Nedsivning

Hej

Jeg mangler lidt viden om størrelsen på nedsivning. Jeg skal afvande ca 250 m2 tagflade og 30 meter omfangsdræn samlet i et sandfang. Det skal føres ud i en mark efter næste høst. Har selv en forestiling om ca 100 m drænslange 100mm med filt omkring til at løse opgaven. Jeg har terrænet med mig det vil sige fald hele vejen på naturligvis. Men ved bare ikke om den er stor nok sådan en slange til klare opgaven. Kan man beregne det på nogen måde eller er det øvelse gør mester???

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du afvander ca. 300 m2 (tag + dræn), vil dit rør skulle aftage ca. 5 liter per sekund ved 1 mm nedbør pr minut. Det burde det efter min mening sagtens kunne... afhængigt af bortledning i den fjerne ende.
Så hvor stor og lang en slange skal der ligges i jorden. Det er ikke voldsom tør jord jeg bor på. Der mår findes en eller anden form for regne stok for hvad man gør

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt

I mine øjne lyder det som om du er ved at lave afvanding til en "faskine". Det kræver en godkendelse af kommunen du bor i. Det kræves at faskinen dimensioneres korrekt, dvs hvor stor den skal være for at kunne aftage vandet fra de afvandede overflader. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig at anvende et drænrør som en slags faskine. En faskine dimensioneres ved hjælp af en nedsivnings-test. Resultaterne fra nedsivningstesten indsendes til kommunen, som på denne baggrund beregner, hvor stor faskinen skal være.

mvh Janus
Det er jo ikke afvanding til en faskine det er nemmere bare og grave en rende end at skal til at køre matriale til en faskine. Det er for øvrigt i landzone så jeg må selv gøre det hele.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Proncipielt er det vel en meget lang smal faskine, du bliver nok nødt til at lave en nedsivningsprøvew, der er meget stor forskel på om det er stiv lerjord eller sand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis