Belgiske vafler - DE RIGTIGE!!!

Er der nogen her har opskriften på Belgiske vafler som dem man kan købe bla. på Strøget? Jeg har fundet et par stykker på bla. sol.dk men det er ikke de rigtige opskrifter, vaflerne får slet ikke den karamel-overflade. Hvis opskriften ikke er at finde, kan man så købe dejen?

thómas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mangler også opskriften, så hvis der er nogen som har fundet den siden sidste indslag?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Da jeg arbejde i en isbutik købte vi godt nok dejen. Men trixet med "karamel" udenpå vaflen er at dejen er fyldt med sukkerkugler, som jo så smelter når de bages. Desuden skulle vaffeljernet vendes om når de var halvt færdige. Håber det hjælper dig lidt i den rigtige retning.
Nedenstående er sakset fra et halvgammelt ugeblad. Det er min favorit vaffel opskrift:

Belgiske vafler

Arbejdstid: 45 min.
Hævetid: 1 time
16-18 vafler
30 g gær
5 dl mælk
100 g smør
2 æggeblommer
4 spsk sukker
1 tsk salt
4 tsk vaniljesukker
400 g mel (knap 7 dl)
2 æggehvider

Smelt smørret, tilsæt mælken og lad det blive håndvarmt. Smulder gæren i en skål og rør den ud i den håndvarme væske. Rør æggeblommerne i et ad gangen. Tilsæt sukker, salt og vaniljesukker. Bland melet i med let hånd. Pisk æggehviderne stive og fold dem i. Lad dejen hæve tildækket en time. Konsistencen skal være som en lind grød. Varm vaffeljernet. Pensl med olie eller smeltet smør og kom dej i vaffeljernet knap ud til kanten. Luk vaffeljernet sammen og bag vaflerne gyldne på begge sider. Læg dem kortvarrigt på en bagerist, så bliver de sprøde. Server vaflerne med is og frugt eller bær.

Personligt er jeg ret glad for vanilje så jeg putter lidt mere i... smile

Vær opmærksom på at dejen hæver når den kommer i vaffeljernet, det ser lidt spøjst ud :-)

Opskriften siger at vaflerne kan bages med fint resultat i en hjerte-vaffel-form, men jeg vil ikke anbefale det, det er altså ikke det samme.
Jeg har indvisteret i en moulinex kombineret vaffeljern og toaster, som jeg købte i Magasin (dog tror jeg ikke de har dem mere...)

Glædelig vaffelbagning

Pips
Ja, endelig har jeg fundet DE RIGTIGE belgiske vafler, som man køber dem på strøget med softice. Opskriften er lidt sen i forhold til alm. vafler, men resultatet er også derefter. Lavede dem selv til min familie nytårsdag, og det var en stor succes.
http://www.familiejournal.dk/Search...e%20vafler
Annonce
nam nam, de er gode

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

Ved godt det en gammel tråd.

Det ser ud som om familie journalen har taget opskriften ned. Er det nogen som har den og vil dele?

Lyder som om det er Opskriften.

Mvh.


/Husted

Dette er opskriften fra familiejournalen, og de er virkelig gode.

Opskrift på belgiske vafler
 

Ingredienser til belgiske vafler

(10 stk.)

15 g gær
1 dl lun mælk
240 g mel
1 æg
20 g brun farin
1 tsk. salt
2 tsk. vaniljeekstrakt
120 g blødt smør
100 g perlesukker


Fremgangsmåde til belgiske vafler
Rør gæren ud i mælken og pisk ægget og lidt af melet i. Drys resten af melet over og lad det stå tildækket i 1 time. Rør farin, salt og vanilje i dejen og tilsæt smørret lidt efter lidt, mens der røres med en håndmikser. Drys dejen med lidt mel, dæk den til og lad den hæve på køkkenbordet i 4 timer. Slå dejen ned og stil den på køl i 1 time. Del dejen i 10 stykker og ælt 10 g perlesukker i hver. Lad dejstykkerne hæve i 1 time og bag dem i et belgisk vaffeljern i 4 min., til de er gyldne og sprøde. Server de belgiske vafler lune med flødeskum eller is.

Hej
nogle der ved om dejen fra familie journalen, kan holde sig i køleskab til dagen efter?  Hvis man skal lave vafler til brunch, kan man jo ikke nå det 🙈
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis