Hvor køber man kalk i fornuftige mængder.

Vi skal have noget kalk til haven, men jeg kan forstå der skal en del til. De små 10 kg sække man kan få i supermarkeder etc, er jo til grin. Vi skal vel prøve en 200 til 300 kg. Findes der ikke et sted, hvor der kan købes en god portion til en fair pris. Tænker landmænd, må kunne købe det et sted, idet de jo spreder ud i tonmængde.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja landmændene få det jo i hele vognlæs, men skal du kun bruge 300 kg. vil det ikke være rentabelt pga. fragten. Det ser også ud til at være med store klumper, som jo så bliver knust i sprederen. Det er jo langtfra den ensartede kvalitet, som de produkter man køber til haven.

Men prøv at forhøre dig i den lokale foderstofforretning, måske de kan hjælpe dig, det kunne jo være det fandtes i bigbac. Eller du kunne få et godt tilbud på at købe det i sække.

Alternativt find en landmand, der har fået leveret et læs til marken, og køb en trailerfuld af ham.


Hvis det er for at undgå mos i plænes, synes jeg ikke det virker med kalk.
Jeg har prøvet det, samt andre ting, for at undgå mos (mosdræber og efterfølgende vertikalskærring), det har været uden den store virkning, året efter er mængden af mos, det sammen.

Så jeg har opgivet kampen mod mos, og resigneret at det er dejligt grønt, blødt at gå på, og vokser langsomt i højden, og skal derfor ikke slås så tit som græsset.
nu oplyser du jo ikke hvor stort et areal du skal have kalket, men til en alm parcelhushave er det i hvert fald en voldsom mængde. forhåbentlig er dit behov baseret på en jordbundsanalyse og ikke bare et slag på tasken. en overkalkning er bestemt ikke ønskværdig og samtidig ikke noget, der bare lige forsvinder (mange år). 
Det er en grund på ca. 2000 kvm. Der er en del mos, som jeg ikke har kunnet få bugt med. Jeg gav så noget af græsplænen 10 kg kalk ( ca 20kvm). Mosproblemet blev markant mindre og græsset grønnere. Så vil prøve at give resten, men tror da ikke 200 kg til 2000kvm er alt for meget. Men skulle måske lige ofre en jordbundsanalyse.
Der er da 25 kg. i de poser jeg har købt, så du skal have 16 poser for 400 kg. Jeg mener jeg har købt sådan en her i bauhaus
http://www.francks.dk/hus-og-have/granuleret-kalk-25-kg.html
Så hvis du eks. skal have 1000 kg. er det da også overkommeligt i poser.

Det er årstids bestemt hvornår de har dem.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vedr. mos i græsplæne
Strategien i mosbekæmpelse er at give græsset bedre levevilkår end mosset.

En prydplæne eller brugsplæne kommer man bestemt ikke sovende til, med andre ord der er meget arbejde i det, men det er jo hvad man vil have og en fornøjelse at se på.

Grundgødskning i form af kalkning, 20kg/60m² magnesiumkalk/dolomit

Gødning: 4,5kg/100m²
Med spreder vogn el. valseudlægger, for præcis og jævn udbringning.
En organisk plænegødning er langtidsvirkende og jordforbedrende.
evt. lidt og tit end få og store mængder, græs skal have en rolig vækst rytme.

Vertikalskæring 2 gange pr. år, med eftersåning, topdressing

Tænk over
Lysforhold skygge=mos og klippe højde ikke for lavt.
Bor man på lerjord, sand osv.…

Gå evt. sammen med naboer, venner, familie og køb en palle leveret.
Fra Kongerslev kalk, Dankalk eller den lokale korn og foderstof afd.
Den kan hurtig få ben at gå på.
God arbejdslyst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis