jenshøj har ret i at funktionen ikke er samme. Om returløbs-termostak måler på rummet eller vandet ved jeg ikke. Men retur-termostatens opgave, er først at åbne, når vandet i radiatoren er kølet ned til et bestemt niveau og dermed har afgivet sin varme til rummet.

Fremløbs-termostaten derimod åbner indtil rummet når den ønskede temperatur - og lader dermed vandet løbe gennem radiatoren.

Gennemstrømningen er mindst ved retur-termostaten og den er derfor den mest økonomiske. Der kan dog afhænge af om man afregnes pr m3 eller pr kwh.


Skrevet af henrikh29 på 13 nov 2013 21:00
I diverse byggemarkeder kan man købe billige tidsstyrede termostater til radiator, hvor man så kan sætte den til at skrue op/ned på bestemte tidspunkter. Men de er alle til ventiler på tilgangen til radiatoren.

Alle vore radiatorer har ventil på udgangen. Kender i nogle tidsstyrede termostater, der passer til ventil på udgangen?
Hvis dine termostatens formål er at regulere rumtemperaturen, så er svaret mig bekendt nej.

Der kan dog laves andre små numre, hvis dit anlæg er monteret med en cirkulationspumpe og du har mod på og eksperimentere lidt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Det ser ud til, det måske er et forsøg værd at købe en for forsøgets skyld.
Og monter den så i et rum med kun een radiator og så bare se hvordan det går 

mvh

 varmetossen

Radiatorer skal helst placeres under vinduer for at imødekomme kulde faldet fra vinduerne.

Det øger komforten i rummet (varme tæer)


Radiatorens placering (ved vinduet, eller væk fra vindiuet) har ingen relevans om, hvilket slags termostat der anvendes.

Jeg vil anbefale at bruge en fremløbstermostat, da evt. varme fra lysindfald eller rest varme kan bedre udnyttes, ved at termostaten lukker ned.

Man kan lære alt, hvis man gider!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis