ESP / servo fejl Skoda Octavia

Hej,

Jeg har fået et problem med min Skoda Octavia 1.6MPI fra 2006.

Da vi forrige søndag kom hjem efter en lang køretur, nåede jeg lige at svinge ind i indkørslen og ESP og servo lampen begyndte at lyse gult. Det var sent om aften, så måtte se på det den efterfølgende mandag.

Her viser det sig at lamperne fortsat lyser og servostyringen virker ikke særlig godt. Bl.a. Retter den ikke selv op. Under en prøvekørsel samme aften slukker lamperne og alt virker fint igen.

Næste morgen er den gal igen og jeg kører bilen forbi vores lokale automester. Testeren siger at det er ratvinkelsensoren den er gal med. De skifter denne og da jeg henter bilen, fortæller mekanikeren at lamperne stadig lyser, men at de vil slukke når bilen har kørt et stykke tid.

Nu her en uge efter lyser lamperne stadig og de har overhovedet ikke slukket på noget tidspunkt.

Jeg har her til aften sammen med en ven tjekket om der skulle være nogle irret eller løse ledninger i motorrummet. Jeg har læst at det er et kendt problem på bl.a. Fabia. Vi fandt desværre ikke noget.

Nu er regningen fra automester på kr. 2400,- dumpet ind ad brevsprækken og jeg må tage kontakt til dem og fortælle at det stadig ikke virker. Jeg fortryder lidt at jeg ikke kørte til et mærkeværksted først. De virker ikke ret kompetente.

Er der nogle herinde der har nogle bud på hvad der kan være galt?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmmm ! Trænger den ikke bare til et par nye elastikker

Undskyld, kunne altså ikke lade værer

Men du skal ikke betale en krone før tingene virker, og ikke mere end du allerede er blevet opkrævet.
Den med udenlandske forum vil jeg gerne støtte op om.
Selv har jeg en opel corsa b, der har haft lidt drillerier.
Sidste fejl den havde med styretøjet vil herhjemme blive klaret med en ny rat stamme, men efter gennemgang af forum vedr min bil,
kunne det gøre det med at justere en sensor, pris 0kr hvorimod en brugt rat stamme koster 3500kr plus en halv dag til montering.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Vi har lige haft tilsvarende problem med samme lamper der lyste. -Dog kunne vi IKKE mærke noget på styrtøjet, men ABS + ESP virkede ikke mens lamperne lyste. - De slukkede dog ind i mellem selv.

Computertest fortalte at ABS føler ved - hmm, mener det var højre bagjul var defekt.

Den blev skiftet, plasten omkring føleren var knækket. Alt er nu i skønneste orden.
Det er et kendt problem med tandstangen, og det er sikkert også din mekanikers næste træk eftersom det ikke virker. Det er en dyr omgang og jeg forstår godt mekanikeren prøvede den billige løsning først. Desværre er det dyrt at have bil. Folk som vil have det billigste af det billigste og nægter at betale som håndværkeren skriver kan virkelig bringe mit pis i kog.

Mærkeværkstedet havde gjort det samme - tro mig, og regningen havde bare været højere..


 

Annonce
Skrevet af grossmann på 10 nov 2013 13:06
Det er et kendt problem med tandstangen, og det er sikkert også din mekanikers næste træk eftersom det ikke virker. Det er en dyr omgang og jeg forstår godt mekanikeren prøvede den billige løsning først. Desværre er det dyrt at have bil. Folk som vil have det billigste af det billigste og nægter at betale som håndværkeren skriver kan virkelig bringe mit pis i kog.

Mærkeværkstedet havde gjort det samme - tro mig, og regningen havde bare været højere..

Hmmm ! du mener altså at man bare skal betale for noget der ikke er udført tilfreds stillende. Svare lidt til at du bestiller et par skrædder syede benklæder hos mig, og jeg "glemmer" at sy bund i lommerne, så vil du sikkert heller ikke betale for mit arbejde.
det er nok den ringeste sammenligning til dato. I en sådan tandstang sidder ratvinkelsensoren. Den bliver der meldt fejl på, 50% af gangene er det den og 50% af gangene er det tandstangen der fejler.. Mekanikeren prøver garanteret at gøre det billigt for kunden ved at forsøge den billige løsning. Sikkert efter kundens eget ønske. Skulle mekanikeren være helt sikker på at fejlen er løst skulle tandstangen inkl ratvinkelsensor skiftes og regningen ville hurtigt løbe op over 10000, og kunden vil have en bil der virker, men være sur over prisen. For kunden kan nok ikke kende forskel på komponenterne.


 

Ringe og ringe, jeg krearere dig da gerne et par benlæder i ren Kasmir uld med silke foer alene stofprisen overstiger nok hvad du vil kunne forestille dig, skal jeg så lægge tid til opmåling  mønster konstruktion og to gange af prøvning med rettelser kan sådan et par benklæder let løbe op over de 6-8000,00 kr.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis