Bør jeg omfuge?

Hej folkens.

Jeg har lige et spørgsmål, alle i dygtige folk i forumet, sikkert kan svare mig på 
Jeg er i gang med at renovere min kælder, og så er det jeg opdager, at alle fugerne mellem murstene er lige til at kradse ud med en finger eller skruetrækker.
Så er mit spørgsmål, er det meget normalt eller er mit hus ved at falde fra hinanden? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du har så et hus fra melemkrigstiden, formoder jeg, altså fra 20 - 30'verne.
Det kunne ske, murermesteren kneb mørtlen på bindemiddel, altså kalk eller cement, hvad der nu er brugt, så fugerne består af grus med en smule kalk eller cement.
Hvis væggen ikke er malet eller på anden måde inficeret, kan du lige kradse alle fugerne med en skraber/skruetrækker for at tage det løse, og så svumme væggen, hvis du kan leve med de synlige fuger, eller pudse væggen op til en glat overflade.
Det kan være godt lige at svumme den over inden pudsning for at binde overfladerne i fugerne.

mvh

 varmetossen

Tak for svaret.
Huset er fra 1945, så ved ikke hvad der er brugt, men jeg har lige taget et billed af en af fugerne hvor jeg har kradset lidt ud i hånden, jeg ved bare ikke hvordan man indsætter det her.
Det skal lige siges, at jeg har haft vandskade i kælderen, og der før var beklædt med træ på væggene som nu er fjernet.
Jeg er blevet enig med taksatoren om, at det var bedre at få vandskuret væggene, så de kan "ånde", men efter jeg får træbeklædningen af, finder jeg ud af det her med fugerne.
Der er stadig ejerskifteforsikring på huset, og der står intet i tilstands rapporten om at der skulle være dårlige fuger, men er det et alvorlig problem med fugerne så de måske bør om fuges?
Fugerne er svage hele vejen igennem.

Mvh
Hej.
Du kan jo ikke erstatte hele fugen, så det er derfor jeg foreslår at fjerne det yderste løse, men med let hånd, og så svumme væggen. Så bindes overfladen og kan modtage videre behandling.
Svumme : Tynd mørtel, som vælling, der tværes ud over væggen med en kalkkost og vil gøre væggen klar til videre behandling. Oprøres konstant under processen.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også