Fedtfattig mad

Er der nogen her, de har nogle fedtfattige varianter af helt almindeligt hverdagsmad? Eller evt. kender til en hel fantastisk hjemmeside?

Jeg mangler nogle nye idéer, og nogle, der kan laves af almindelige og tilgængelige ingredienser, der ikke koster en formue.

SMC
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo skrevet et utal af kogebøger om
dette emne, men principperne er jo de samme. Hvis man skal indtage mindre fedt, så må man enten fjerne det helt eller reducere mængden (f.eks. i kød) hvori det indgår. To hurtige fif: Saucen som vi aldrig kan undvære - lav den på basis af en bouillion som smages til med krydderier, citron hvis den er til fisk, soya hvis det skal være den brune sovs.. Jævn den med maizena eller rør lidt mel og mælk i fra starten og lad det koge med.
Ved alle mælkeproduter gå efter de lette (man kan lave en fin barbeque dip af fromage frais, paprika, løg og lidt ketchup).
Skal du lave kødsovs så kom et par håndfulde revne gulerødder i, frikadellefarsen tilsættes lidt kogt bulgur.
Kager laves i fedtfrie varianter, eller de klassiske som blot tilsættes mindre fedt (man kan faktisk lave en drømmekage uden den behøver at sejle i fedtstof).
Tilsidst, så husk at fordi fedtet fjernes, så er der ikke frit slag for mængderne - der er stadig kalorier i retterne, så mængderne skal afstemmes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med fare for at blive halshugget vil jeg alligevel komme med en lille kommentar til fedt i maden.

I det moderne samfund vi lever i, bruger vi vores krop alt alt for lidt og har derfor brug for mange færre kalorier end der er i traditionel "god" mad ingen tvivl om det. - Men hvis man vil have at maden skal smage som den er ment til at smage så hjælper det altså ikke at skifte piskefløden ud med skummetmælk eller lignende!! Så er løsningen at spise mindre af det istedet og så spise nogle flere grøntsager. Det kan sagtens lade sig gøre at lave fedtfattig mad som smager udmærket, men den kommer altså ikke til at smage som den er ment til.

Personligt vil jeg hellere have god "rigtig" mad og så cykle/løbe/svømme en ekstra tur, end jeg vil leve af fedtfattig "kedelig" mad.

Med venlig hilsen
Kim

MVH
Kim

- Prøv at se på hjemmesiderne fra kræftensbekæmpelse og diabetesforeningen samt hjerteforeningen, De har alle nogle gode sider med sund og velsmagende kost.

Mvh

Peter madsen

<p>Peter Madsen</p>
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis