cirkulationspumpen brummer .. er det normalt!!

Hey ..
Jeg har lige skruet op for cirkulationspumpen i huset - om sommeren
sætter jeg den på 1 og om vinteren på 2 - da jeg fik den skruet op igår
kunne jeg høre en dyb brummen - og det kan jeg næste i hele huset - pumpen er i kælderen.

det lyder lidt som når man tænder en stor rørforstærker - dyyyyb brummen, og det
er ret generende...

er der noget jeg kan gøre??

// peter

.. Schioler ..

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du kan formodentlig skifte mellem I, II og III på pumpen. Prøv det til at starte med for at se, om det ændrer noget.
Du kan kontrollere om pumpen kører rundt ved at skrue den store, forkromede skrue i enden af pumpen ud. Der kommer lidt vand, men kun lidt, og så kan du se eller mærke om den kører rundt.
Det kan være snavs i løbehjulet, og hvis du er heldig kan det hjælpe at give den et par dask med en stor hammer, altså ikke tæske den, men et par gode dunk - en lille hammer vil ikke have nogen virkning.
Er der ikke nogen ændring, skal den af og undersøges.

mvh

 varmetossen

Det er vel ikke fordi der er luft i systemet, det kan også give larm.
ja det kan det - men kan jeg ikke lufte pumpen ud ved at løsne den stor blanke skrue midt på den?
hvis det ikke hjælper lufter jeg lige hele systemet ud...

.. Schioler ..

Nu fik jeg skruet skruen ud og kunne se den køre rundt .. jeg gav den lidt tæv - men det hjalp ikke ..
så nu prøver jeg at lufte systemet ud - skal jeg have pumpen kørende samtidig?

pumpen er i kælderen...

.. Schioler ..

Annonce
For mig lyder det altså som om det er selve motoren i pumpen der er gået et leje i.
-Så hedder det ny pumpe m.m. -og det kan være et gør-det-selv projekt. Hvis man har mod på det - udluftning efter sådan et pumpeskift kan tage rigtig lang tid ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
hmm - det kan godt være det er motoren - den summer - og det forplanter sig i rørene-
hvis jeg skruer op på 3 - er det helt galt!! ...


.. Schioler ..

Jep.... -er det korte svar :-D
Fat telefonen og ring til en vvs -eller anden klog person, hvis du ikke har mod på at gøre det selv

-Hvis du har koblet direkte fjernvarme MÅ du ikke selv.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
har en kammie der er vvs er så må han lige skifte den...

.. Schioler ..

Det lyder som en rigtig god ide - skift nu til en moderne pumpe når du er i gang (Grundfos Alpha)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis