firmabil

Undskyld... men er der nogen herinde der kan give mig et godt råd ang. noget lidt andet end konkret byggeri?.

Jeg har lige købt en gammet toyota hiace som jeg tænker at bruge i min nystartede murermester/kloakmestervirksomhed.
Den er fra 1999 og jeg har betalt 12000 kr kontant for den.
Mit spørgsmål går på:
Skal jeg  købe for penge fra firmakontoen eller skal jeg lade det være min private bil nr 2?
. Hvad kan bedst betale sig for mig økonomisk? På forhånd tak Mvh sjanten

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Jeg ville nok anbefale dig at købe den på firma kontoen.
Alternativt skal du selv udbetale dig kørselsgodtgørelse, men du får samtidig ikke mulighed for at fratrække moms på driften af bilen.
Men før man kan komme med en direkte konklusion skal du komme med lidt flere oplysninger.

Hvor mange km. skal du køre? er den + moms?
tak troels
der er ikke betalt moms på bilen, det er købesummen der er 12000 kr.
jeg kører mellem 2000 og 3000 km om måneden.
Jeg statede med at bruge min private gamle Astra som arbejdsbill og kan således få et fradrag på 3,8 kr pr km hvilket synes meget fornuftigt i forhold til udgifterne og bilen således har "tjent penge".
Mvh Jon
Hvis du tager den ind som firmabil, skal du sørge for at have en privatbil, idet du ellers vil blive beskattet af alt for meget som privat benyttelse af firmabil, vist nok minimum værdi af en bil til 160.000 kr. og så lad være med alligevel at køre i den privat. Der er ikke noget, som kan pirre skattebassernes nysgerrighed og misundelse som netop det scenarie, du der stiller op, selv om det er en sådan billig gryde.
Du skal være klar over, at myndighederne pr. automatik betragter selvstændige som svindlere og bedragere. Det absolut bedste forsvar imod myndighedernes overgreb er, at have 112% pinlig orden i regnskabet til tiden og ALDRIG at skulle have momspenge retur.Det var de bedste stunder ifm myndigheder medens jeg drev forretning, når de slukørede drog afsted med uforrettet sag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Jon,
Du skal være opmærksom på at hvis den er indregistreret efter 12. juni 1998, så skal du betale misundelsesafgift på 5.040 kr.
Derudover kan du ved over 20.000 km kun udbetale 2.13 kr. pr km. i kørselsgodtgørelse.

Det er et regnestykke du skal sætte op, og så kan du tydeligt se hvad der er bedst. Husk på vedligeholdelse osv. og at når du ejer den privat kan du ikke fratrække moms på noget, som du ville kunne hvis den stod i firmaet.
Hej.
Firmabil for firmapenge.
Og lad så være med lige at tage børnene med hjem fra børnehaven osv.
Skal den det, skal momsen betales, og den kan godt stadig være firmabil.
Det er politiet, der stanser dig, der udreder tingene, ikke regnskabsmæssigt, men momsmæssigt.

mvh

 varmetossen

Annonce
mange tak for svar alle 3.
Klaus,hvis jeg betaler moms på den, kan jeg så køreprivat i den efter arbejdstid, vores bil nr 2 er primært min kones.
egentlig burde min revisor nok kunne hjælpe men jeg er på udkig efter en anden iøjeblikket.
Skal siges at jeg er nystartet så jeg kommer nok til at få noget moms retur selvom jeg ikke kunne drømme om at svindle vil jeg heller ikke betale for meget.
Mvh jon

Skrevet af Nooda på 05 nov 2013 21:49
Hej,

Jeg ville nok anbefale dig at købe den på firma kontoen.

Alternativt skal du selv udbetale dig kørselsgodtgørelse, men du får samtidig ikke mulighed for at fratrække moms på driften af bilen.

Men før man kan komme med en direkte konklusion skal du komme med lidt flere oplysninger.



Hvor mange km. skal du køre? er den + moms?

Det er faktisk forkert det du skriver.

Ved en privat-ejet gulpladebil kan du både udbetale kørselsgodtgørelse og fratrække moms for drift som brændstof og vedligeholdelse.

Se evt. http://www.amino.dk/forums/t/101092.aspx?PageIndex=1

Skrevet af MogensR på 06 nov 2013 23:06

Det er faktisk forkert det du skriver.

Ved en privat-ejet gulpladebil kan du både udbetale kørselsgodtgørelse og fratrække moms for drift som brændstof og vedligeholdelse.

Se evt. http://www.amino.dk/forums/t/101092.aspx?PageIndex=1

Du linker til et indlæg der er 3 år gammelt. Reglerne er desværre ikke sådan mere.

Hej.
Når momsen er betalt må du køre privat, rundt med hesten, i havnen med båden og alt det jazz. Men så skal du jo føre kørselsregnskab, og det kan blive en pest hvis skat stiller nærgående spørgsmål, evt underkender det, så det skal være HELT vandtæt.

mvh

 varmetossen

Skrevet af MogensR på 06 nov 2013 23:06

Det er faktisk forkert det du skriver.

Ved en privat-ejet gulpladebil kan du både udbetale kørselsgodtgørelse og fratrække moms for drift som brændstof og vedligeholdelse.

Se evt. http://www.amino.dk/forums/t/101092.aspx?PageIndex=1

Nej, det er ikke lavet om :
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2085720&vId=208670

- Selvom du ejer bilen privat, kan du godt få fradrag for moms af driften f.eks. brændstof (både privat og firmadelen)
- Ved kørsel i privat bil kan du udbetale kørselsgodtgørelse.


Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis