varmepumpe.

Hej. Jeg står og overvejer at købe en brugt varmepumpe, som pt er monteret ved sælger. Når den afmonteres korrekt, hvordan er det så med opsætningen igen? Skal den efterfyldes med væske og serviceres eller er den bare lige til at sætte op?:-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken pumpe er der tale om?
En jordvarmepumpe kan tages ned og sættes op igen.
Er det med en luft-udedel er skal kølemidlet tømmes af og genfyldes. Det er et job for en kølemontør. Både af hensyn til miljøet, sikkerheden og dens fremtidige drift.

Næste overvejelse er, om det duer at bruge en gammel pumpe. Der er sket meget med varmepumper i de senere år, ikke mindst på virkningsgraden.Sammen med den allerede udståede levetid er det absolut faktorer der skal obervejes.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det kan ikke svare sig at købe en brugt VP alene kølemidlet som skal fyldes på koster mere end 1000kr , som Chr. skriver bliver VP bedre og bedre og og  cop værdien på nye VP er ca 40% størrer end 5-8 år gamle VP anlæg .
Både Panasonic og Bosch laver højenergi VP med en cop værdi på ca 5.5 ved +7og hele 2.4 ved minus 20C ......................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej igen. Det er en 2 år gammel fujitsu asys12lec luft/luft pumpe med en cop på 4,27 så det virker egentlig rimelig fornuftigt. Det som jeg var i tvivl om, var om systemet var klar til opsætning når det havde været i drift og var afmonteret korrekt af kølemontør! Men i mener at anlægget bliver tømt i forbindelse med nedtagning og skal derfor fyldes helt op når det bliver sat op igen?:-)
Ja.
Der er kølemiddel i de rør der går gennem væggen, og det kølemiddel skal tappes af inden adskillelsen og der skal påfyldes igen, når anlægget er sat op.
Håndtering af kølemiddel er ikke et amatørjob. Det er gas under tryk og der er risiko for forfrysninger. Forkert påfyldning vil bevirke at anlægget ikke kommer til at køre ordentligt. Desuden er kølemidlet miljøskadeligt og må ikke bare lukkes ud i atmosfæreren.

En hurtig google gav dette alternativ, hvis du er i indenfor 50 km af firmaet (som sikkert kan forhandles, hvis du er fleksibel med tidspunkter, så de kan planlægge det sammen med andre opgaver):
http://www.jf-koeleteknik.dk/
Klik på tilbud øverst.
Den brugte skal godt nok være billig, hvis ikke jeg ville vælge en spritny installeret af en proffer og med fuld garanti.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Modtaget. Prisen er nemlig rimelig fornuftigt (ca 4000) så det var derfor jeg havde behov for at få afklaret hvorvidt den skulle serviceres inden opsætning. Synes ikke rigtig jeg kan finde nogen priser på opsætningen inkl fyldning, er der nogen der har erfaringer med det?
Annonce
Du kan jo ringe til en kølemontør og hører ham, hvad han skal have for at komme og tømme anlægget og påfylde det igen efter opsætning, hvis du skal betale begge omgange.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvad betyder E9 (fejlmelding)

Det er en thermex varmepumpe ca. 6 år gammel. 

Mvh. Futte. 


Futte
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis