Nye varmerør installeret -hjælp til fejlsøgning!

Hej LDS'ere

I vinters fik jeg fin vejledning på denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173638 angående hvad jeg skulle gøre ved mit varmesystem, hvis hoved strenge i 15mm pex ikke kunne supplere begge etager med varme.

 Renoveringen er nu færdig og jeg har både efterisoleret huset, fået nye vinduer i og trukket nye 18mm pex et godt stykke ind i begge etager på 3 separate strenge lige som uhensigtsmæssige samlinger er blevet simplificerede-der burde være rigelig kapacitet nu!

 Der har været varme i alle radiatorer, på nær én der sidder ensomt for sig selv på en af strengene på 1.sal et godt stykke forbi varmtvandsbeholderen, der heller ikke vil trække varme (den sidder i serie med en el-vandvarmer så vi HAR varmt vand). Desuden har gulvvarmen i bryggerset heller ikke trukket varme endnu.
 Jeg har udluftet og udluftet og efterfyldt og udluftet, men pumpen -Alpha2 25-40 -nægter at gå højere end 13W selv på højeste setting. Det tyder på vel på at der stadig er luft i systemet? Når jeg efterfylder vand på og lufter ud stiger ydelsen til de 13W for derefter langsomt at falde til 8W.
 
Mine spørgsmål er vel som følger:
-Skal jeg bare blive ved med at lave øvelsen: stop pumpe/efterfylde vand/udlufte?
-Ville det hjælpe at lave øvelsen: stop pumpe/tappe vand af alle radiatorer? Der har som sagt været varme på dem alle undtagen én, så der er vel ikke luft i dem?
-Bør jeg lukke op for alle begge etager eller er det nemmere at få luft ud kun at have én åbnet?

På forhånd tak für hilfe
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tegne din installation som den er lavet nu, så er det nemmere at forholde sig til.
Har du haft trykprøvet systemet? kig for en god ordens skyld alle samlinger efter og se om de er tætte. Det vil være noget surt at det vand du efterfylder bare løber ud i væggen.
Nej jeg har ikke haft det trykprøvet -manometeret siger 4.5 meter vandsøjle -der er åben ekspansion... Jeg har set alle (synlige) samlinger igennem og strammet efter hist og pist. Systemet ER snørklet skal det siges og det ser nogenlunde sådan ud:


ca10 meter/15mmPEX /ca 18meter/18mmPEX | eksp. |
|___ ___|
|
Rad. Rad. Rad. Rad. | ca 5meter/20mmPEX VVB ca 9meter/15mmPEX Rad.
______|_______|______|_________|____________ | ___________________|__________/____________________|
Rad. | |
_ _ | alpha2 25-40 pumpe | 1.sal ca 3meter/18mmPEX
| ______>____|
Rad.| | |
_ _| _|__ 3/4" | stueetage
| akk.| | 18m² gulvvarme
|tank | | |||||||||||
|____| | |||||||||||
| >GV pumpe
| ca 5meter/20mmPEX | Rad.
|___________________________|_____________|
| ca 4meter/15mmPEX
|
| Rad.
ca 8meter/18mmPEX | |
| Rad. Rad. Rad. |
|______|___________|_________|____|

/ca 17 meter/15mmPEX

PUHA! Håber VIRKELIGT det giver mening for jer for det tog da en hulans tid!
Som sagt ret snørklet system, men sådan var det da jeg købte huset. Jeg har installeret ekstra 5 radiatorer plus gulvvarme og så al 18mm PEX i stedet for 15mm på en del af strækningerne...
Argh p-i-s! Tekst boksen er så ikke det samme som da jeg tastede det... skønne spildte kræfter. Jeg prøver at tegne det og så scanne det ind i stedet...
Uffffff, det ser godt nok uoverskueligt ud.  Kan ikke gennemskue det diagram.  Tegning på papir og foto/scanner foretrækkes PSE.

Hvis jeg var dig, ville jeg først og fremmest lade pumpen køre på fuld skrald et stykke tid med alle radioatorventiler fuldt åben. Det er for at få skubbet eventuelt alt luft ud i radiatorene så det kan aftappes. 

Når du har gulvvarme med shunt kan du resikere vandet i nogle af strengene/radioatorene begynder at løbe baglæns. Tjek derfor at vandet i tilslutningen på alle radioatore er varmest i den tilslutning der er øverst på dem. Meld eventuelle fejl.  

Så kan der kigges på det derfra.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja ok. Diagrammet siger dog ikke noget om hvordan det er skruet sammen med shunte pumper osv. Jeg kan se du har en akkutank på anlæget også så det gør det absolut ikke nemmere da jeg så må formode der så er hele tre pumper. En mellem kedel og akkutank. En fra akkutanken og til anlæget samt den til gulvvarmen.

Men som en start kunne du så ikke lave en skematisk tegning over rørføringen mellem kedel, akkutank og hen til det sted hvor du sender vandet videre til huset ??

Hvor stor er din akkutank ??
Hvor stor er din expangtionsbeholder ?? 

Sorry men det er komplet umuligt at fejlfinde uden og vide hwon det er skruet sammen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen,

I dag da jeg kom hjem var varmen nået til VVB og pumpen steg -efter behørig udluftning- op til 16W. Så længe det fortsætter er der håb.

Nitter, som du rigtig nok siger er der 3 pumper på systemet:

-en Ladomat imellem kedel (25Kw Orlan) og akk. tank (2000 L).
-lige efter akk. tanken sider en 3/4" 3 vejs blandeventil til shunt (Frese serie 160) og lige efter den, på fremløbet, sider Alphaen (25-40)
-på gulvvarmen sidder der rigtigt nok igen en pumpe. Dette er en grundfos 15-14B 80. Shunten er manuel styret

Ekspansionsbeholderen er ca. 50 liter hvilket skulle være rigelig: den blev beregnet af en (forhåbentlig) kyndig nabo efter formlen: liter i system (anslået 2500) x 0,00018x70 grader= 31,5 liters udvidelse

Håber det hjælper lidt og tak for hjælpen ind til videre. Jeg vil prøve at zoome ind på rørføringen som foreslået af Nitter og lave en tegning over det...
Skrevet af Mads Bo på 22 okt 2013 21:08
Hej igen,

I dag da jeg kom hjem var varmen nået til VVB og pumpen steg -efter behørig udluftning- op til 16W. Så længe det fortsætter er der håb.

Nitter, som du rigtig nok siger er der 3 pumper på systemet:

-en Ladomat imellem kedel (25Kw Orlan) og akk. tank (2000 L).
-lige efter akk. tanken sider en 3/4" 3 vejs blandeventil til shunt (Frese serie 160) og lige efter den, på fremløbet, sider Alphaen (25-40)
-på gulvvarmen sidder der rigtigt nok igen en pumpe. Dette er en grundfos 15-14B 80. Shunten er manuel styret

Ekspansionsbeholderen er ca. 50 liter hvilket skulle være rigelig: den blev beregnet af en (forhåbentlig) kyndig nabo efter formlen: liter i system (anslået 2500) x 0,00018x70 grader= 31,5 liters udvidelse

Håber det hjælper lidt og tak for hjælpen ind til videre. Jeg vil prøve at zoome ind på rørføringen som foreslået af Nitter og lave en tegning over det...
Tja Mads. Havde nok en aning om det var et sådanne anlæg.

Din expangtionsbeholder er der et lovkrav om den skal have et rumindhold på min 6% af anlægets samlede volumen når kedlen er manuelt indfyret. Og det bør du absolut overholde, ikke fordi jeg frygter du kommer til at "koge" kedlen, men på grund af du ikke får luft i anlæget når det er afkølet/har lav temperatur. Formoder faktisk det er hovedgrunden til du til stadighed døjer med luft.

Dengang du satte nye rør op har du vel husket at sætte udluftning på alle steder hvor der er mulighed for der kan komme til at stå luft, dvs højeste sted før røret dykker.

Blandeventilen (Fresel) kender jeg ikke og kan umiddelbart ikke finde noget om. Men den har du formodentelig en aning om den virker som den burde. Shuntkredsen kunne måske drille ?

Shuntkredsen på gulvvarmen kunne også lave numre ? 

Men et ser vi til senere.




  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Gode nyheder!

På total opturs siden tror jeg at jeg har fået bugt med luften i selve anlægget: Jeg har haft isoleret de respektive strenge en af gangen og fuld drøn på pumpen, udluftet/tappet vand af alle radiatorer -DET HJALP!
Pumpen er oppe på de fulde 22W ydelse og ser ud til at kunne levere vand til alle radiatorerne på en gang, hvilket var hele formålet med den udvidelse -yeeah!
Der sidder udluftnings ventiler 3 høje steder på anlægget -der er ét sted mere jeg mistænker for at kunne danne luft, men det må være væk nu for der kommer varme. Til foråret vil jeg måske lave en ventil der også.

Mht. ekspansionsbeholder: 50L af 2500L er jo godt nok kun 2% , så det kunne godt være en af synderne. Det giver faktisk god mening nu, for jeg har oplevet en del problemer de andre fyringssæsoner, hvis vi har været væk et par dage og anlægget derved er blevet kold.
Den må jeg hellere skifte hurtigst mulig...

Der er kun ét aber dabei som mystificerer mig: Gulvvarmepumpen summede lystigt men nægtede at trække varme ind. Jeg slukkede den for at lufte ud og -vupti -varmt vand drønede ind i anlægget. Jeg lod den stå natten over uden pumpe på og Apha'en har drevet gulvvarmen foruden alt det andet!! Det skal jo så rimeligvis siges at vejret har været meget lunt, så de andre radiatorer har nok ikke kaldt på så megen varme. Jeg har lige tændt for gulvvarme pumpen igen og er spændt på at se om det så vil køre...

Der er vel ikke rigtig grund til at bruge tid på at tegne kedel/shunt diagram for det er ikke der der er problemer!?

Foreløbig tusind tak for hjælpen, Nitter -flere god råd er selvfølgelig velkommen!


Skrevet af Mads Bo på 23 okt 2013 21:11
Gode nyheder!

På total opturs siden tror jeg at jeg har fået bugt med luften i selve anlægget: Jeg har haft isoleret de respektive strenge en af gangen og fuld drøn på pumpen, udluftet/tappet vand af alle radiatorer -DET HJALP!
Pumpen er oppe på de fulde 22W ydelse og ser ud til at kunne levere vand til alle radiatorerne på en gang, hvilket var hele formålet med den udvidelse -yeeah!
Der sidder udluftnings ventiler 3 høje steder på anlægget -der er ét sted mere jeg mistænker for at kunne danne luft, men det må være væk nu for der kommer varme. Til foråret vil jeg måske lave en ventil der også.

Mht. ekspansionsbeholder: 50L af 2500L er jo godt nok kun 2% , så det kunne godt være en af synderne. Det giver faktisk god mening nu, for jeg har oplevet en del problemer de andre fyringssæsoner, hvis vi har været væk et par dage og anlægget derved er blevet kold.
Den må jeg hellere skifte hurtigst mulig...

Der er kun ét aber dabei som mystificerer mig: Gulvvarmepumpen summede lystigt men nægtede at trække varme ind. Jeg slukkede den for at lufte ud og -vupti -varmt vand drønede ind i anlægget. Jeg lod den stå natten over uden pumpe på og Apha'en har drevet gulvvarmen foruden alt det andet!! Det skal jo så rimeligvis siges at vejret har været meget lunt, så de andre radiatorer har nok ikke kaldt på så megen varme. Jeg har lige tændt for gulvvarme pumpen igen og er spændt på at se om det så vil køre...

Der er vel ikke rigtig grund til at bruge tid på at tegne kedel/shunt diagram for det er ikke der der er problemer!?

Foreløbig tusind tak for hjælpen, Nitter -flere god råd er selvfølgelig velkommen!


Hvis pumpen bliver ved med at køre oppe i nærheden af de 22 W, efter huset er blevet varmet op, må du nok se i øjene den er for lille til at trække anlæget. Har selv nogenlunde samme størrelses hus som dig, dog uden noget gulvvarme, og min pumpe ligger og svinger mellem 4 og 7-8 W i disse dage. Det er i øvrigt når vbb kalder på varme den kommer op på de 8 W. Om vinteren når der virkelig trækkes varme ligger den på max 12 til 15 W.

Loven foreskriver en expangtion på min. 4% for automatisk fyrede anlæg. Så det er alt for lidt du har.

Gulvvarmen og hele anlæget vil formodenteligt aldrig komme til at køre ordentelig uden du tænder pumpen, da der må sidde en shuntkreds når den er monteret. Hvis der sidder en kontraventil på selve shunten vil kredsen dog give varme men indløbstemperaturen bliver alt for høj. Sidder der ikke en kontraventil løber størstedelen af vandet direkte ud i returen og tilbage til kedlen/akkutanken. Håber du forstår min lidt "roede" forklaring.

Det er lige meget med tegning, nu hvor jeg sådan nogenlunde har luret hur anlæget er skruet sammen.

Du er velkommen til at spørge igen hvis der er noget der driller. Men lur mig, om du ikke er ved at have en ret god aning om, hvordan det skal være skruet sammen for og fungere ordenteligt.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis