Udskiftning af termostat på radiator

Hej med jer

Jeg har et hurtigt spørgsmål

Flere af mine radiatorer herhjemme har en gammel termostat fra 70'erne, som jeg gerne vil udskifte.
Men da jeg er totalt uhandy (især til VVS arbejde), vil jeg lige høre jer, om det er muligt at udskifte termostaten uden at tømme vandet fra systemet? Jeg kan ikke gennemskue om det er sådan én, der kan pilles af uden at der løber vand ud

Er der nogen der, ud fra billedet, kan sige om det er noget man nemt selv kan skifte?

På forhånd tak

Vh
Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dem skulle du let kunne skifte selv, du skal dog tage trykket af vandet i radiatorene ellers går den ikke. Og når du har udskiftet dem der skal skiftes, sætter du tryk på igen og udlufter samtlige radiatorer også dem du ikke har ændret på
Jeg ville lukke for vandet og tage trykket ved enten at åbne for udluftningsventilen, som er i gulvet omkring, der hvor du lukker for vandet eller ved at dreje ventilen i toppen af din radiator (Der kan dog komme en del vand)
Ok. Tak

Det vil jeg prøve så.
Nu skriver du intet om hvilken type varme du har i hytten, er det fjernvarme eller har du dit eget fyr ?
Men uanset hvilken type så skal cirkulations pumpen afbrydes, og så skal der lukkes for tilførslen af det varme vand til radiatorene . Når du skal tage trykket skal du være klar over hvilken form for expantions beholder du har, er det den åbne type skal denne tømmes da den vil sende en masse vand i anlægget selvom du har lukket af for tilførslen.

Men ud fra dit sidste spørgsmål, tror jeg det er bedst du lader en vvs mand ordne tingene for dig, så du ikke kommer helt galt afsted.
Annonce
Der spørges om man kan afmontere termostaten og udskifte den med en ny.

Der skal hverken tages tryk af radiatoren eller lukkes for pumpen, da termostaten blot påvirker en stift i ventilen. Når termostaten er afmonteret vil ventilen blot være fuldt åben, men der kommer ikke en dråbe vand ud, hvis ikke ventilen allerede nu er utæt.

De råd, du har fået ovenfor, gælder kun, hvis du vil udskifte ventilen men det spørger du jo ikke om.
Det er fjernvarme jeg har. Men jeg ved ikke hvilken form for ekspansionsbeholder jeg har.
Så kan det godt være at jeg skal have en VVS'er til at hjælpe alligevel

@efry
Ja, det er sådan set kun termostaten jeg vil skifte. Men jeg er ikke sikker på om gamle systemer fra 70'erne benytter samme teknik med den stift. Så derfor har jeg ikke turde at pille termostaten af før at jeg fik bekræftet (ud fra mit billede) at jeg sagtens kunne fjerne den uden at skabe en mindre svømmelhal
Den hurtigste måde må vel være at løsne den lidt, begynder der at pible vand ud, er det bare at spænde den til igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis