Eftermontere VP i ventilationsanlæg

Jeg har et lindab varme genvindings anlæg, hvor den flytter varmen fra udsugnings luften over i indblæsningen.

Jeg tænkte om man kan eftermontere en luft til luft varme pumpe i sådan et anlæg?

Jeg gider ikke have sådan en blæser som normalt følger med siddende, men tænkte det ville være smart hvis det kunne monteres i ventilations anlægget.

Nogen erfaringer eller om det kan lade sig gøre?

Mvh

Rene
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem det.
Din veksler tømmer udsugningsluften for det meste af energien, så der er meget lidt at komme efter.
Dernæst er luftmængden alt for lille til at det kan svare sig.

En luft - luft pumpe bruger kolossale mængder luft i udedelen. Vi taler 5-10 gange den mængde dit ventilationsanlæg præsterer.

Jeg har lavet en lille beregning i nedenstående tråd, bare for at give et indtryk af de energimængder der omsættes.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/181930

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Rene2, god ide at arbejde videre med. som jeg lige ser det.
Har selv et Nilan Comfort 300 med vandvarmeflade. Har du overvejet en luft/vand varmepumpe?

 

@Jepe.
Hvad får dig til at mene det er en god ide?
Ligger der nogle beregninger bag?
Så vil det da være spændende at se dem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@Chr
Hvad får dig til at mene det er en dårlig ide? 
Ligger der nogle beregninger bag? 
Så vil det da være spændende at se dem. 

 

Annonce
@Jepe.
Du kan jo starte med at læse mit første indlæg i denne tråd.
dernæst kan du læse den tråd jeg linker til.
Så vil du også være i stand til at beregne, at 500 kubik luft skal afkøles 11,9º for at afgive de to kW der skal hentes herfra ved en COP på 3,0 for den maskine du linker til. Det indikere tendens til isdannesle i fordamperen
Den luft der har været gennem veksleren er ca 2º varmere end udeluften og bidrager således ikke meget til en øget COP. Og slet ikke når den blandes 40/60 med udeluft. Havde afkastluften ikke været gennem en veksler først, så havde det set lidt bedre ud, men sådan er det altså ikke i dette tilfælde.
Endelig, så er der økonomien. Med en COP på 3,0 -det er dernede ad den kommer til at ligge og rode når der faktisk er brug for noget varme- så vil prsien pr produceret kWh varme ligge på ca 70 øre. Det efterlader ikke noget nævneværdigt til at forrente og afdrage investeringen. I forhold til naturgas ca 10-15 øre pr kWh.

Så ses der frem til en underbygget argumentation for at det er en god ide.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. rigtigt, det er kun godt og vel økonomisk balance.

Hvilke andre faktorer spiller ind i vurderingen af om ideen er god?

 

Trådstarter spurgte ikke om en gadget til at hænge op i fyrrummet, men om en L/L varmepumpe til at sætte i sit med genindving udstyrede ventilationsanlæg.
Jeg har demonstreret, at det er en dårlig ide ved en thermodynamisk beregning, og at det er økonomisk urentabelt.
Du på din side har ikke leveret et eneste underbygget argument for, at det er en god ide.
Dit eget anlæg går i frostalarm, skriver du den 22. maj 2011, men du har åbenbart stadig ikke forstået hvorfor. Ellers havde du forstået lidt af, hvad jeg skriver. Vand fryser ved 0ºC / 272K, hvis det er den oplysning du mangler. Resten kan du finde i et IX-diagram.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@chr. Øv troede det det var en god og mulig ide. Tænkte bare at hvis man kan montere en alm luft/luft i hjemme så kunne man gøre det ind i ventilationen og slippe for den grimme klods på væggen.
@Jepe, ja har lige renoveret helt, og fået beregninger på luft/vand varme pumpe også. Alle beregninger var dog hele tide svævende, og gider simpelhen ikke have et hus hvor jeg risikere at jeg ikke kan varme det op, eller omvendt have nok varmt vand. Så valgte den sikre med naturgas, her har jeg "energi" nok. Så tænkte bare man kunne supplere med en VP, og bruge den når det var mest økonomisk og så kunne naturgas tage over når VP løb flad.
Dette var tanken med dette.
@Rene2:
Du er langt fra den eneste der har haft tanken.
Heldigvis har du valgt rigtigt, da du lavede ventilation med genindvinding.
Som beregningen i den tråd jeg linker til viser, så henter du en betydelig mængde energi tilbage i veksleren, når det er koldt udenfor. Og det er netop her du har brug for varmen. Jeg kender ikke dit genindvindingsanlæg (mit eget er Genvex), men jeg er næsten sikker på, at dit anlæg har en funktion, så afkastluften ikke kan komme under ca +3ºC. Det er for at forhindre, at der kommer isdannelser i veksleren. Det er begrænsningen for, hvor meget energi der kan hentes ud af udsugningsluften, og det ændrer en indskudt varmepumpe i systemet ikke på. Heller ikke selvom det lyder sådan i farvestrålende salgsbrochurer.

Næste problem er, at de her hybride løsninger koster ganske meget i forhold til, hvor meget varme/energi de kan nyttiggøre i ens hjem. Om sommeren har man kun brug for energi til varmt vand og meget lidt til opvarmning. Hvis en familie på fire hver bruger 60 liter vand til bad pr dag, så skal der bruges ca 8 kWh til at varme det op til badetemperatur. Skal vi sige at huset har brug for gennemsnitligt 3 kWh pr dag til opvarmning (det er højt sat). Samlet 11 kWh pr dag. Det koster ca 10 kr om dagen at lave den varme i naturgasfyret. Hvis vi tager den hybridløsning Jepe linker til, så kan den yde 3 kW, svarende til 72 kWh i døgnet. Men der er kun er brug for de 11. Resten af de 72 kWh skal slet ikke bruges, og skal derfor ikke produceres. Sælgere og andre tilhængere af denne løsning snakker om de 72 kWh, men den besparelse du skal regne på er jo kun på de 11 kWh. Med en besparelse på 30% vil du kunne spare 3 kr pr dag i sommerhalvåret (lad os sige 180 dage pr år). En imponerende besparelse på 540 kr om året til at forrente og afdrage en investering på over 10.000 kr.
Kort og godt. Den luft/luft pumpe Jepe linker til kan lave en masse billig varme i den del af året, hvor du ikke har brug for varmen.
Det man skal se på er, hvad det koster at lave varme om vinteren, behovet for opvarmning er på måske 50 kWh pr døgn. Her kan ventilationsvarmepumpen ikke lave noget, og du vil være henvist til naturgassen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis