hjælp til gammel pfaff 230

Hej.
Håber der er nogle herinde der har lidt styr på sådan en sag, det er nu ikke fordi den ser så anderledes ud indvendigt i forhånd til de nyere modeller.
Det første problem jeg kunne se, var nålens timening og spolehuset havde sat sig fast, det skulle dog være fikset nu.
Men nu er problemet så at når jeg prøver at sy når 'locker' overtråden ikke med undertråden. altså overtråden ender bare med at sy et hul, trække tråden op igen og så gå videre.

Jeg har aldrig være ude for dette før, har ingen ide om hvad det kan være. især ikke efter at jeg omhyggeligt at siddet og timet nålen og spolehuset. Når jeg til start skal fange undertråden er der ingen problemer, så det kan vel ikke være noget med det, eller hvad?

- Er der nogen der har et forslag?? Vil sætte stor pris på al form for hjælp. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er vi ude i, at over- og undertråd ikke krydser hinanden?

Hvis ja, tyder det på et "timings-problem".

Mon ikke håndværkeren ved noget om det?

I mellemtiden har jeg fundet et link til en gammel manual på engelsk:

http://manuals.pfaff.com/VSM/Pfaff/...30-260.PDF

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej.
Nu blir jeg helt nostalgisk, for sådan en syede min mormor på, med  klapbord og det hele, og da jeg blir folkepensionist næste år, er der godt nok gået et par eftemiddage

Jeg har desværre ikke noget bud på at hjælpe dig, det var bare lige det.

mvh

 varmetossen

Det her er lige en sag for Håndværkeren. Om nogen ved han noget om symaskiner.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

ja det er en dejlig gammel maskine, min er også indbygget i bord
Den kan ikke sy med så mange forskellige funktioner. men en symaskine fra 1930erne der stadig virker, taler næsten for sig selv.

Jeg må rode med den timing igen.. venter spændt på råd fra den omtalte håndværker
Annonce
Hmmm ! Ja den kan godt være lidt vanskelig, min mor havde en sådan maskine så helt ukendt er den ikke.
Du skriver at du har rodet med undertråds mekanismen og nålens timning, vil det sige at der er slør i spolehuset efter du har været der ? Det kan du finde ud af ved at pille nålen ud, stikke en finger ned og holde på skytte hus holderen medens du forsøger at dreje med svinghjulet. Der må max. være et slør på 3-5 mm. på svinghjulets yderkant hvor skyttedelen bevæger sig.
Er den del iorden må du se på selve skytte huset (spolehuset) hvor meget slør er der i den del i forhold til selve den del du lægger den ned i, og lægger du spolen skytten / spolen rigtigt i huset. Har husets fjeder belastning den rigtige spændning af tråden.
Får du nålen sat rigtigt i sølens holder så den veder rigtigt, tråden skal kunne ligge i den lange rille på nålen ikke den korte.
Hvilken spændning har du på overtråden almindeligvis skal den stå på 4.
Du skulle kunne se om griberen på skyttehuset får fat i tråden når du ikke har metalklappen monteret !
Det er nu ikke fordi den kan så meget som du tror, den kan sy lige sting eller det vi i fagsproget kalder stikkesting. Og så kan du stille den brede du vil sy zig zag på. Og selvfølgelig stinglængden.
Tusind tak for svar.
men ved godt nok ikke hvad det kan være. det virker ikke som om der er for meget slør. der er måske lidt mere slør på spolehuset end på svinghjulets, men ikke noget der ligner 5mm- men kan det være dette? 

Nålen sidder korrekt og overtrådsspændingen er ok.
og ja, jeg kan se at griberen får fat i tråden når jeg drejer med med håndsvinget- det er derfor jeg synes det er så mærkeligt. Det virker som om den ikke fanger den når jeg træder på pedalen.    
Nu var det på svinghjulets yderkant du skulle se det i forhold til skytten. Men skytten må ikke have et slør over 1 mm. da den så ikke vil gribe tråden på det rigtige tidspunkt, den skal gribe tråden når nålen er på vej op igen, altså lige på det punkt hvor nålen har været helt nede og er på vej op.
Det kan ikke betale sig at gå til en symaskine reperatør med den, alene timelønnen overstiger hvad du vil kunne købe adskellige brugte maskiner for. Det kan endda tænkes at du kan finde en maskine som passer ned i bordet, bordene blev lavet som en standart vare som diverse symaskine producenter så stoppede deres maskiner ned i.
Kære Kathia. Jeg håber virkelig for dig at du får styr på din Pfaff maskine - mit råd kan også begrænse sig til at det på være en for stram overtråd ??? Men det har andre jo også været inde på. Nu er det et helt andet spørgsmål som jeg har til dig - ser du jeg har også haft en Pfaff 230 som min mor og jeg købte i 1950'erne og vil du tænke dig den har fungeret til nu hvor motoren er kaput/brændt sammen. Derfor er jeg nu på "jagt" efter en model af samme slags som din Pfaff. jeg har annonceret efter en modle, men har ikke noget foto af maskinen- må jeg "låne" dit foto til min annonce ? Jeg ser frem til at få en masse henvendelser om at få lov til at købe en ny gammel maskine med eller uden bord og vil gerne give op til kr. 500,- for den , men da jeg bor i Horsens skulle det gerne være i rimelig køreafstand så jeg evt. selv kan hente den. Igen held og lykke med din Pfaff maskine. Bedste hilsener fra Lizzi /Timmerne

timmerne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis