Banke hul i betondæk, ned til krybekælder

Hej

Er der nogen der tør kloge i, hvor stort et hul man må banke i betondækket, ned til en krybekælder?
Betondækket er armeret med jern, men flere af indervæggene er sat direkte ovenpå betondækket.

Hvor stort et hul må jeg banke?
Hvor tæt op ad en ikke-understøttet indervæg må jeg komme?
Hvor tæt skal jeg være på de bærende "undermure" for at det er forsvarligt?

Og er det overhovedet LDS arbejde?

På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville ikke gå igang med den opgave selv uden først at have en fagmand ud og kikke på opgaven, det kommer også an på om dine skillevægge er letskillevæge der ikke vejer noget, eller murede vægge, hvis du kan komme ind i kælderen et andet sted fra, ville jeg nok starte med at understøtte omkring det ønskede hul, med jernprofiler, som kan blive stående til understøtte hullet, og så lave hullet så lille som muligt...
du kan jo evt. ringe til en mure der har erfaringer med beton dæk osv, og så betale dig fra en time til at han kommer og kikker på det og vejleder dig, så er der jo ikke noget galt for at du siger direkte til ham at du gerne selv vil lave hullet..
Jeg ville heller ikke turde "bare sådan lige" at banke et hul i gulvet. Når det spænder over din krybekælder er der med stor sandsynlighed armering i dækket, du på en eller anden måde skal have reetableret, f.eks. med stålprofiler.

Med venlig hilsen

Anders

Tak for svar. Jeg vil konsultere min lokale murer, og forhøre ham.
Min anden bekymring går på hvordan man lukker sådan en hul igen, uden at fylde hele krybekælderen med beton :-)
Det kan jeg så svare på, du genetablere jernet som det sad da du brækkede hullet op. Kan du ikke svejse jernet sammen med det der sidder tilbage, skal du i det mindste binde det sammen med binde tråd. Så skal der ny tentor stål til. Nede fra bygger du en fgorskalning op mod "loftet" det bedste er at smørre med en speciel olie, men i meget gamle dage er der blevet brugt avispapir i flere lag, så forskalningen kan slippe betonnen når den er gennem tør. Så vidt jeg husker tager det 22 dage før beton er gennem hærdet.
Håber du kan bruge det til noget
Skrevet af Håndværkeren på 18 okt 2013 21:39
Det kan jeg så svare på, du genetablere jernet som det sad da du brækkede hullet op. Kan du ikke svejse jernet sammen med det der sidder tilbage, skal du i det mindste binde det sammen med binde tråd. Så skal der ny tentor stål til. Nede fra bygger du en fgorskalning op mod "loftet" det bedste er at smørre med en speciel olie, men i meget gamle dage er der blevet brugt avispapir i flere lag, så forskalningen kan slippe betonnen når den er gennem tør. Så vidt jeg husker tager det 22 dage før beton er gennem hærdet.
Håber du kan bruge det til noget


Hvem skal så fjerne forskallingen, nede i den tilmurede krybekælder?

Alternativt kan spørgeren jo lade forskallingen sidde, eller sæt en lem i, så fremtidige "kælder" besøg bliver nemmere. (hvis konstruktionen tillader det)
Annonce
En krybe kælder er altid forsynet med en indgang et sted, ellers er det jo ikke en krybekælder men blot et hulrum !
Hvis ingen skal der ned så lad forskalningen siddet, den generer jo ingen.
Skrevet af Håndværkeren på 19 okt 2013 01:09
En krybe kælder er altid forsynet med en indgang et sted, ellers er det jo ikke en krybekælder men blot et hulrum !
Hvis ingen skal der ned så lad forskalningen siddet, den generer jo ingen.
Mon dog trådstarteren vill have alt den ulejlighed hvis der i forvejen var en indgang?
Når han ønsker at lukke hullet igen!


Ja nu kunne det så være rart om aaroe kom ind og svarede på det meget vanskelige spørgsmål
Beklager jeg måtte trække spændingen så længe, men har været udenbys hele weekenden.
Der er skam et hul ned til krybekælderen :-)
Vi er ved at planlægge nyt køkken til foråret, og i den forbindelse vil vi gerne have flyttet vand og afløb, da det er placeret uhensigstmæssigt i dag - derfor har vi brug for at komme derned.
Udfordringen er, at der kun er omkring 40 cm i krybekælderen, og der er en støttemur som står i vejen imellem
køkkenområdet og det hul som man kravler ned i, så det er hådløst at komme ned den vej når der både skal laves nyt vand, afløb og strøm.

Derfor er jeg ved at undersøge mulighederne for at banke et nyt hul, så det er til at komme derned og arbejde.
Men jeg er som sagt i tvivl om hvor stort hul jeg må banke, samt hvor tæt på en støttemur hullet skal være.

Når vi er færdige med vand, afløb og strøm, tænker jeg at vi fylder krybekælderen med flamingokugler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis