æbler med monilla - kan de spises?


Hej forum,

mit æbletræ er desværre angrebet af monilla. De æbler, der falder ned rådner ligeså stille, og nogle af de æbler, der blir hængende rådner også pga monilla (det hedder vist gul monilla - det er en nærmest spiralformet, prikket råddenskab. Jeg sørger for at få de dårlige æbler fjernet, så snart jeg ser dem.

Men der er også en del æbler, som ser sunde nok ud, og jeg overvejer om jeg skal ignorere en eventuel Monilla, som måtte vise sig senere, og bruge de dele af æblerne, som ser gode ud.

Altså - kan jeg spise æblerne med sindsro, eller er det usundt, fordi monillaen ligger på lur for at bryde ud?



2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, i følge www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/102.html er der ikke nævnt noget om høsten af de resterende frugter skulle være sundhedsskadelig. Kunne dog ikke forestille mig at de resterende frugter ikke bærer på nogle svampespore. Af samme grund ville jeg personligt så ikke gemme frugten rå, men lave den til eks. marmelade, grød samt nedfrysning. Så undgår man nemlig helt videre spredning i lageret.

Husk også lige de indtørrede rester skal destrueres, for at mindske smittespredningen !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
tak for svaret,

ja, det var vist også det jeg frygtede - det føles ikke så rart at spise et æble, som man mistænker for at indeholde smitte.
Håber, sygdommen kan udryddes ved at fjerne de angrebne æbler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis