Reol af MDF

Jeg har planer om at lave en reol af Mdf. Jeg vil bygge nogle kasser i forskellige størrelser og i hver kasse lave 4 rum. Opbygningen er vist på det vedhæftede billede. Mit spørgsmål er, hvordan og med hvad skærer jeg de spor( ses på billedet) Så de bliver lige og giver flotte samlinger. Håber i kan hjælpe.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billide kommer senere.
Mdf plader er ikke det bedste at lave fine samlinger i, som sinker tapper eller hvad du har tænk dig, det kan simpelthen ikke holde til at lave f.eks. en sinkesamling i der kan holde andet end sig selv om du forstår?

Og disse plader vil hænge om du belaster dem bare en lille smule, kender ikke hylde længde/bredde eller tykkelsen.

Du kan lave nogle dyvel/fiske samlinger (sammen presset træ til fisk ovale træstykker) men disse er jo netop ikke synlige.

Tror der er flere der venter på nogle eller et foto som du skriver, det vil alt andet lige være nemmere at give nogle gode ideer om der er givet oplysninger om hvad du har tænkt dig at gøre.

Lidt flere fakta om størrelser/tykkelser/bredder & længder er nok befordrende for at få nogle ind spark.

Held og lykke med det skal lyde herfra.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja, uden billede er det jo ikke nemt.

Men som maskinsnedker siger, så er MDF ikke særligt gode hvis det skal bære noget, da de hurtigt kommer til at hænge.

Birkfiner ville være oplagt, men koster også en del mere end MDF.
Det er lidt svært at se på dit billede (eller også skal jeg ha' stærkere briller) , men sådan et udsnit ville jeg lave med en stiksav, eller endnu bedre en overfræser (det kan selvfølgelig også laves på en rundsav, men det kræver at den er stor nok til at klare de store plader).

Det vigtige er at du er meget nøjagtig med din opmåling og at du skærer på den rigtige side af stregen, så det bliver så stramt som det kan lade sig gøre.
Lav en test på 2 stykker plade (afskæringer) så du ved hvor meget af stregen du skal skære væk, inden du kaster dig over de aktuelle plader.
Sæt gerne et par lægter op(eller noget andet der er lige), så du har noget at styre efter, da det er næsten umuligt at gøre i fri hånd.


Jeg lavede en gang et par små lampeborde, ved at skære sådant et snit i 2 plader og samle dem til et X og derpå montere en kvadratisk plade. De blev lidt løse i det fordi jeg brugte en stiksav i fri hånd.

Held og lykke med saveriet.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja overfræser til at lave de 2 slidser ½ af hyldens dybde så de bliver tilpas stramme, men ikke for stramt heller. (en lidt vanskelig øvelse for en nybegynder, & for øvede også for den sags skyld) 

Skal/vil du bruge streger - - ville jeg foretrække tynde linjer i stedet for.

I hjørner vil jeg foreslå nogle såkaldte fisk( disse ovale sammenpressede træstykker) om du kender dem?
 
Og så lime det hele til sidst.

Igen belaster du MDF pl. kommer det til at hænge, ikke til nips, men tunge ting.

Held med projektet, og hold tungen lige i munden (ku' ikke la' være)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis