Vandet bliver aldrig rigtig varmt..

Hej..

Jeg har lige købt en lejlighed i et hus.. Vandet i hanerne opvarmes, så vidt jeg kan lure, via fjernvarme gennem en Termix 20 varmeveklser..

Mit problem er at vandet aldrig bliver mere end lunkent..
Jeg har været i kælderen og tjekke på veksleren.. Fjernvarme ind er varm (måleren sagde omkring 60-70grader), fjernvarme ud er lunken (vil skyde 20-25 grader), kold ind er naturligvis kold og varm ud er kun lunken (måleren siger ca 30grader)...

Jeg har kontrolleret snavs-ventilen på fjernvarme ind... Der var ikke noget at se..

Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad mit næste move skal være?



På forhånd tak for hjælpen..

Mvh

Mark Herskind

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At regulere på den ventil, der bestemmer temperaturen på dit varme brugsvand.

CanAlt
@ Håndværkeren:
Det er et hus med 2 ejerlejligheder, så vi deles om selve huset..

@ Pepsi:
Det var det der skulle til..
Den stod på 2, men har skruet den op på 4 nu og nu er der varmt vand.. Går ud fra at jo højere man skruer op, jo mere varme bliver der brugt, så er der en anbefalet indstilling til sådan en sag eller er det bare at prøve sig frem?

Mvh

Mark Herskind

Plejer man ikke at sige, at "varmt" vand skal være mindst 55 grader, af hensyn til bakterier?
Skrevet af aaroe på 15 okt 2013 15:54
Plejer man ikke at sige, at "varmt" vand skal være mindst 55 grader, af hensyn til bakterier?
Efter levnedmiddel reglerne, skal vandet være 67 grader varmt for at være helt bacterie frit.

Annonce
Den skal nu nok kun stå på 3. Hvis der er varmtvandsbeholder skal du maks have 55 grader, selv om andre hårdnakket påstår noget andet, og er det en gennemstrømsveksler kan du nøjes med 45 - 48 grader ud af hanen. Jeg ved ikke hvilken ventiltype der sidder, men typisk vil det være en Danfoss ATV / ATVB ventil. Den finde i to typer - en 20/60 og en 30/100.

Hvis det er en 20/60 skal den stå på lidt under 3, og hvis det er en 30/100 skal den stå lige omkring 2.

Jo højere tal, jo mere varme.

CanAlt
Pas på med at skrue for meget op. Når vandet bliver varmere, øger du risikoen for kalkdannelser i varmtvandssystemet.

55C er passende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis