Fuge mellem rude og karm?

Hej LDS,

jeg står for at skulle udskifte de sidste originale ruder i vores hus fra '73. Jeg har læst lidt og set lidt omkring at nogle fuger på ydersiden af ruden mod karmen, altså hele vejen rundt om. Jeg kan godt lide idéen, for de ruder der allerede ER udskiftet i huset er kolde rundt i kanten selvom de er med varm kant - men det tror da fanden når der er kold luft hele vejen rundt om ruden indtil det inderste glas. Jeg under mig faktisk over hvad den varme kant overhovedet har af funktion i denne sammenhæng?

Jeg mener jo at en silikonefuge hele vejen rundt om ruden mod karmen ville gøre vinduet bedre isolerende da man undgår den kolde luft helt ind. Men lukker man for meget af for at karmen kan ånde hvis man gør det?

Steffen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Steffen

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, hvis du laver en lille skitse af tværsnittet, kan jeg måske svare dig

VH Knekse
Skrevet af Steffen Høj på 07 okt 2013 09:22
Hermed vedhæftet, håber dette kan læses og forstås . Det er vinduet set forfra.

mellemrummet er der fordi ruden og karmen ikke udvider sig og trækker sig sammen lige meget da det er forskellige materialer, så der skal være luft imellem. 

kanten af ruden vil altid være koldere end på midten, og selv om du isolerede med silicone(som er en dårlig ide) ville der stadig være koldere. hvis man endelig skulle "isolere" det mellemrum kunne nogen tynde strimler mineraluld bruges, de må bare ikke presses ind, da ruden og karmen stadig skal have mulighed for at udvide sig..

Jeg ville dog bare lade det være som det er, det er ikke en fejl..
Hej pizzabager - tak for godt og brugbart svar. Jeg lader være med at fuge - men hvis der er luft nok til det vil jeg overveje at lægge en strimmel mineraluld ind. Tror bare det bliver svært ikke at presse det for sprækken er kun ca 4 mm - i så fald vil jeg lade være.
Hej Steffen

Du får ingen effekt af at ligge glasuld i det mellemrum. Temperaturen på ruderanden er i høj grad bestemt af varmetransporten ud gennem afstandsprofilet i ruden.

VH Knekse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis