Renovering af badeværelse i lejlighed.

Hej.

Jeg skal i den nærmeste tid i gang med at renovere vores badeværelse. Her er et galleri, som det ser ud nu:

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/574


Lidt info om det nuværende:

Rummet er ca.3,5kvm.

Sænket loft – ved ikke hvad der er over, eller hvad det er lavet af.

Varme i gulvet.

Kun fald i brusenichen.

Væggene er en blanding af dobbelt gips og mursten.

1.sals lejlighed i en andelsforening.

Min plan er følgende(her kommer i ind)

1- River loft ned.
2- Rive klinker ned.
3- Bryde fliser og kanten indtil brusenichen op. Gulvvarmen skal ikke skiftes, blot fliserne.

Altså få rummet helt tomt med rå vægge, betongulv og intet sænkede loft.

4- Rense vægge og gulv for ujævnheder.
5- Rengøre rummet grundigt.
6- Smide nyt sænkede loft op med spots også over bruscheniche. (Vådrumsgipsplader)
7- ”male” rummet med primer.
8- Sikre rørgennemføring, hjørne og kanter med armeringsvæv.
9- ”male” gulv og loft med en vådrumsmembran.
10- Smide fliser og klinker op.
11- Nyt toilet.
12- Ny håndvask og underskab.
13- Glasafskærmning til bruseniche.


Mine spørgsmål går på rækkefølgen af processen og reglerne omkring loftet. Ang. loftet er det jo pt. sænket, men vi vil gerne hæve det 20-30 cm og smide spots i, men reglerne virke for mig lidt uklare, må vi overhovedet det? Jeg ved godt at spots skal laves af en fagmand. Hvad vil i gætte vil være tidshorisonten på det her, jeg håber på 5-7

Jeg er ikke gået i gang endnu, da der er leverinstid på materialerne. Jeg håber at jeg med jeres hjælp, kan lave en detaljeret slagplan for renovering, inden jeg går igang.

Alt imput modtages!

Mvh.

Henrik

Så lær mig det!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det sænkede loft skjuler overboens afløbssystem? Det ville være mit bud.
Du skal lige måle efter en gang. Grænsen for hvornår hele rummet er vådzone går ved 3,25 m2, så du er lige på grænsen. Alt efter hvor vasken hænger og hvordan bruseniche er indrettet kan hele rummet sagtens blive vådzone selvom du er over 3,25. Læs SBI anvisningen om vådrum, der får du alle reglerne.
Ang. spots er det afhængig af højde på den sænkede loft. Du skal tjekke reglerne, som er helt specifikke ift. højde på brusehovede, rumhøjde m.m. for at fastsætte krav til indkapsling og evt. 12/220 V.
Jeg ville personligt uanset om du er uden for grænsen ofre de ekstra penge og lave hele rummet som vådrum. Du skal dog lige tjekke om eksisterende vægge overhovedet er konstrueret til nutidens vådrumsregler. Særligt hvis der er lette vægge skal du tjekke, om der er lavet efter forskrifterne.
Selv arbejdet med at lave loftet er som alt andet. Det være jeg husker forkert, men jeg mener at lofter over 2,25 må laves med enkeltlagsgips, men det må du lige tjekke op på. Det er mange diskussioner frem og tilbage om man skal lave dampspærre, hvis der er vådrumssikring. Personligt ville jeg holde mig fra det for ikke at have dobbelt plasticpose, men jeg har ikke formået at finde en autoriseret beskrivelse.
Ang. spots er det pærenemt. Få din elektriker ud FØR du hænger loftet op, sådan han kan finde et fornuftigt sted til transformer og få trukket ledningerne, marker ordentligt på væggen hvor der er forberedt til udtag, så du også kan få fat på ledningerne igen (og lad være med at male det over). Jeg vil tro du skal bruge vådrumssikre 12V spots, men det må elektrikeren kunne sige. Du skal huske at tænke over hvor du vil have spots før du laver skelettet til den sænkede loft, så det ikke sidder i vejen når du får boret dine huller.
Jeg har i mit badeværelse valgt en model som spartles ind i loftet. Det bliver ret pænt, at man ikke har en kapsel under loftet, men bare et hul op, men de skulle monteres fra oven.
Hvis ellers installationen er i orden med afbrydere og kabler ville jeg tro at elektrikeren skulle bruge 2 timer til at montere transformer og trække ledninger og så en times tid til at tilslutte, når du er færdig med tømrerarbejdet. Hvis elektrikeren er lidt fleksibel er det ikke der du bliver forsinket.
Arbejdstiden bliver bl.a. bestemt af din vådrumssikring. En flydende membram skal typisk påføres af to omgange og tørre mellem lagene og igen før man kan lægge fliser, men tjek arbejdsbeskrivelsen for det valgte produkt. Jeg har selv brugt den flydende fra LIP, hvilket var rimeligt nemt tilgængeligt.

God arbejdslyst!

/Nicolai
Tak for det gode svar!

Badeværelset er ca.6år gammel, så tror ikke at der er ændret så meget på reglementet siden? Der bliver ikke ændret på indretningen, blot udseendet.

Hele rummet bliver vådrumssikret, så det er ude af verden. Vi har ca. 3,5m til loftet i resten af lejligheden, men badeværelset har kun 2.25m, så vi vil kun hæve det 20-30cm og smide spots i(samme løsning som din)

Alle andre kommentare er velkommen, fejlene skal helst opdages nu

Så lær mig det!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så går starten imorgen.

Jeg har dog et spørgsmål ang. væggene.

De er nu beklædt med filt, og det ligner pis. Vi vil gerne have et pudsede-væg-look(bare en runoverflade, der er malet hvid) hvordan får vi det. Væggene er vådrumsgipsplader, som måske skal have vådrumsmembram...

Mvh.

Henrik

Så lær mig det!
Du kan pudse det glat med vådrumsspartel direkte oven på strukturfilten. Det er ikke en perfekt løsning, men alternativet er at du skifter plader. Du får aldrig filten af uden at ødelægge pladerne og som regel sidder filt mere end rigeligt fast.

/Nicolai
ok, så må vi se, hvordan det bliver..... Tak.

Så lær mig det!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har jo som den norvice jeg er sagt filt, det er retteligt væv. Tænker ikke at det ændre på, at det sidder for godt fast!

Kan i bekræfte den her løsning er godt nok.

Fjerne det væv der siddder løst med en kniv. Slibe væggene med grov sandpapir.Spartler væggene to gange. Pudse væggene en gang, Grunder væggene og maler dem i ønskede farve med en maling egnet tid vådrum.

Hvad skal jeg spartle/pudse væggen op med?

Mvh.

Henrik

Så lær mig det!
Så er dag et overstået. Det tog længere tid og var svære end forventet. Billeder af det her http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/580

Jeg har i brus,enichen nu den fornøjelse, at skulle skifte en vådrumsgipsplade, og bygge gipsvæggen højere, da den ikke var ført længere op en til det sænkede loft De tre vægge i nichen, er alle tre forskellige hhv. vådrumsgips, mursten og en pudsede væg.

De tre andre vægge i rummet byder på en gipspladevæg, en vådrumsgipspladevæg og en pudsede væg.

Af ekstra opgaver de er dukket op er primært vægarbejde, da ingen af gipspladerne er ført over det sænkede loft, hvilket betyder det skal laves.

Håndværket bagved "facaden" er ikke i orden, det er hovsa løsning på hovsa løsning Så det bliver dyre og svære end forventet, kan jeg allerede se nu - men det er jo standard

Morgendagen står på opbrydning af fliser, og forhåbentlig en omgang selvniveaulerende beton på gulvet %brusenichen.

Nogen gode råd mht. væggene? jeg tænker primer, membran og så rulle væggen med en tynd omgang fliseklæb, og så pudse den op inden maling - selvfølgelig klinker i brusenichen.....

Så lær mig det!
Nå ja, på en del af de almindelige gipsplader røg papiret ,der indkapsler gipsen, af... Skal de skiftes eller kan det pudses op?

Så lær mig det!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også